Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bälgtillverkning

Produkter
(logga in för att koppla)

green

Avslutat medlemskap
Tjena.

Jag bygger egna bälgkameror men närmar mig ett problem. Till mina tidigare bälgar har jag använt mörkrumstyg och tyg från sönderskurna ryggsäckar o.dyl., men nu håller jag på med en större kamera och behöver ett bättre tyg att ha på utsidan bälgen. Insidan kan jag klä med mörkrumstyg som jag brukar - vilket gör bälgen ljustät, men utsidan behöver vara ganska tålig, tunn och helst vattentät, t.ex någon typ av gummerad nylon eller liknande.
Vad finns det för alternativ, och var skall jag leta?

Tacksam för tips. Gr.

Bälg

Hej
Jag har själv byggt en storformatare typ Lundell jag köpte tunnt konstskinn från en bokbindare det var ett utmärkt material till bälgen den finns i många färger om man inte vill ha den svart.
/Leo

Jag har varit inne på tunt läder tidigare som ett utmärkt material, men har inte hittat nåt till bra pris. Det vore helt klart bra om det fanns. Konstläderalternativet kanske är bättre ur den aspekten.
Traderaauktionen har jag hållt ett öga på, men är lite av en hemmapularfundamentalist så jag vill helst göra sakerna själv.

Tack för tipsen, jag hoppas på fler.

Gr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar