Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtonat gråfilter / polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag har fått totalt hjärnsläpp. Beger mig snart till Åland för en veckas fotoorgie. Nya optiken hinner komma och till denna måste (läs vill.... ) jag ha gråfilter och polfilter. Tyvärr vill inte ekonomin samma sak. Filterdiametern är 67mm.

Min fråga är nu som följer.. jag har ett avtonat gråfilter (cokin)... fungerar det att använda det för att få himlen blåare? Jag vet att det inte tar bort reflexer eller så.
Inte vill det bli klarblå himmel heller så jag kan ge mig ut och testa, men på Åland kommer det vara klarblå himmel varje dag. :)

Vad tror ni.. kan jag använda det avtonade grå och införskaffa polfilter senare?

/malin - behöver semester...

Njaeaeeae,
ett graderat gråfilter (approximativt neutralt i färgtonen) mörkar ju ner och inget annat. Nedmörkning kan dock ge en tydligare blåton i himlen beroende på omständigheterna. Ligger övriga bilden i skugga och du exponerar utifrån den blir himlen "för" ljus vilket gör att den tappar i färgmättnad, speciellt om du fotar färgnegativ film. Fotar du dia tenderar en aning underexponerad himmel att bli blåare och på så sätt kan du få blåare himmel med ett graderat gråfilter som egentligen inte kan göra annat än mörka ner delar av bilden. Har du då moln på din blåa himmel kan de bli trista. Har du däremot ett polfilter i rätt riktning mörkar du ner enbart genom att skära bort det kraftigt polariserade ljuset från den blå himlen medan ljus som reflekterats mot moln är cikulärpolariserat(opolariserat). Personligen använder jag polarisationsfiltret mer än gråfiltret men det beror mycket på hur man fotar. Det viktigate är att förså hur ens filter fungerar även om det må bli lite tekniskt ibland.

Mjo.. rent generellt använder jag nog polfilter oftare än gråfilter också. Nu har jag lite fotoideer om klippor och vatten och långa slutartider dock..
*dilemma*

Det riktigt smarta och billigare vore att skaffa gråfilter till cokinsystemet.. ingen som vet nån som har det hemma? Scandinavian har tillfälligt slut..

Jag törs svara ja på frågan, att du får blåare himmel med avtonat gråfilter.

Metoden blir att mäta ljuset från marken (ej från himmel) utan att filtret är monterat och ställ in kameran efter detta. Enklast är att köra i M-läget. Rikta sedan om kameran och fokusera och placera det avtopnad gråfiltret på önskat sätt. Den exponerade bilden kommer då att få marken exponerat efter din ljusmätare och ljuset från imlen avtonat dämpat.

Lycka till!

RolandM skrev:
Jag törs svara ja på frågan, att du får blåare himmel med avtonat gråfilter.

Metoden blir att mäta ljuset från marken (ej från himmel) utan att filtret är monterat och ställ in kameran efter detta. Enklast är att köra i M-läget. Rikta sedan om kameran och fokusera och placera det avtopnad gråfiltret på önskat sätt. Den exponerade bilden kommer då att få marken exponerat efter din ljusmätare och ljuset från imlen avtonat dämpat.

Lycka till!
Risken blir dock att molnen blir gråa och onaturligt mörka. Men det beror som sagt på omständigheterna, det kan också vara passande.

Näe jag menar gråfilter.. =)
Det är billigare att köpa anpassningsring och gråfilter till cokin än att köpa ett "vanligt" gråfilter..

Risken är ju som sagt att molntussarna blir lite åt det grå hållet.. å det vill jag ju inte heller.

Sorry jag fattade det som om du redan hade ett sådant (första inlägget).

Anpassningsringar och graderade gråfilter till cokin brukar photax ha hemma. Gradera gråfilter som gängas på är väldigt begränsande i användningsområdet då filtret bestämmer vart du ska lägga "horizonten". Med cokin justerar du det själv.

Ett avtonat gråfilter hjälper upp när kontrasten mellan himmel och helvete, förlåt marken, är större än kamerans omfång. Om ljuset håller sig inom omfånget kan du med hjälp av antingen två exponeringar eller genom att registrera bilden i RAW ta ut en mörkare himmel när du tar fram bilden när du kommer hem, genom att köra ut två varianter av den och sedan klippa samman dem. I portföljen min finns ett exempel på detta från Nyköping i form av bild av ån med röda hus i bakgrunden.

Hmm.. Jag har _avtonat_ gråfilter.. det jag vill ha är ett ND filter för att kunna få längre slutartider i dagsljus.
Jag kanske var otydlig, är lite trött som sagt. =)

Tvekar du mellan att köpa ett polarisationsfilter eller ett ND-filter skulle jag rekomendera ett polarisationsfilter i första hand. ND-filter har jag aldrig märkt något behov av då jag tycker inte det är klädsamt med alltför långa slutartider i fullt dagsljus max 1/8s för att få lagom rörelse i forsande vatten och det brukar gå med långsam film (låg iso) och nedbländat även om difraktionen vid kraftig nedbländning märks tidigare med små digitala sensorer än de filmformat jag oftast använder. Cokins cirkulärpolariserande filter tar dessutom 1.7 steg av ljuset (senast jag mätte mitt) med cirkulärpolariserat(opolariserat) ljus, mer/mindre om ljuset är polariserat beroende på filterrotation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar