Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa allroundobjektivet till Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eve89

Ny medlem
Hej!
Jag söker ett allround objektiv som jag kan använda både när jag är ute och reser, när jag är ute i naturen och ska fånga bra bilder på djur samt när jag tar porträttbilder. Jag har sedan tidigare kit-objektivet 18-55 samt ett fast Canon EF 50mm f/1.8 II. Min budget ligger runt 5000kronor. Någon vänlig själ som skulle kunna ge mig några bra tips!?

Ett Sigma/Canon 70-200 2,8 kanske kan vara något? Bra till både djur, natur och porträtt (och sport). Eftersom att du redan har ett 1,8 och ett hyfsat vidvinkel så kanske ett ljusstarkt zoom kan vara kul? Allround, nja, kanske inte. Men det är bra till det du nämner.

EDIT: Oops! Glömde budgeten. Ett nytt sigma utan OS ligger på ca 8000 kr nytt. Så du kan nog hitta ett begagnat för runt 5000. Vill du ha ett canonzoom så får du nog gå ner till ett 70-200 f/4, fast då tappar du ljusstyrkan... :/

Hej, hade jag sökt efter ett allroundobjektiv till 550D idag så hade jag slagit till på EF-S 15-85. Det kanske inte stannar riktigt på 5000 men ligger i alla fall i den storleksordningen. Är det vikigt att komma under 5000 skulle ett begagnat kunna funka. Det har två nackdelar dels i form av kraftig distorsion vid 15mm, dels i form av variabel max bländaröppning. Kan du leva med det senare så är distorsionen lätt fixad i råkonverteringen.

Jag har sedan tidigare kit-objektivet 18-55 samt ett fast Canon EF 50mm f/1.8 II. Min budget ligger runt 5000kronor. Någon vänlig själ som skulle kunna ge mig några bra tips!?
Komplettera det du har med Canon 55-250, så har du en utmärkt utrustning. Och 2000-3000 över till t ex en resa.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto