Annons

Bästa Bländar/Slutar-combo för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Elfving

Avslutat medlemskap
Hello vänner!

Jag var bara nyfiken på om det finns någon generell "bästa-kombination" vad det gäller bländare och slutare vid porträttfotografering.
Själv brukar jag variera lite för att testa mig fram, men det brukar pendla i området f5-f8, 1/125 -1/200 ungefär. Har inte själv fått något "Wow, den combon var perfekt"-upplevelse än! :eek:)

Mvh / Mattias
 
Nu förstår jag inte, man kan ju inte bara välja exponering hur som helst så vida man nu inte fotar i en studio och då är ju slutartiden i princip irrelevant så vida man inte kör med fast ljus och så länge den är längre än kamerans synk tid.
 
Hmmm...

... men då får man väl anpassa ljussättningen efter önskad bländar/slutar-kombination?

Jag vet att jag har läst vid olika tillfällen om olika kombinationer och dess inverkan på bilden.
Fast när jag tänker lite extra på saken, så snackar man nog mer om bländare/brännvid?

Jag läste ett inlägg på ett forum på dpreview som handlade om slutartider. De flesta menade att de aldrig använde snabbare slutartid än 1/125 vid porträttfotografering. Dock framgick det aldrig riktigt varför.

Hmm... sorry om jag skapade förvirring!

Mattias
 
Snabb slutartid använder man ju av två skäl (vid porträtt). Dels så ska dina skakningar inte synas och så ska inte heller modellens.

Bländare brukar man använda en stor för att få kort skärpedjup, vilket oftast är vackrare (tycker jag i alla fall).

Men det är vad jag tycker...

/ Marcus
 
Anledningen till att man inte använder snabbare tid än 1/125 beror på att blixtsynken inte går att ställa in snabbare på dom flesta kameror när man jobbar med studioblixtar.

När man fotar i studio med studioblixtar spelar slutartiden ingen roll alls för man styr exponeringen med bländaren och styrkan på blixtarna.

Vad gäller brännvidd så bör/måste man välja en slutartid som är snabbare än brännvidden för att slippa skakningsoskärpa. Så om man t.ex. kör med 100mm bör man välja en slutartid på 1/125.
Eftersom kamera + studioblixtar inte klarar en snabbare blixtsynk än 1/125 så blir det problem att köra med större brännvidd än 125mm om man inte har möjlighet att köra med highspeed synk.
Nu är väl den optimala porträttbrännvidden runt 85mm så då är detta inget problem.
 
mindwipe skrev:
Anledningen till att man inte använder snabbare tid än 1/125 beror på att blixtsynken inte går att ställa in snabbare på dom flesta kameror när man jobbar med studioblixtar.

När man fotar i studio med studioblixtar spelar slutartiden ingen roll alls för man styr exponeringen med bländaren och styrkan på blixtarna.


En liten fråga bara - På min D70 kan jag välja 1/60 som snabbast blixtvärde/sync. Skall jag då inte köra mer än S 60 eller kan jag ändå ligga runt 125 i slutarvärde tillsammans med blixtarna?
 
Kort skärpedjup är att föredra om man inte vill ha bakgrunden skarp. Jag använder f4 och 1/125 för det mesta om det är i studio. Har då oftast en Nikon 85 mm f1,8 till det.
 
Vad är det som sätter gränsen för blixt syc tiden,Kameran eller studio blixtarna ?

Om min kamera stöder blixt synkning upp till 1/250s varför måste man då använda 1/125 ?

Jag har kört på 1/250s utan problem ?

MVH
P.L
 
Senast ändrad:
Slutartide spelar ingen roll som sagt när man använder blixt, även om man använder längre brännvidd än vad som border vara lämpligt med tanke på slutartiden. Blixen brinner av på en mycket kort tid (1/500 - 1/16000 sekund) och fryser bilden ändå (förutsatt att man inte har blandat med befintligt ljus).

När jag kör med studioblixt väljer jag oftast 1/250 sek om jag vill strypa inblandningen av befintlit ljus och en längre tid om jag vill ta till vara det befintliga ljuset.

Däremot så är valet av bländare intressant, vid samma avbildningskala är skärpedjupet nästan identiskt mellan olika brännvidder.

Själv föredrar jag så kort skärpedjup som möjligt så jag pendlar mellan f/1,2 till f/2,8 beroende på hur mycket slarvmarginal jag vill ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.