Annons

Axelremsväska till m4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Kanske lite OT men ändå. Vad kör ni med för väskor till era m4/3-system? Jag har skummat i trådarna och ser att många rekommenderar Thinktank Retrospective-väskorna.
Jag behöver få ned två hus (E-M1 och E-M5), tre objektiv, paddan och lite annat småjox. Smidighet är prio.

Vad säger ni? (eller tips om bra tråd som behandlar ämnet).

Jag har fler kameraväskor än jag egentligen behöver. Det beror på att jag aldrig blir nöjd och hela tiden letar efter den perfekta väskan (som jag förstås aldrig kommer att hitta).

Sen innan jag köpte min första m4/3-kamera hade jag bl.a. en Kata ErgoTech Sensitivity V (en ryggsäck som ser lite spejsad ut; var får de sina knäppa namn ifrån förresten?) och en mellanstor slingbag som det står Scandinavian Photo på (följde med på köpet vid ett kameraköp).

Båda dessa har jag använt en hel del till m4/3-utrustning, men mest ryggsäcken. Jag trivs av någon anledning inte så bra med en slingbag.

Förra hösten skulle jag resa till London och tyckte att det vore nog mer praktiskt med en axelremsväska när man rör sig i en storstad, så jag letade efter en bra sådan. ThinkTank Retrospective var länge högst upp på listan men så hittade jag en väska från Case Logic som verkade vara ännu bättre.

Den heter Reflexion Small Cross-body Bag och jag köpte min på Mediamarkt. Den rymmer min E-M5 med ett objektiv monterat plus ett par extra objektiv och en liten blixt. Dessutom finns ett fack för en iPad eller liknande. Flaskhållare på kortsidorna och en massa fiffiga fack för småsaker. En riktigt bra sak med den är att axelremmen är lite snett infäst så att väskan hänger rakt ner när man har axelremmen snett över kroppen. Bekvämt och stadigt. (Det syns hur det fungerar i videon på länken ovan till CaseLogic-sidan).

Det finns en lite större modell också för den som vill ha mer grejer med sig.
 
Själv har jag precis skaffat en Billingham Hadley Small!
http://www.fotosidan.se/blogs/j3n5/fetischism.htm

Bär för närvarande utan problem GH3, GM1, PL45/2.8, PL24/1.4, PL15/1.7,två till smågluggar, mellanringar iPad + och ett gäng småprylar. Dessutom är den diskret, snygg och riktigt liten/smidig.

Patrick på www.findingrange.com brukar skriva om Billingham!
http://findingrange.com/2012/05/28/b...-a-small-size/

Kan tilläga att väskor jag funderade på var:

Domke F-5xa/f-5xb, ONA The Bowery, Artisan&Artists GCAM-7200..
 
Senast ändrad:
Det här Billingham var nytt för mig. Ska kolla det vidare bl.a via länken som Jens tipsat om.

@Per. Hehe, känner igen det där. Jag har också en förmåga att samla på mig väskor och ryggsäckar. Hade jag varit kvinna så hade nog garderoberna varit knökade med handväskor...
 
Den heter Reflexion Small Cross-body Bag och jag köpte min på Mediamarkt. Den rymmer min E-M5 med ett objektiv monterat plus ett par extra objektiv och en liten blixt. Dessutom finns ett fack för en iPad eller liknande. Flaskhållare på kortsidorna och en massa fiffiga fack för småsaker. En riktigt bra sak med den är att axelremmen är lite snett infäst så att väskan hänger rakt ner när man har axelremmen snett över kroppen. Bekvämt och stadigt. (Det syns hur det fungerar i videon på länken ovan till CaseLogic-sidan).

Jo, just ja: jag glömde att tala om att Case Logic-väskan har en stor flärp på framsidan, precis som Think Tank Retrospective och Billinghamväskorna, men man behöver inte lyfta på den för att komma in i huvudfacket i väskan. Det sitter ett blixtlås på ovansidan för det ändamålet. Mycket bekvämt och praktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.