Annons

Axelrem tillsammans med "stort" objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Halloj allesammans! En kort fråga bara när det gäller kameraremmar.
Jag använder sällan kamerarem även om jag har en Peak Design Slide II. Men ibland kan det vara oerhört praktiskt om man tex behöver vika ut stativet.
Men hur bra är det med en axelrem om man har ett stort objektiv monterat på kameran? I mitt specifika fall rör det sig om en Nikon D5500 och ett Tamron SP 70-200 VC Di USD. Objektivet väger 1,5kg, vilket i och för sig inte är jättemycket. Men hur blir det när kamera och objektiv hänger på axeln? Jag kan tänka mig att påfrestningarna på bajonetten blir ganska stora eftersom objektivet nästan alltid hänger lite snett och nästan aldrig pekar rakt ned i backen? Och vågar man ens lita på att inte något går sönder och kamera och objektiv dunsar i backen? (Fästena till remmen ska klara 45kg/st, men hur är det med stålpinnen i kamerahuset som man monterar dessa fästen i?)

Hur gör ni andra med relativt stora, tunga och klumpiga objektiv? Bär ni runt med allt i handen och skippar remmen helt?

Halloj allesammans! En kort fråga bara när det gäller kameraremmar.
Jag använder sällan kamerarem även om jag har en Peak Design Slide II. Men ibland kan det vara oerhört praktiskt om man tex behöver vika ut stativet.
Men hur bra är det med en axelrem om man har ett stort objektiv monterat på kameran? I mitt specifika fall rör det sig om en Nikon D5500 och ett Tamron SP 70-200 VC Di USD. Objektivet väger 1,5kg, vilket i och för sig inte är jättemycket. Men hur blir det när kamera och objektiv hänger på axeln? Jag kan tänka mig att påfrestningarna på bajonetten blir ganska stora eftersom objektivet nästan alltid hänger lite snett och nästan aldrig pekar rakt ned i backen? Och vågar man ens lita på att inte något går sönder och kamera och objektiv dunsar i backen? (Fästena till remmen ska klara 45kg/st, men hur är det med stålpinnen i kamerahuset som man monterar dessa fästen i?)

Hur gör ni andra med relativt stora, tunga och klumpiga objektiv? Bär ni runt med allt i handen och skippar remmen helt?

Jag hade ett Peak Design Capturefäste i bältet och fäste snabbplattan på 70-200 f/2.8 för avlastning, men finns säkert bättre sätt.

Jag brukar bära kameran med mitt stora telezoomobjektiv i vänsterhanden med objektivet vilande på underarmen (pekande bakåt alltså). Kameran vilar i vänster handflata. Som en slags säkring och avlastning har jag en vanlig kamerarem runt halsen. Det här är ganska bekvämt och det går väldigt snabbt att svinga upp kameran i skjutläge genom att ta tag i den med höger hand och flytta vänsterhanden till att stödja under objektivet.

Hänger kameran om halsen o stoppar in den under jackan och sen bär det ut i pisten.
Funkar o köra puckelpist.
Nu använder jag iofs en D800.
Men det fungerade bra med D3100 oxå.

Axelrem

Hejsan!

När jag släpar på huset strax över kg och ”besten” (24-70) strax över kg så använder jag den breda PD remen, ett ”ankare” fäst på vänster sida av huset och en i Arca plattan. Med remen över vänster axel så tycker jag att två kg bärs ganska ok, går snabbt att ”skjuta” på detta sätt. Kör jag något av de fasta gluggarna eller lättare vidvinkelzoom så har jag PD’s Cuff (handlovsrem) och håller kameran i handen, stoppar ner PD’s Leash (tunnare rem) i fickan för att vid behov kunna skifta och få fria händer. Cardazio skrev om Capture, har provat i bältet någon gång, brallorna tenderar att vilja trilla ner så jag ser ut som de pojkar som tycker att det är kul att visa vilken typ/fabrikat av kalsonger man använder, däremot funkar Capture väldigt bra på min ryggsäcks axelremar, en på vänster sida till kamera med lins och en på höger rem med PD’s linsållare och en extra lins.

Lycka till! LinsLucas!

Med ett kamerahus i plast hade jag tvekat. Men med mina magnesiumhus ser jag inga som helst problem att låta 70-200 2,8 eller 100-400 4-5,6 hänga i bajonettfattningen.

Vad är det för material i D5500?

Jag hade ett Peak Design Capturefäste i bältet och fäste snabbplattan på 70-200 f/2.8 för avlastning, men finns säkert bättre sätt.

Bra tips! Men blir inte det väldigt tungt? Kan tänka mig att brallorna glider ner och att man visar mer än vad man vill visa om man säger så?
Men jag ska nog ändå investera i detta fäste till fotoryggsäcken, så tack för tipset!

Jag brukar bära kameran med mitt stora telezoomobjektiv i vänsterhanden med objektivet vilande på underarmen (pekande bakåt alltså). Kameran vilar i vänster handflata. Som en slags säkring och avlastning har jag en vanlig kamerarem runt halsen. Det här är ganska bekvämt och det går väldigt snabbt att svinga upp kameran i skjutläge genom att ta tag i den med höger hand och flytta vänsterhanden till att stödja under objektivet.

Tackar för tipset! Det här var riktigt bekvämt jämfört med alla andra sätt jag har provat att bära kameran på.

Hejsan!

När jag släpar på huset strax över kg och ”besten” (24-70) strax över kg så använder jag den breda PD remen, ett ”ankare” fäst på vänster sida av huset och en i Arca plattan. Med remen över vänster axel så tycker jag att två kg bärs ganska ok, går snabbt att ”skjuta” på detta sätt.

Jo det är så jag har provat. Hyggligt bekvämt då objektivet hänger ganska lodrätt. Men jag blir lite orolig för hållbarheten i den lilla stålpinnen där man fäster det ena ankaret.

Bra tips! Men blir inte det väldigt tungt? Kan tänka mig att brallorna glider ner och att man visar mer än vad man vill visa om man säger så?
Men jag ska nog ändå investera i detta fäste till fotoryggsäcken, så tack för tipset!

Jag satte pd fästet i ett thinktank speedbelt (100 kr på kameradoltorn) så det var helt ok. Var lite ofullständigt svar du fick ovan tyvärr.

En mycket enkel (och billig!) lösning, förutsatt att objektivet har stativfäste och ryggsäcken midjebälte, är att "hänga" kamera + objektiv på stativfästet i midjebältet. Så står och går jag ibland med mitt Tamron 150-600. Kameraremmen har jag då kvar runt halsen för säkerhets skull.

Black Rapid rem fäst i objektivets stativgänga, eller snarare arcaswiss fäste. jag skruvar i fästöglan uppifrån så att den inte är ivägen ifall jag vill sätta objektivet på ett stativ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar