Annons

Bäst-före-datum på filmrullar.

Produkter
(logga in för att koppla)

oerten

Ny medlem
Tja!

Jo jag tänkte använda min analoga systemkamera när jag skall till fjällen om två veckor och då hittade jag fyra Fujicolor Superia 100 rullar som jag hade funderat på att använda. Men när jag tittade närmare på dem upptäckte jag att det stod "Process before 2008-11". Nu undrar jag ifall det är någon som har någon aning om det funkar att använda dem iallafall? Är bäst-före-datumet för exponerad eller oexponerad film eller är det ingen skillnad utan är det just som det står "Process before"? Någon som har använt gammal film som funkat iallafall? Vad är det som gör att den blir för gammal? Vad kan hända? Den är ju inte mer än dryga halvåret gammal.

Tacksam för snabba, men konstruktiva svar eftersom det är lite tajt om tid.

MVH
Fredrik

Hej

Jag skulle tro att datumet gäller oexponerad film. Jag har använt ett stort antal Superia som har haft betydligt fler år på nacken än så, utan att kunna se något fel på resultatet.

//Alexander

Ja datumet gäller oexponerad film.
Men negativ film skall kopieras och då justeras färgerna upp ändå så det gör inte så mycket.

Positiv film däremot är en annan femma eftersom att det är ditt original. Det man kan råka ut för är färgförskjutningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar