Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst- resp. mest prisvärd hårdvarukalibrerare?

Produkter
(logga in för att koppla)

StarGate

Aktiv medlem
Har insett att min dataskärm behöver kalibreras och försöker nu så smått att tränga in i den nya världen hårdvarukalibrerare. Har tittat på Fotosidans medlemmars recensioner, men de är ju inte så många till antalet. Därav denna forumförfrågan då jag hoppas på flera funderingar.

Så - vilken hårdvarukalibrerare rekommenderar du (upp till 2.000:) och varför? Vilken är bäst och vilken är mest prisvärd?

I första hand är det min stationära dator (gammal skärm) som behöver en genomgång av färgerna men ser gärna att jag kan använda den även till den nya lap-topen och (i nästa skede och om det funkar) även till en HD-projektor.

Så - vilken hårdvarukalibrerare rekommenderar du (upp till 2.000:) och varför? Vilken är bäst och vilken är mest prisvärd?

Jag skulle rekommendera Spyder III. Den första generationen av Spyder var inget vidare, den andra blev bättre och nu med den tredje generationen är det en riktigt bra kalibrator som fungerar stabilt. Att den dessutom har möjlighet att kalibrera projektorer är ytterligare en fördel.

Stefan

beror väl på hur mycket du vill ha ut av kalibratorn?

jag slog till på en beggad Spyder 2 Express, den fyller nog mina krav som hobbyphotoshoppare..

Funkar endast mot en skärm och sparar kalibreringen som en färgprofilsfil som laddas vid varje datorstart, inget som märks vid spelande eller så men det var en klar skillnad gentemot originalinställningarna på min 24" Dell 2407wfp, rekommenderas som sagt om du bara har en skärm..

Jo, den är låst till Gamma 2.2 och 6500k tydligen, kan vara en aspekt att räkna in också samt att man helst ska köra kalibreringen i mörkt rum med endast skärmen igång som nått sin fulla arbetstemp efter nån timme eller så..

Har insett att min dataskärm behöver kalibreras och försöker nu så smått att tränga in i den nya världen hårdvarukalibrerare. Har tittat på Fotosidans medlemmars recensioner, men de är ju inte så många till antalet. Därav denna forumförfrågan då jag hoppas på flera funderingar.

Nja, bara så att vi håller isär begreppen här lite, så är det skärmen som avgör om hårdvarukalibrering är möjlig. Det är först när kalibratorn kan prata med skärmen som vi säger hårdvarukalibrering. - Man kalibrerar skärmen. Med stor sannolikhet så är din skärm inte av denna typ.

All annan kalibrering (även med kalibrator) är en profilering. Man skapar en profil, som lägger sig och översätter färgerna i grafikkortets LUT, så att de du ser på skärmen är "rätt" färger.

Men all kalibrering är bra, sålänge som man vet vad man gör. Stefan Olsson har skrivit en serie i 4 delar som finns här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar