Annons

Avvikelse från ämnet

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jo, det är hennes egna bilder. Riktigt korkad att hon använder andras bilder i ett sånt här montage är hon nog inte ...

Detta var tydligen en så grov avvikelse från ämnet att det renderade en "anmärkning". Outgrundliga äro fotosidans vägar.

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka en sån här "anmärkning". Blir det kvarsittning efter tre anmärkningar, eller?

Jag begriper faktiskt inte hur texten avviker så mycket från ämnet att fotosidans moderator blir så irriterad att han ger en "anmärkning". Texten handlar om montaget och om frågan om det är konsntärens egna bilder i montaget. Om inte det är inom ämnet för tråden så vet jag inte riktigt vad som är det.

Du vet mkt väl vilka inlägg som är raderade och som avvek från ämnet. Så du behöver inte konstra och obstruera. Ni hade fått en tillsägelse redan i tråden och ändå fortsätter ni. Det är precis sånt där som jag som ansvarig skall behöva sitta förklara bort (med ngn dålig bortförklaring) så fort vi träffar medlemmar på mässor.

Att hänga på Fotosidans forum är ingen demokratisk rättighet. Passar inte reglerna och vår moderering så kanske inte Fotosidan är rätt ställe.

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka en sån här "anmärkning". Blir det kvarsittning efter tre anmärkningar, eller?

Jojust du ville ha svar på denna lustighet också. Du har fått en varning sen tidigare (sep 2011). Så detta är din andra varning. Minsta lilla tramsandet eller brytande mot regler kommer jag ge dig en till varning, och den kommer ge dig en spärr för gott.

Bollen är din.

Du vet mkt väl vilka inlägg som är raderade och som avvek från ämnet.
Nej, det vet jag faktiskt inte eftersom de är raderade och jag inte har kopior. Jag har ett vagt hum däremot.

Så du behöver inte konstra och obstruera. Ni hade fått en tillsägelse redan i tråden och ändå fortsätter ni. Det är precis sånt där som jag som ansvarig skall behöva sitta förklara bort (med ngn dålig bortförklaring) så fort vi träffar medlemmar på mässor.
Du missuppfattar nog. Det fanns ett antal inlägg som handlade om kungahuset i allmänhet, och jag misstänker att det är dessa inlägg du syftar på. Mitt inlägg om frågan om konstnären hade använt egna eller andra bilder tycker jag däremot platsar inom ramen för ämnet. Andra må förstås ha en annan åsikt om det, men det blir väldigt snävt om inte ett svar på en sådan fråga får var med och renderar en "anmärkning".

Att hänga på Fotosidans forum är ingen demokratisk rättighet. Passar inte reglerna och vår moderering så kanske inte Fotosidan är rätt ställe.

Självklart. Jag har fått inlägg raderade förut och inte haft något att säga om det eftersom moderatorn antagligen har haft rätt i att en tråd har spårat ur och raderat en subtråd. I det här fallet blev jag dock rätt förbryllad över anledningen till att just det aktuella inlägget fick en "anmärkning", men ändå fick var kvar i tråden.

Alltså ställer jag frågor här.

Jojust du ville ha svar på denna lustighet också. Du har fått en varning sen tidigare (sep 2011). Så detta är din andra varning. Minsta lilla tramsandet eller brytande mot regler kommer jag ge dig en till varning, och den kommer ge dig en spärr för gott.

Bollen är din.

Det lättar ibland upp lite om man skriver "lustigheter", men ibland kanske det inte går hem så bra. ;-)

Vad menar du med tramsande? Jag startade den här subtråden för att jag blev uppriktigt förvånad över anmärkningen. Det är inte alltid så lätt att gissa i förväg hur en moderator tänker agera, och i det här fallet kom det som en blixt från klar himmel. Vad som är avvikelse från ämnet är ju en tämligen subjektiv sak, och moderatorn åsikt är förstås det som gäller, men menar du verkligen att det är att tramsa eller bryta mot reglerna att ställa en fråga om hur resonemanget gick?

Jag tycker att det är rätt kul att delta i diskussionerna på fotosidans forum, och det vore rätt tråkigt att bli utkastad för att ha brutit mot osynliga regler. Därför vill jag gärna ha klarhet i vad felet bestod i.

Modereringen gällde inte det enskilda inlägget, utan det var bara att för att skicka varningen. Jag borde insett att det var oerhört att förstå och att jag skulle komma att behöva sitta här och förklara för dig varför du fått en varning. Det var dumt gjort av mig.

Men nu är du informerad och vi kommer hålla extra koll på dig. Bollen är din som sagt.

