Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa färghantering för tryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

helenali

Medlem
Jag gör min färghantering i Adobes rawkonverterare och har konsekvent arbetat med färgrymden AdobeRGB vid konverteringen, vilket jag tycker fungerat bra för bilder på skärmen och när jag skriver ut egna bilder. Nu har jag prövat göra fotoböcker och blir inte nöjd med färgerna i trycket, jag känner också att jag inte har någon riktig kontroll över hur tryckresultatet kommer att bli jämfört med bilden på skärmen. Efter att ha läst lite i olika forum har jag förstått att konverteringen från AdobeRGB till CMYK kan ge problem hos vissa labb. Jag har också testat softproofing på några bilder och får då ganska mycket "out of gamut"-varning på bilderna.

Jag antar att jag kan lösa problemet med kontroll över tryckresultatet genom att kontrollera färgerna med softproofing, göra eventuella justeringar och sedan själv konvertera från AdobeRGB till CMYK. Men jag skulle helst vilja fortsätta att göra all färghantering i RAW-konverteraren och slippa justera färgerna i efterhand i CS.

Finns det något bra trix för att redan från början få sådan kontroll över färgerna så jag undviker problemet med "out of gamut"? Eller åtminstone några tumregler att tänka på i färghanteringen?

Slutligen - skulle jag vinna något på att överge AdobeRGB och istället gå över till att arbeta i sRGB om jag ändå tänker konvertera till CMYK själv?

Jag arbetar i CS2 och den senaste version av Adobes RAW-konverterare som CS2 kan hantera.
 
Jag antar att jag kan lösa problemet med kontroll över tryckresultatet genom att kontrollera färgerna med softproofing, göra eventuella justeringar och sedan själv konvertera från AdobeRGB till CMYK. Men jag skulle helst vilja fortsätta att göra all färghantering i RAW-konverteraren och slippa justera färgerna i efterhand i CS.

Finns det något bra trix för att redan från början få sådan kontroll över färgerna så jag undviker problemet med "out of gamut"? Eller åtminstone några tumregler att tänka på i färghanteringen?

Slutligen - skulle jag vinna något på att överge AdobeRGB och istället gå över till att arbeta i sRGB om jag ändå tänker konvertera till CMYK själv?

Jag arbetar i CS2 och den senaste version av Adobes RAW-konverterare som CS2 kan hantera.
För det första, för att du ska vinna något måste du ha en bra CMYK-profil från dem som ska trycka din bok. Din önskan att göra allt i råkonverteraren och inget i Photoshop är nog svårt att tillfredställa. Att övergår till sRGB hjälper verkligen inte, det finns fortfarande många färger i sRGB som ligger utanför de färger som kan tryckas.

Mitt arbetssätt, när jag redan från början vet i vilket tryck som bilden ska göras, är att redan inledningsvis ofta använda Korrekturinställningar, och sedan se till att jag inte driver upp färgernas mättnad för mycket.

Stefan
 
För det första, för att du ska vinna något måste du ha en bra CMYK-profil från dem som ska trycka din bok. Din önskan att göra allt i råkonverteraren och inget i Photoshop är nog svårt att tillfredställa. Att övergår till sRGB hjälper verkligen inte, det finns fortfarande många färger i sRGB som ligger utanför de färger som kan tryckas.

Mitt arbetssätt, när jag redan från början vet i vilket tryck som bilden ska göras, är att redan inledningsvis ofta använda Korrekturinställningar, och sedan se till att jag inte driver upp färgernas mättnad för mycket.

Stefan

Tack för svaret!

Angående bra CMYK-profil - jag hade tänkt prova Pixopolis och konvertera till Fogra 27 enligt råd från ett annat forum här. Eftersom jag är novis på området och kan ganska lite om färghantering känns det säkrast, då kan jag läsa mig till hur jag kan göra när jag blir osäker och även vad andra gjort för misstag och lära av dem. Har du några erfarenheter av Pixopolis och Fogra 27?

Jag är som du förstår väldigt ny på detta - vad menar du med korrekturinställningar?

Helena
 
Tack för svaret!

Angående bra CMYK-profil - jag hade tänkt prova Pixopolis och konvertera till Fogra 27 enligt råd från ett annat forum här. Eftersom jag är novis på området och kan ganska lite om färghantering känns det säkrast, då kan jag läsa mig till hur jag kan göra när jag blir osäker och även vad andra gjort för misstag och lära av dem. Har du några erfarenheter av Pixopolis och Fogra 27?

