Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bakgrund för porträtt som ska friläggas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miso

Aktiv medlem
Hej, jag ska fotografera en drös porträtt, halvfigur, som sedan ska friläggas och monteras mot olika kulörer ur företagets grafiska manér. Vilken bakgrund är bäst? Vit, utan belysning på bakgrunden, vit med belysning på bakgrunden, eller 50 % grå, med ljussättning enbart på motivet? Jag tänker att helvitt kan bli problematiskt om det kommer yviga ljusa hår, så jag vill ha något som funkar för alla. Jag tror själv på 50% grå bakgrund....

Bästa
Jenny
 
Jag hade kört grönt, jämnt belyst och med modellerna tillräckligt långt framför bakgrunden så att inget reflekterat grönt ljus stökar till i t ex hår.
 
Kollade rekommendationerna på denna video som säger att för video är det greenscreen men för foto är det bättre med grå eller vit bakgrund på grund av att blixtar ofta kastar färgad bakgrund på kläder och hud osv.
 
En metod som fungerar:
Du behöver en vit bakgrund som belyses med separat blixt så att den blir vit (inte för mycket exponerad så att håret överstrålas). Men bakgrunden ska vara vit och inte underexponerat grå.
Det är bra att även belysa hår och nacke uppifrån bakom modellen så att huvudet friläggs och poppar ut från den vita bakgrunden.
Med rätt ljus så blir det mycket enkelt att markera och byta ut bakgrunden i redigeringen.
Huvudljuset löser du med antingen en softbox eller ett paraply som ljusformare för ljuskällan (blixt eller fast ljus)
 
Senast ändrad:
Kollade rekommendationerna på denna video som säger att för video är det greenscreen men för foto är det bättre med grå eller vit bakgrund på grund av att blixtar ofta kastar färgad bakgrund på kläder och hud osv.

Det kan vara ett problem att det reflekterande ljuset påverkar motivet men det gäller både foto och video.

Oavsett om man kör grönt, grått, vitt, svart så får man samma problematik där håret blir för tunt och genomlyses. Där kan dock en grå bakgrund vara något enklare att jobba mot men det är större risk att kläder och andra hårfärger blir svåra att frilägga då kontrasten blir för låg.
 
Tricket med vit bakgrund är att börja ljussätta bakgrunden utan huvudljuset. Modellen syns då i siluett och det framgår hur mycket bakgrunden påverkar håret. Det räcker alltså att bakgrunden blir vit men inte överexponerad. Sedan ställer man in och modellerar huvudljuset och ev. extra ljus på hår och nacke utan att ändra exponeringen för bakgrunden.

Intressant och lärorik tutorial:
 
Senast ändrad:
Tack för input! Skulle ställt frågan tidigare. Gjorde plåtningen idag och det blev mot 50% grå bakgrund. Ett tips som jag hittade på vägen var att ha lite mindre bländare än "normalt" så man inte får oskärpa i kanterna. Nu hoppas jag att jag får till det :).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.