Kan ni inte införa en funktion som gör det lätt att flytta en kommentar till en ny tråd? Det skulle troligen spara moderatorerna en massa jobb med flyttande och raderande av inlägg.
(Och minska behovet av varningsmeddelanden. :)

En "Besvara i ny tråd"-knapp, alltså.

Modereringen gällde inte det enskilda inlägget, utan det var bara att för att skicka varningen. Jag borde insett att det var oerhört att förstå och att jag skulle komma att behöva sitta här och förklara för dig varför du fått en varning. Det var dumt gjort av mig.

Ja, det var faktiskt lite svårbegripligt. Man skulle ju kunna tro att varningen gäller texten som det står Varnad intill.

Det hade kanske varit något. Nu är forumet en tredjepartsprodukt som är ganska bökig att göra specialgrejjer i. Tyvärrr. Sen tycker jag att folk som hängt här länge kan föregå med gott exempel och själva skapa upp tråden. Det skulle bespara moderering och det skulle ge oss ett trevligare forum.

Kan ni inte införa en funktion som gör det lätt att flytta en kommentar till en ny tråd? Det skulle troligen spara moderatorerna en massa jobb med flyttande och raderande av inlägg.
(Och minska behovet av varningsmeddelanden. :)

En "Besvara i ny tråd"-knapp, alltså.

Jag tycker att det är en ide värd att pröva. Den kan visa sig dålig, men den kan också visa sig mycket bra. Ett alternativ vore grenade trådar, så som man alltid hade på Usenet, men jag gissar att formatet kan vara svårt att implementera. Men att ge användarna möjlighet att bryta ut nya ämnen ur en diskussion, när de avviker från huvudämnet skulle kunna vara ett framsteg.

Det hade kanske varit något. Nu är forumet en tredjepartsprodukt som är ganska bökig att göra specialgrejjer i. Tyvärrr. Sen tycker jag att folk som hängt här länge kan föregå med gott exempel och själva skapa upp tråden. Det skulle bespara moderering och det skulle ge oss ett trevligare forum.

Jag försöker göra det ibland, men det är för bökigt för att man ska orka göra det jämnt. Ibland avviker min och moderatorns åsikt om vad som är inom ämnet, och om jag då hade kunnat läsa moderatorns tankar hade jag antagligen fortsatt i en ny tråd.

Dessvärre är de som oftast kräver moderering just såna som hängt här länge ;)

Jag har hängt här på FS från och till sedan någon gång i början /mitten av tjugohundratalet. Jag tycker tonen i trådarna blir tråkigare och tråkigare. I många ämnen hinner man knappt börja den aktuella debatten förrän det går till personliga angrepp och en jävligt tråkig ton. Jag deltar i många andra forum i ämnet, framförallt amerikanska och engelska, och finner en helt annan respekt och hållandes till sakfrågan än det gör här.

Taskig moderering eller deltagare med ömma tår? Jag vet inte men jag efterlyser ett annat debattklimat. Vad gäller just denna tråd har jag sett TS i många andra trådar och tycker inte att just Per sticker ut speciellt (nu vet jag ju inte vilka inlägg som raderats) mot många andra. I en del trådar verkar ju tjafsandet få pågå hur länge som helst utan att någon moderator kliver in.

Jag tycker FS är en stor tillgång till mitt fotointresse och ansvaret för det som sägs och görs är ju delat mellan er som driver sajten och vi som, med eller utan betalning, hänger här. Jag efterlyser en skärpning av moderering och en skärpning av debatten hos oss deltagare (mig själv inbegripen, jag har säkert gått över gränsen någon gång).

Allt för att vi ska kunna fokusera på de sakfrågor vi avhandlar med en lite större glimt i ögat än vad som finns nu.

Vi håller med. Vi har länge modererat själva men har nu tagit hjälp av Afe vilket känns riktigt bra!

Något som är värt att tänka på att jag som moderator och redaktörerna inte har möjlighet att följa precis alla trådar som skapas, och därför inte ser allt som eventuellt bör rensas. Därför finns funktionen att rapportera inlägg för att uppmärksamma oss på dylika inlägg. Tyvärr används den funktionen kanske mer sällan än den borde, och i stället blir det tjafs i forumen om vad som får eller inte får skrivas.

Hon är väl inte korkad över huvud taget.
Lösryckt ur ett sammanhang så är det inte konstigt om någon reagerar på formuleringen och den dolda andemeningen.

Det är förstås möjligt, men nu visade det sig att just den texten hade varken fått någon anmälning mot sig, eller varit föremål för moderatorns moderering. Den blev som det brukar heta i andra sammanhang "collateral damage".

(F.ö. så stod ju faktiskt texten i ett sammanhang.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar