Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Eye-Fi-lösningen till 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

denstorre

Aktiv medlem
Jag har gått och funderat lite på en WiFi-lösning till mina kameror (7D och 1100D). Dock så är Canons original-WiFi på tok för dyrt för mina behov. Jag behöver något kanske två tre dagar om året, men som fungerar någorlunda bra.
Har försökt lösa på i diverse trådar om vad som fungerar, men det är inte direkt enkelt. Vill helst bara köpa delarna och köra igång. Vilken konverter är bäst? Och hur mycket plats behöver man på Eye-Fi-kortet? Fotograferar normalt i RAW. Går det utan enorma väntetider?
 
Jag köpte ett Eye-Fi och en konverter enligt rekommendation i någon tråd till min 7D.
Att få igång grejerna var hur lätt som helst. Men sedan funkar det inge vidare.
Överföringen tar för lång tid så kameran hinner somna. Det har också hänt att jag förlorat bilder.

Petter ...
 
Även med WFT-E5B kan man inte rekommendera att skicka RAW på det sättet. Däremot kan man skicka små jpeg, som man kan titta på, och sedan föra över sina RAW med kabel senare.
 
Mitt exempel ovan gällde jpg i minsta storlek .RAW-filerna fick ligga kvar på minnet.
Men på något vis lyckades den alltså få några bilder att försvinna (även RAW).

Jag kan inte rekommendeta EyeFi på en 7D.

Petter ...
 
Även med WFT-E5B kan man inte rekommendera att skicka RAW på det sättet. Däremot kan man skicka små jpeg, som man kan titta på, och sedan föra över sina RAW med kabel senare.

Men kan man ställa Eye-Fi-kortet att skicka enbart jpeg:arna?
Oavsett så förtar det lite av iden för mig. Ska jag fotografera på en mässa så blir nog ett 8gb-kort fullt, och då får man ju byta eller tömma det, vilket gör att vinsten är lite borta...
 
Det vet jag inte om man kan. Det går bra med WFT-E5B i alla fall. Där går det att välja storlek och format för den bild som ska skickas, om man sparar mer än ett format. Ibland sparar jag små jpeg på ett USB-minne i nätverksgreppet och större bilder på kamerans minneskort. Då kan man ställa WFT-E5B till att skicka bara de bilder som sparas på USB. Dessutom kan man lätt rycka ut USB-minnet och sätta det i vilken dator som helst (alla har USB-portar, men alla har inte minneskortsläsare) och föra över bilder, om man vill det.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.