Annons

Bäst metod för uppskalning

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Thorén

Aktiv medlem
Hej,

Undrar vad det finns för tips och råd kring bästa metod för förstoring av undervattensbild.

Alltså, jag har en tifbild som är på 2893x3616 pixlar med upplösning 300 pixlar/tum vilket ger bra resultat om jag tar ut den på 25x30 cm.

Om jag vill göra en poster på den, låt säga 70x100 (bortse från att formatet inte stämmer exakt), vilken är den bästa metoden:

- Photoshop, bildstorlek med "ändra bildupplösning" bi-kubisk mjukare/skarpare...
- eller Alien Skin Blow Up
- eller annan metod?

Känns lite knäppt att chansa med depriser det innebär att få ut den på "rätt storlek"...

Alltså, jag har en tifbild som är på 2893x3616 pixlar med upplösning 300 pixlar/tum vilket ger bra resultat om jag tar ut den på 25x30 cm.

Hej! Med den storlek du anger och med en upplösning vid tryck på 300 pixel/tum blir ju bilden 24,5 x 30,6 cm, något annat kan den inte bli med 300 dpi. Vid 100 pixel/tum blir den 73,5 x 92 cm. Jag brukar inte vilja gå lägre än 150 pixel/tum i denna storlek, men 150 är OK, det är ju rätt långt betraktningsavstånd på en så stor bild. För att skala upp brukar jag helt enkelt förstora bilden 10% upprepade gånger i Photoshop, tills jag har den i den storlek jag vill ha. Det ger tillräckligt bra resultat tycker jag. Den sista finjusteringen gör jag genom att skala bilden till det exakta slutformatet och sedan slutskärpa bilden. Hur mycket man ska skärpa och hur man ska skärpa beror på om motivet är detaljrikt eller har gradienter och ytor. Kolla lektioner i bl a kamera & Bild om skärpning, kanonbra! / Hälsningvar

För att skala upp brukar jag helt enkelt förstora bilden 10% upprepade gånger i Photoshop, tills jag har den i den storlek jag vill ha. Det ger tillräckligt bra resultat tycker jag.

Ingvar, betyder det att du provat andra verktyg och kommit fram till att den metoden i PS är bäst/tillräckligt bra? Om man ska få printat de storlekarna på exempelvis Crimson så är det ju inte så billigt att man vill göra det med "fel" variant...

Vilken metod använder du - bikubisk, bikubisk mjukare eller annan?

Jag tillverkar fototapeter då och då och har testat olika metoder. Då har det handlat om väldigt stora förstoringar där slutfilen har legat kring 4-500 mb. Alien Skin Blow Up gjorde jobbet klart bäst för mitt behov. Genuine Fractals var också ganska bra, men jag gillade inte riktigt den "smetiga yta" som blev i vissa partier.

Ingvar, betyder det att du provat andra verktyg och kommit fram till att den metoden i PS är bäst/tillräckligt bra? Om man ska få printat de storlekarna på exempelvis Crimson så är det ju inte så billigt att man vill göra det med "fel" variant...

Vilken metod använder du - bikubisk, bikubisk mjukare eller annan?

Hej igen! Jag har inte utvärderat någon dedikerad mjukvara för uppskalning utan har bedömt Photoshop som tillräckligt bra för medelmåttig uppskalning, har provat upp till ca 200%. För uppskalning ska man använda bikubisk mjukare, den algoritmen är speciellt framtagen för uppskalning och minskar uppkomsten av sågtandseffekter. I och med att man har lagt till denna algoritm så har PS blivit bätte än tidigare på uppskalning. Och har man då PS så handlar det ju om valet mellan att köpa ett program eller att använda det man har. Min strategi är att i första hand se om jag blir nöjd med det jag har. Det blir i längden mer pengar över till dykresor då... ;)

Senast ändrad:
10% steg behövs inte längre

Vid uppskalning i Photoshop bör bicubisk mjukare användas (precis som Ingvar skriver). Men det finns inte längre någon anledning att göra detta i 10% steg. Detta gällde äldre versioner av Photoshop. En liknande process sker nu automatiskt. Den som tvivlar kan testa själv...
Jag har dragit upp liknande bildfiler som din till 70 x 100 cm i 300 dpi med utmärkt resultat från Crimson. Det kritiska är egentligen att ursprungsmaterialet håller bra kvalitet. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar