Annons

Bäst kamera - Iphone 16 Pro Max v/s Samsung Galaxy S24 Ultra

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrisPhoto

Ny medlem
Hej på er! Undrar vad ni har för tankar om galaxy eller pro max, just vad det kommer till bäst förutsättningar för foto. Det jag är ute efter är så naturliga bilder som möjligt och i övrigt bra funktioner och andra parametrar.. Alla tankar välkomnas!

Om inte Samsung är ett krav så är även Google Pixel något som borde vara på din lista. Jag kör själv en Samsung S24 (utan plus och ultra) är faktiskt lite missnöjd för RAW-filerna från den klarar nästan inget program att öppna. Så jag kommer hålla ögonen öppna för en Google Pixel 8 eller 9 Pro i slutet på månaden.

Google Pixel 8 och 9 verkar vara i princip lika bra som Apples. Samsung verkar faktiskt ha tappat lite, dom är fortfarande ok men inte bäst längre. Till och med Apple verkar ha sprungit om dom nu.

Huawei, Honor och Oppo har också bra kameror, men det tar mot på flera plan att skaffa en sådan för mig.

Tack så mycket för råd & tips allesammans! Har inte koll på Google pixel innan, mer ser ut att vara en stark kandidat, men det blir nog antingen en 16 Pro Max alt S24 plus Ultra, ska fundera lite till.. DanneWest, på vilket sätt eller mer specifikt tycker du personligen att Pro Max levererar bäst?

Om du vill få så naturligt bra bilder som möjligt tror jag en mobil en 1-tumssensor vore bäst. Då får du störst dynamiskt omfång och lägst brus. Det är alltså samma sensor som sitter i Sonys RX10- och RX100-kameror.

Jag har själv en Iphone 16 Pro Max och tycker att den är bra. Hade dock hoppats att vidvinkelkameran förbättrats mer från 12 Pro Max och hade helst sett dubbla telekameror.

Jag skulle rekommendera dig att även kika på Sony Xperia VI. Har själv föregångaren V och köpte den primärt för kameran som ger naturliga filer (till skillnad mot just Apple och Samsung), att den tar minneskort, har en "slutarknapp" m.m.

Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera dig att även kika på Sony Xperia VI. Har själv föregångaren V och köpte den primärt för kameran som ger naturliga filer (till skillnad mot just Apple och Samsung), att den tar minneskort, har en "slutarknapp" m.m.
Jag körde Xperia 1 VI på semestern i somras. Huvudkameran är jättebra och det är trevligt och smidigt att mjukvaran fungerar som på en systemkamera. Men vidvinkelkameran är sämre än med IPhone.

Jag vet inte varför men man ser inte den någonstans. DXO har t.ex. inte testat den och tidigare versioner presterade inte jättebra.

Jag körde Xperia 1 VI på semestern i somras. Huvudkameran är jättebra och det är trevligt och smidigt att mjukvaran fungerar som på en systemkamera. Men vidvinkelkameran är sämre än med IPhone.
Nu menade jag visserligen trådskaparen, men det är fullt möjligt att vidvinkelkameran är sämre. Jag använder primärt huvudkameran pga dess större sensor. ;)

Sony har medvetet inte lagt på en massa bildbearbetning, så filerna blir inte så HDR-liknande som andra tillverkares mobiler. Men visst, ibland föredrar jag min jobbmobil (Apple) för att den är så enkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar