Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa billiga kompaktkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

bladez

Ny medlem
Hej!

Jag går i köptankar och ska köpa en bra och billig kompaktkamera, jag har aldrig fotograferat tidigare utan vill bara ha en kamera att ha på stan på sommarn fall tillfälle att plåta nåt dyker upp, fotografera kompisar, ha med sig på semestern osv.

En massa mer eller mindre onödiga finesser bryr jag mig inte så mycket om och jag är osäker på om APS är så mycket bättre i praktiken.

Viktigast för mig är bästa möjliga bildkvalitet, även att den är lätt och hyfsat liten vore ju inte fel och priset då förstås - mer än 1000-1200:- vill jag inte gärna ge. Finns det nån bra modell ännu billigare så är det ju inte helt fel heller.

Här är dom modeller som jag står och väljer mellan:

Nikon Lite Touch zoom 70w ca 995:-
Olympus My-2 ca 1300:-
Minolta Riva zoom 75w 1300:-
Minolta Vectis 260 ca 895:-
Canon prima mini ii ca 795:-
Fujifilm fotonex 1010ix mrc ca 1200:-

Vilken av ovanstående kan ni rekommendera? Finns det andra modeller som jag bör överväga som jag missat?

Vill gärna ha tips om siter som testat olika kameror också så man kan jämföra lite och så.

Mvh

Richard 

FOTO brukar köra ett test av kompakter varje år, kan vara ett tips att försöka beställa det nummer de senast gjorde det i.

Av de ovanstående har jag en Olympus My2 och den kan jag varmt rekommendera. Liten, skarp och ljusstark. De andra kamerorna vet jag inte så mycket om, men jag tror att de ljusstarka zoomlösa kompakterna generellt är rätt bra idag. Det är en nisch som tilltalar rätt många mer kräsna fotografer som andrakamera, och det är enkla kameror att göra bra.

Om det är din enda kamera så kanske du vill ha zoom. Då tycker jag att det kan vara värt att leta efter en kamera som har lite mer vidvinkligt vidvinkelläge, hellre en 28-70 än en 35-180. De långa telelägena är rätt kassa på så små kameror eftersom de är så ljussvaga. Man måste använda blixt i fullt dagsljus. Däremot kan man aldrig få för mycket vidvinkel :)

APS är väl inget att rekommendera. Dyrt och sämre.

Olympus my2 zoom 80. Den kameran har såvitt jag vet inte fått annat än hösta betyg i alla tester (1500kr). Exponerar grymt bra, fin skärpa, funkar aldeles utmärkt till dia. Farsan köpte en sådan för något år sen och nu har han lagt systemkameran på hyllan (olympusen är mindre han gammal).

Min lillasyster köpte en Canon Primazoom 76 förra året efter att det fått betyget Mycket prisvärd i FOTOs test. Fin optik. 38-76 mm zoom. Inte mycket till vidvinkel men den kostar 1000kr ungefär.

APS ska du hålla dig borta ifrån. Jag har en sån som jag inte använt på 1.5 år efter att batteriet tog slut. Litet filmformat kombinerat med dyr framkallning. Det som brukar vara bra med APSer dock är att de ofta har lite bättre vidvinkel än dito 35mmkamera. De senaste året (två åren) har det också skett en nergång i antalet nylanserade APSkompakter vilket borde tyda på att tillverkarna insett APSsystemets begränsningar.

Kan bara instämma med Jim angående My2:an. Jag har en själv sedan ett par år som festa-resa-snapshot-kamera. Billig och bra. Tål massor med stryk; jag har tappat min i barer, klubbar, trottoarer...
En kompis köpte en likadan fast med zoom, kan vara MY2 zoom 80 som har nämnts här. Den är knappast sämre, förutom att optiken är ljussvagare.

Jag har också en Olympus my II: a som fickkamrea att alltid ha med. Gillar den liten smidig exonerar för det mesta bra och kan spotmäta och är stryktålig.

Instämmer i hyllningarna till My2. Härlig kamera. Smart formad, slinker ned i minsta ficka. Prisvärd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar