** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtonade/graderade ND-filter av bra kvalitét?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har en undran: Funderar vilka fabrikat av graderade och avtonade ND-filter (neutral density) som är av bra kvalitét? Har själv ett par stycken från Ambico som jag använde förr till min småbildskamera, men de är för små för min mellanformatare och jag hittar inte heller sådana filter i Sverige. Dessa Ambico-filter verkar vara MC-behandlade eftersom man inte kan spegla sig i dom utan endast ljuskällor syns i reflektion. Fotograferingsresultaten visar också att de är av bra kvalitét. Photax säljer ju bl.a Cromatek, Tiffen och Cokin. Är det någon som har koll på vilka som har bäst kvalitét av dessa?

Cokins gråfilter är inga höjdare, det finns flera exempel här på fotosidan att de inte är neutrala. Jag har haft några Tiffen-skruvfilter tidigare och tycker själv att de var prisvärda. Cromatek har jag aldrig använt.

Andra märken som kan vara värda att undersöka är Hitech (säljs bla hos tillverkaren, www.formatt.co.uk), Lee och Singh-Ray. Jag vet inte om de två senare har någon agent i Sverige och även om de har det så vågar jag inte tänka på vad de skulle kosta här. I det stora förlovade landet i väster kostar de nämligen $100/st eller mer. Jag har länge tänkt köpa ett par avtonade ND-filter från Formatt men det har alltid kommit något annat emellan. Nu till sommaren skall jag göra ett nytt försök!

Tackar för infon! Ser nu att Tiffen-filtren som Photax säljer inte direkt är billiga. Skulle tro att det borgar för kvalitét. I stl P (84x92mm) kostar ett avtonat ND-filter 995:- och i 4"x4" (100x100mm och 4mm tjockt) 1880:-.

I P-storlek verkar det inte finnas hållare som passar till optik med 82mm gänga. Och i 100x100 är Tiffen-filtrena för dyra för att det ska vara intressant för mig. Får nog som svartvitfotograf istället inrikta mig på ett vanligt 82mm Hoya HMC/B&W orange-filter istället, för att få lite mera teckning/kontrast i himlar. Ligger väl på max 800:-, och step-up ringar har jag redan. Med avtonade filter tillkommer också kostnaden för hållare och diverse anpassningsringar.

Är på gång att beställa filter från hitech som jag mestadels tänkte använda till ett Tokina 11-16. Hur stor är skillnaden mellan deras 85 och 100 mm breda filter?

Känns som man kan spara en del där, fast man har ju inte så många mm alls till godo när det gäller graduerade filter å kunna justera dom upp och ned om man väljer 85mm varianten.

Men just nu ser kundvagnen ut så här.

ND Filter100mm Density: 0.9 £25.53
MK4 Aluminium Wide AngleOption: 2 Slot £46.81
Wide Angle AdaptorOption: 77mm £26.81
Grad Kit 4 (ND0.3, ND0.6, ND 0.9) 100mm Grad: Hard £59.57

Subtotal £158.72 Global currency converter: VAT £23.81 XE Personal Currency
AssistantTotal £182.53

Vilket känns väldans dyrt med tanke på dagens kurs... Så får fundera vidare lite.

Dessa Cokin hållare som finns på ScP, vilka filter passar i dessa?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5484771
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559720

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar