Annons

axelväska för kamera och annan utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Efter mitt byte till pentax så passar inte min gammla axelväska, jag får helt enkelt inte ner det jag vill ha med mig vid kortare turer. Söker därför en ny där jag kan få ner kameran och två gluggar samt lite annat smått och gott som kanske en tröja och ett anteckningsblock mm. Det ultimata hade varit en axelväsk variant till lowepros fastpack dvs där halva är avsedd för kamerutrustning och andra halvan avsed för annat. Jag är tacksam för alla tips.
 
Själv använder jag National Geographics mediumstora axelväska när jag ska ut på lite mindre grejer. Den har ett särskilt kamerafack som kan plockas ur om man vill använda väskan till annat...

I den får jag plats med Min Pentax K10D med Tamron 28-75 på, en Metz 58 AF-1 blixt, Pentax SMC-M 50mm f/1.7 och lite annat smått och gott. Eftersom kamerafacket kan flyttas runt inne i väskan har det även hänt att jag flyttat det lite åt sidan och använt utrymmet som då skapas till min Pentax SMC 300 f/4. Kamerafacket tar upp ungefär halva utrymmet i väskan.

Jag tycker det är en alldeles utmärkt väska och använder den jämt och ständigt. Dessutom är den snygg!
 
Håller med dig om att väskan från national geographic är väldigt snygg. Men hur står den emot regn och sandiga miljöer? Kan man stänga det övre facket med en dragkedja eller vicker man bara över locket?
 
Den är ju gjord av ganska tjock kanvas, så det krävs ganska mycket regn för att den ska bli genomblöt. Dessutom går huvudfacket, precis som du gissar, att stänga med en dragkedja.
 
Canon har en väska som man kan ha över axeln som heter Canon EG-10. Den tycks rymma en hel del. Men kanske inte passar dina behov.
 
Jag har beställt LowePro:s Classified 160, som jag ivrigt väntar på.
Den kostar visserligen endel, men det verkar kanon, och det är allvädersskydd. Finns i både större o mindre varianter.
 
Lånar denna tråden då jag söker nåt liknande, de som ska få plats är D300, 50/1,4 + nån mer glugg och lite allmänt tjafs...

Nån som kan ge nåt bra tips, hade man fått med Tamrons 70-200/2,8 så hade de varit kalas, men då blir det nog en för stor väska...
 
ThinkTank Urban Disguise 50

Denna väskan är den snyggaste på marknaden "ThinkTank Urban Disguise 50" och helt fantastisk kvalitet, har en själv och skulle aldrig byta den mot någon annan väska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.