Jag är som du förstår väldigt ny på detta - vad menar du med korrekturinställningar?

Helena
Nej, jag har ingen erfarenhet av detta, men jag vet vad de använder för utrustning och det gör att jag tror att deras rekommendation av Fogra 27-profilen fungerar.

Korrekturinställningar hittar du i Photoshop under Visa-menyn. Där kan du välja att förhandsgranska din bilds utseende. På så sätt kan du korrigera bilden innan du konverterar den till din Fogra 27.

Stefan
 
Använd tryckeriets egna profiler.

För de tryckerier som jobbar med bilder är det väldigt ovanlig att de inte har en profil att erbjuda dig, alla probem löses inte genom detta men de flesta.
Om du inte vet vilket tryckeri du tänkt använda så låt bli att konvertera dem från RGB sålänge och justera färgerna i RGB tills du vet.
 
För de tryckerier som jobbar med bilder är det väldigt ovanlig att de inte har en profil att erbjuda dig, alla probem löses inte genom detta men de flesta.
Om du inte vet vilket tryckeri du tänkt använda så låt bli att konvertera dem från RGB sålänge och justera färgerna i RGB tills du vet.

Nu var det ett digitaltryck som hon ska använda, och tyvärr släpar den delen efter. De flesta digitaltryckerier har inte koll på vilken färgprofil som de använder. Det är rätt märkligt, eftersom det är betydligt enklare att profilera en digitalpress än en traditionell tryckpress.

Men hon har fått uppgiften att det är Fogra 27-profilen som ska användas och den verkar från de andra användare jag har hört fungera väldigt väl.

Stefan
 
Teknikens under...

Jag jobbar som frilans i musikbranschen, och de omslag och texthäften jag gör blir aldrig exakt som jag vill; ibland är det uppemot 50% skillnad från det jag ser på skärmen och det som kommer ut i tryck. Att få tryckeriets ICC-profiler tycker jag inte har hjälpt överlag. I flesta fall blir färgerna mättade istället för dova, och problemet kvarstår. Du får hitta ett mellanläge mellan vad du kan tolerera och vad du inte kan acceptera, för det är ett omöjligt läge att få exakt det som man vill ha, i varje fall har jag den erfarenheten...
 
Jag jobbar som frilans i musikbranschen, och de omslag och texthäften jag gör blir aldrig exakt som jag vill; ibland är det uppemot 50% skillnad från det jag ser på skärmen och det som kommer ut i tryck. Att få tryckeriets ICC-profiler tycker jag inte har hjälpt överlag. I flesta fall blir färgerna mättade istället för dova, och problemet kvarstår. Du får hitta ett mellanläge mellan vad du kan tolerera och vad du inte kan acceptera, för det är ett omöjligt läge att få exakt det som man vill ha, i varje fall har jag den erfarenheten...

Då jobbar du antingen felaktigt eller med dåliga tryckerier. Med en väl kalibrerad skärm, med en vettig arbetsmiljö och med en välgjord ICC-profil från tryckeriet kan man få en mycket god överensstämmelse mellan tryck och skärm. När det är noggranna jobb gör vi också ett provtryck på våra kalibrerade skrivare och sänder med bilden. Om den inte ser ut som detta provtryck är det tryckeriet som felat och de får då göra om det.

Stefan
 
Finns det något bra trix för att redan från början få sådan kontroll över färgerna så jag undviker problemet med "out of gamut"? Eller åtminstone några tumregler att tänka på i färghanteringen?

AdobeRGB är med stor sannolikhet en mycket större färgrymd än den färgrymd som tryckeriet kan återge. Och din kamera har en färgrymd som förmodligen är ännu större än AdobeRGB. "Out of gamut" betecknar färger som ligger utanför tryckeriets färgrymd. Eftersom din kamera har en betydligt större färgrymd än tryckeriet, då går det inte att undvika att "out of gamut" inträffar. Men! Du behöver absolut inte skicka ditt arbete till tryckeriet med färger utanför tryckeriets färgrymd! Istället är det mycket bättre att i PS justera färgerna tills du ser att färgerna "får plats" i tryckeriets färgrymd.

Som du kanske redan vet, så ser du färgerna som är utanför tryceriets färgrymd (icke tryckbara alltså), om du bockar för både korrekturfärger (och använder tryckeriets profil), samt bockar för "Out of gamut". Därefter justerar du färgernas mättnad tills du inte längre får varningen för "out of gamut".

