Annons

Bästa begagnade kameran för 2-3k?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rqm1

Ny medlem
Hej,

Jag är på jakt efter en systemkamera för att fotandet ska bli lite krispigare och mer kreativt än att använda mobilkameran.

Fotar främst närbilder på mat/dryck men det blir även lite naturbilder där jag gärna vill fånga ljuset på ett bättre sätt. Vill minnas att nikon D90 var riktigt vass när den kom och undrar om den fortfarande håller måttet?
Har hittat några olika begagnade för runt 2k som har 10-30.000 exponeringar. Är det en bra kandidat?

Sen skulle jag gärna ta emot tips på bra makroobjektiv som är kompatibla.

Tack!

Antar att det gäller både kamera och objektiv? I så fall är det en snål budget då man måste gå tillbaks i tiden en del för att få så billiga systemkameror. Kan vara lika bra att titta på en modernare kompaktkamera?

I så fall ryms nästan en Sony RX100 III eller Canon G5X. Båda har nämligen EVF sökare vilket RX100 ett och II och G7X och G9X serierna saknar.

Vill man ha större zoomomfång kan man få tag i en Panasonic FZ1000 och en Sony RX10 version ett ligger runt 3000kr.

Skall man ha systemkamera med objektiv så gäller annars Canon 60D eller äldre med kitzoom eller Nikon D300 eller äldre med kitzoom. Sony A5000 med kitzoom eller t o m A6000 med kitzoom kan funka. Givetvis kan man få tag i enklare modeller från N/C också men de kostar nästan samma som D300 eller 60D så inte mycket vits. Panasonic GX8 är en favorit och kan möjligen fås med kotzoom för de pengarna liksom även någon Olympus.

Beror på vilka egenskaper man uppskattar. Är lågt brus vid höga iso viktigare än ett tåligt kamerahus?
Det finns billiga begagnade "pro-hus" som är tåliga och det finns billiga nyare "konsumentkameror" med bra brusprestanda. För både och spricker nog budgeten. D90 är nog ingetdera av ovanstående idag.

Men med tillräckligt med ljus och stillastående motiv går det absolut att få bra resultat.

Senast ändrad:
Jag skulle inte välja en D90 idag, utan välja någon av de mer moderna modellerna. Om man håller sig till Nikon och om D7xxx är för dyr (man skulle nog kunna få en D7000 för 2000:), titta på D3xxx eller D5xxx det finns modeller där som man kan får 2000:-.

Det finns såklart en herrans massa alternativ.
Enda kamera jag vet något om som kan vara möjlig i prisklassen är Canon EOS 7D. Jag har en själv sedan 10 år och tycker att den fortfarande ger bra bilder även om den mest numera är reservkamera. För närvarande är den utlånad till dottern som har foto på schemat i gymnasiet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar