Annons

Bärbar lagring - en djungel...

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hej,

jag letar efter en bärbar hårdskiva för resor. Kommer att tillbringa tre månader i Namibia senare i år och en del av tiden är jag på fältet. Har inte laptop. Lösning: bärbar lagring. Men efter att ha läst recenssioner här på FS, efter att ha surfat Zebramedia och mycket till känner jag mej synnerligen borttappad. Det verkar som om det här med bärbar lagring anpassad för digitalkameror är rätt nytt, dvs marknaden har inte riktigt stabiliserat sig ännu. Det finns ett tiotal olika modeller och det kommer nya hela tiden.

Det här är de funktioner jag är ute efter - hoppas någon kan identifiera vilken modell jag är ute efter!

- Jag behöver inte kunna se bilder, men gärna se folders och filer (framför allt psykologiskt viktigt så man ser att bilderna verkligen finns på hårdskivan!).

- Bra batteritid och gärna möjlighet att byta batteri och/eller plugga i dosa med vanliga batterier. Allternativ kan den ju äta bara vanliga batterier, det fungerar också (har ju ändå med en hel del såna för blixten).

- Den skall visa batterikonsumtion!

- Stadigt byggd så den tål lite fältförhållanden. Men samtidigt vill jag att den skall vara liten (vilket nog de flesta modeller är, antar jag).

- Minst 20 GB och gärna möjlighet att senare lägga i större 2,5" hårdskiva.

- Den skall givetvis läsa CF-kort och får gärna också vara smidig som kortläsare när den är pluggad i datorn.

Hoppas nån kan identifiera en lämplig modell som uppfyller "kraven"! Och förhoppningsvis kan tråden bli en sammanfattande tråd för bärbar lagrinsmedia! Det finns en del i trådarna, men rätt utspritt i olika trådar!

/Andreas
 
sagan skrev:
Den jag har är bra, men tyvärr så suger batteritiden:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3980

Flashtraxen har jag inte tittat noggrannare på, den hör ju till de dyrare modellerna. Hoppas att det skulle finnas nått i 2000-2500 kronorsklassen. Men kanske man kan hitta en extra långschal om det känns motiverat. Man får tydligen extra batterier till den, så då är batteriproblemet löst. Förutom att man antagligen är ytterliager en slant fattigare...
 
Jag har en 20 gigs X-drive II som väl har fungerat rätt bra, med ett stort undantag: På Svenska rallyt i år så påstod den efter inte alls så många korttömningar att den var full. Givetvis hade jag inte tillgång till någon dator så att jag kunde kolla vad som stod på och jag var mer än bara lite nervös att den hade kraschat eller något. Det hade den inte, men det verkar som att om man bara raderar mapparna och inte formatterar hårddisken så tror den att den är full ändå när man "nått" 20 gig. Tror att jag läst här om någon annan det hade hänt för. Men den är ju hyfsat billig iallafall, och jag köpte den i väntan på att det skall komma en idealisk mellanlagring någon gång framöver, för det måste det väl göra? :) Någonting med bra batteritid, kanske en liten skärm, definitivt information om vad som egentligen finns på den, rejält snabb överföring, etc... Jaja, den som lever får se.
 
Jag håller med Kim angående FlashTraxen.Den funkar suveränt men batteritiden är tyvärr lite kort.En bra hårddisk med bra funktioner.
 
Bärbar cd-brännare

Känner någon till om det finns en bärbar batteridriven cd-brännare. Det skulle lösa kapacitetsproblem och utgöra en förhoppningsvis säkrare lagring. En disk gör ju att man samlar på sig alla bilderna på ett ställe och riskerar att bli av med allt om man har otur i slutet av tex en resa. Och sen är det väl så att allt som snurrar kommer att gå sönder förr eller senare.
 
Epson P-2000 är enligt mig den absolut bästa lösningen på marnaden. 40 Gb lagring med bra gränssnitt och ett utmärkt överföring med USB 2.

Batteritiden funka för att föra över minneskort under en intensiv fotograferingsdag. Dock så skulle jag köpa ett extra uppladdningsbart batteri som backup.

Den kan köra bildspel på en TV eller internt på den 3,8 tum stora displayen som verkligen är super, 212 ppi.

För mig fungerar den som en digital polaoridbild för onlocation jobb och en digital portfolio.
 

Bilagor

  • p2000_216x144.jpg
    p2000_216x144.jpg
    5.6 KB · Visningar: 311
Finns det någon lagringsmodul med _stort_ flashminne istället för hårddiskbaserat? Jag hade iaf inte lagt en hårddiskbaserad modul i väskan och skumpat omkring utan oro. Vet ju hur det kan gå för hårddiskbaserade mp3-spelare som man springer med etc... :-/
 
snysop skrev:
Finns det någon lagringsmodul med _stort_ flashminne istället för hårddiskbaserat? Jag hade iaf inte lagt en hårddiskbaserad modul i väskan och skumpat omkring utan oro. Vet ju hur det kan gå för hårddiskbaserade mp3-spelare som man springer med etc... :-/

Har du verkligen hört någon hårdiskbaserad lagring som har gått sönder av att man springer med den? Att läsning/skrivning påverkas medans man springer är en sak, men inte går den sönder i första taget.

Skulle inte tro att du hittar någon flashbaserad lösning då man lika gärna kan köpa stora minneskort istället.
 
qvirre skrev:
Har du verkligen hört någon hårdiskbaserad lagring som har gått sönder av att man springer med den? Att läsning/skrivning påverkas medans man springer är en sak, men inte går den sönder i första taget.

Skulle inte tro att du hittar någon flashbaserad lösning då man lika gärna kan köpa stora minneskort istället.

Min bror hade en hårddiskbaserad mp3-spelare som han råkade springa med och den dog efter det - garantin täckte inte detta då det var uttalat att man inte fick springa med den. Iofs så lyssnade han på den samtidigt som man sprang, så det är väl när skivorna är i rörelse man inte skall hoppa runt för mkt. Spelaren hade idag varit 3 år gammal och tekniken går ju framåt, så problemet kanske inte finns kvar idag. Ändå har jag lite svårt för att lita på hdd-baserat.

Men hur ofta springer man samtidigt som man tankar in bilderna?
 
snysop skrev:

Men hur ofta springer man samtidigt som man tankar in bilderna?

Precis, så jag tror det är helt okej. Jag har en iPod som har varit med om både det ena och det andra utan att falera så jag känner mig rätt trygg. Men för att vara på den säkra sidan så ska man såklart undvika att skaka den under läsning/skrivning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.