Så svaret är nej, det finns inget sätt som gör att du från början får sådan kontroll över färgerna att du undviker problemet med "out of gamut". Enda lösningen vore om du kunde ladda tryckeriets färgrymd till din digitalkamera så att den aldrig fotar med färger som ligger utanför tryckeriets färgrymd. Dock skulle det inte vara en smart metod, då du i så fall skulle låsa in bilden för just det tryckeriet. Vad skulle hända om du nästa gång vill trycka bilden i ett annat tryckeri som har en färgrymd som ser annorlunda ut? Eller om du vill publicera bilden på webben? Nej, då är det smartare att både fota och redigera bilderna i en stor färgrymd, och först i sista skedet justera ner mättnaden tills bilden passar tryckeriets färgrymd. Kom bara ihåg att spara en kopia av den annars färdigredigerade bilden, innan du justerar färgerna för tryckeriets profil. Då kan du alltid trycka bilden på andra ställen också, genom att du då har tillgång till den version av bilden som har kvar de ursprungliga färgerna.


Mvh!
Eero

Rätta mig någon om jag har fel.
 
Då jobbar du antingen felaktigt eller med dåliga tryckerier. Med en väl kalibrerad skärm, med en vettig arbetsmiljö och med en välgjord ICC-profil från tryckeriet kan man få en mycket god överensstämmelse mellan tryck och skärm. När det är noggranna jobb gör vi också ett provtryck på våra kalibrerade skrivare och sänder med bilden. Om den inte ser ut som detta provtryck är det tryckeriet som felat och de får då göra om det.

Stefan

Jag har bra skärm, dator, hjärna - rubbet, men jag jobbar inte mot svenska tryckerier. Må så vara att de är bättre på vissa saker, men problemen kvarstår; speciellt när det handlar om workflow och saker och ting måste levereras snabbt; då finns det ingen tid för proofreading eller annan lyx...
 
Jag har bra skärm, dator, hjärna - rubbet, men jag jobbar inte mot svenska tryckerier. Må så vara att de är bättre på vissa saker, men problemen kvarstår; speciellt när det handlar om workflow och saker och ting måste levereras snabbt; då finns det ingen tid för proofreading eller annan lyx...

Kan ni bara, du och tryckeriet, komma överens om en generell färgrymd som du ska skicka in filerna i, och du har en kalibrerad och profilerad skärm, samt att det ser bra ut när du softproofar mot den färgrymden, så blir färgerna något så när rätt*. Om det ändå inte blir rätt färger, då är det tryckeriet som fallerar. Detta eftersom det då blir tryckeriets ansvar att konvertera rätt från den överenskomna färgrymden till tryckeriets eget.



*Vald media påverkar, all media kanske inte klarar av att återge hela den överenskomna färgrymden. Out of gamut kan alltså inträffa då, men annars ska färgerna bli mycket nära rätt.
 
Jag har bra skärm, dator, hjärna - rubbet, men jag jobbar inte mot svenska tryckerier. Må så vara att de är bättre på vissa saker, men problemen kvarstår; speciellt när det handlar om workflow och saker och ting måste levereras snabbt; då finns det ingen tid för proofreading eller annan lyx...

Men då måste du ju tycka att det är acceptabelt att de trycker helt åt helvete, eller?

Har du en kalibrerad skärm och en bra profil från tryckeriet ska det se likadant ut på skärmen som det färdiga trycket gör. Det spelar ingen roll om jag skickar något till tryck i Italien eller i Sverige, det blir rätt.

Stefan
 
Jag har bra skärm, dator, hjärna - rubbet, men jag jobbar inte mot svenska tryckerier. Må så vara att de är bättre på vissa saker, men problemen kvarstår; speciellt när det handlar om workflow och saker och ting måste levereras snabbt; då finns det ingen tid för proofreading eller annan lyx...

Har du tid att komma till tåget som går genom södra Sverige, så är det flera av oss som kommer att ta upp detta och visa hur bra det kan bli.

Stefan
 
Nej, jag har ingen erfarenhet av detta, men jag vet vad de använder för utrustning och det gör att jag tror att deras rekommendation av Fogra 27-profilen fungerar.

Korrekturinställningar hittar du i Photoshop under Visa-menyn. Där kan du välja att förhandsgranska din bilds utseende. På så sätt kan du korrigera bilden innan du konverterar den till din Fogra 27.

Stefan

Tack för svaret, jag inser att frekvent förhandsgranskning minskar risken för att behöva justera i efterhand.

Helena
 
AdobeRGB är med stor sannolikhet en mycket större färgrymd än den färgrymd som tryckeriet kan återge. Och din kamera har en färgrymd som förmodligen är ännu större än AdobeRGB. "Out of gamut" betecknar färger som ligger utanför tryckeriets färgrymd. Eftersom din kamera har en betydligt större färgrymd än tryckeriet, då går det inte att undvika att "out of gamut" inträffar. Men! Du behöver absolut inte skicka ditt arbete till tryckeriet med färger utanför tryckeriets färgrymd! Istället är det mycket bättre att i PS justera färgerna tills du ser att färgerna "får plats" i tryckeriets färgrymd.

Som du kanske redan vet, så ser du färgerna som är utanför tryceriets färgrymd (icke tryckbara alltså), om du bockar för både korrekturfärger (och använder tryckeriets profil), samt bockar för "Out of gamut". Därefter justerar du färgernas mättnad tills du inte längre får varningen för "out of gamut".

Så svaret är nej, det finns inget sätt som gör att du från början får sådan kontroll över färgerna att du undviker problemet med "out of gamut". Enda lösningen vore om du kunde ladda tryckeriets färgrymd till din digitalkamera så att den aldrig fotar med färger som ligger utanför tryckeriets färgrymd. Dock skulle det inte vara en smart metod, då du i så fall skulle låsa in bilden för just det tryckeriet. Vad skulle hända om du nästa gång vill trycka bilden i ett annat tryckeri som har en färgrymd som ser annorlunda ut? Eller om du vill publicera bilden på webben? Nej, då är det smartare att både fota och redigera bilderna i en stor färgrymd, och först i sista skedet justera ner mättnaden tills bilden passar tryckeriets färgrymd. Kom bara ihåg att spara en kopia av den annars färdigredigerade bilden, innan du justerar färgerna för tryckeriets profil. Då kan du alltid trycka bilden på andra ställen också, genom att du då har tillgång till den version av bilden som har kvar de ursprungliga färgerna.


Mvh!
Eero

Rätta mig någon om jag har fel.

Tack för svaret!

Min tanke var om man på något sätt kunde ladda in CMYK-profilen redan i RAW-konverteraren. Då skulle man i RAW-konverteraren kunna få gamut-varning när man justerar färgerna, ungefär motsvarande den varning man får beträffande utbrända partier om man Alt-klickar samtidigt som man justerar exponeringen (misstänkte att det inte kunde vara så bekvämt och enkelt, men fråga kan man ju alltid....).

Nu tar jag med mig råden jag fått här i forumet och sätter mig och justerar mina bilder i efterhand i CS, i framtiden kommer jag istället att vara noga med att förhandsgranska ofta under arbetes gång. Jag antar att man också med tid och erfarenhet lär sig att se ungefär vad som kommer att fungera eller inte fungera för tryck.

Helena
 
Min tanke var om man på något sätt kunde ladda in CMYK-profilen redan i RAW-konverteraren. Då skulle man i RAW-konverteraren kunna få gamut-varning när man justerar färgerna, ungefär motsvarande den varning man får beträffande utbrända partier om man Alt-klickar samtidigt som man justerar exponeringen (misstänkte att det inte kunde vara så bekvämt och enkelt, men fråga kan man ju alltid....).

Du har en poäng där, det skulle inte vara helt fel om man kunde se "out of gamut" redan i råfilshanteraren. Tyvärr har inte jag hittat någon sådan funktion.

Orsaken till att den inte finns där är förmodligen att råfilshanteraren är i första hand tänkt som ett försteg innan man går in i själva bildbehanlingsprogrammet. "Out of gamut" däremot är något man oftast använder som ett sista steg innan man färdigställer bilden för en specifik tryckmetod, efter att man har gjort de mesta andra justeringarna. Men idag då man faktiskt kan färdigbehandla bilden redan i råfilshanteraren så skulle det inte vara helt fel om man redan där kunde se vilka färger som är allt för mättade för bildens ändamål.
 
Du har en poäng där, det skulle inte vara helt fel om man kunde se "out of gamut" redan i råfilshanteraren. Tyvärr har inte jag hittat någon sådan funktion.

Men eftersom råfilshanteraren saknar de verktyg som skulle kunna minska de mättade färgerna utan att påverka de mindre mättade så skulle vi bara kunna se att det fanns färger utanför tryckbart omfång utan att kunna göra något vettigt åt detta.

Stefan
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto