Annons

Avtalsförslag mellan enskild firma/frilansfaktura och privat kund

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusdans

Aktiv medlem
Hej,

Har skuggat en del diskussioner här på FS, och tycker det känns som många är rådvilla när det gäller avtal. Hade lite tid över i morse och skrev ett utkast till avtal mellan fotograf och privatkund. Tänkte att vi gemensamt kunde försöka mejsla ut det så att det inte skrämmer någon, men ändå är väldigt tydligt.

AVTAL PORTRÄTTFOTOGRAFERING

Överenskommelse mellan Enskild Firmasson (härefter benämnd Fotografen) och Namn Namnsson (hädanefter benämnd Uppdragsgivaren).

Fotografen förbinder sig att leverera [överenskommet antal bilder i överenskommet format].

Om inget annat avtalats för digitala filer gäller JPEG-format med största möjliga kvalitet och upplösning.

Fotografen förbinder sig att sträva efter att bilderna ska ha det uttryck Uppdragsgivaren och Fotografen enats om vid beställning.

Fotografen ger uppdragsgivaren rätten att använda levererade bilder för privata ändamål. Exempel på tillåten användning är förstoringar, canvas, delande på personlig blogg och sociala medier.

Alla rättigheter till bilderna kvarstår hos Fotografen. Fotografen har ingen skyldighet att lämna över RAW-filer/digitala negativ eller bilder som Fotografen inte anser håller måttet till Uppdragsgivaren.

Uppdragsgivaren får inte hävda egen upphovsrätt till Fotografens bilder. Uppdragsgivaren får inte ändra eller ta bort bildernas digitala märkningar till exempel genom ändringar i bildernas sk EXIF.

Vid publicering online ska Fotografens namn tydligt anges synligt i direkt anslutning till bilden.

Uppdragsgivaren får inte ändra, manipulera eller basera så kallade kompositbilder på Fotografens bilder utan särskilt tillstånd.

Uppdragsgivaren får varsamt justera tonomfånget för bibehållen detaljåtergivning vid egen reproduktion. Uppdragsgivaren får däremot inte avsevärt ändra bildens ursprungliga uttryck genom dramatiska förändringar i beskärning, vitbalans, kontrast och tonomfång med mera.

Vid kommersiellt användande av Fotografens bilder ska separat avtal tecknas mellan Fotografen och Uppdragsgivaren. Utan separat avtal är det inte tillåtet att använda de bilder Fotografen tagit för Uppdragsgivarens räkning i kommersiella sammanhang, vare sig av Fotografen eller Uppdragsgivaren.

(Valfri: Avtalad ersättning är [belopp] SEK. Fakturering kommer ske genom [fakturabolag].)

(Valfri: Eventuell tvist kring detta avtal ska avgöras i Ort Tingsrätt)

Ort, datum


Enskild Firmasson, Fotograf


Namn Namnsson, Uppdragsgivare

Vad säger ni? Tankar kring detta? Hur är det med avtalstvister mellan privatperson och bolag, är det tingsrätt? Force majeure? Överflödiga formuleringar som kan kortas bort?

Titta gärna med kundögon också. Jag tror inte att avtalet mår bra av att vara för uppenbart ensidigt till Fotografens fördel, då vi faktiskt har en hel del skyldigheter som utförare av en tjänst också.

En bra balans förmedlar trygghet till kunden. "Jag kommer få vad jag betalar för, det har jag papper på".

/Anders

(EDIT: Ovanstående är fritt för användning och bearbetning av alla. Jag tar naturligtvis inget ansvar om du väljer att använda del av eller hela ovanstående text i dina egna avtal. Du är ansvarig för dina avtal, inte jag. Etcetera etcetera ;-)
 
En sak jag uppenbarligen missade är Fotografens rätt att använda de färdiga bilderna i sin portfolio, altså ändra stycket om kommersiell användning :

Efter att Uppdragsgivaren godkänt Fotografens leverans har Fotografen, om inget annat avtalas, rätt att visa upp de färdiga bilderna som en del av sin portfolio. Exempel på sådant användande är Fotografens hemsida och på sociala medier.

Utan separat avtal för kommersiell användning är det inte tillåtet att använda de bilder Fotografen tagit för Uppdragsgivarens räkning i andra kommersiella sammanhang än Fotografens portfolio, vare sig av Fotografen eller Uppdragsgivaren.
 
Det kan vara bra att ha klart för parterna vad som gäller om kunden av någon anledning inte är nöjd med kvaliteten på bilderna, innehållsmässigt eller tekniskt.
Självklart ska en kund inte strunta i att betala men något skydd kan väl vara bra att erbjuda.
Annars kanske det ska framgå i avtalet att uppdraget kostar si och så mycket oavsett om kunden vill ha några bilder eller inte när de ser resultatet i lågupplösta bilder.
---bara mina funderingar...
J O
 
Jo men precis. Om jag som Uppdragsgivare tycker bilderna blev så dåliga att jag vill avstå köp är det ju bra att man enats om villkor för det.

"Uppdragsgivaren har efter påseende av prover från fotograferingen rätt att avstå från köp av bilderna. Ersättningen till Fotografen begränsas då till en inställelseavgift om [belopp] SEK inkl moms, och Uppdragsgivaren avsäger sig i och med detta all rätt att använda bilder från fotograferingen."

?
 
Det finns också en del slamkrypare i begreppet "kommersiell".

Jag tycker till exempel att om kundens verksamhet på nätet inte är kommersiell, blir inte heller en publicering av en bild kommersiell, även om sidan som används innehåller reklam, som t.ex. Facebook. Det är också rimligt att man skulle kunna ändra storlek för sådan publicering,, och en ganska enkel tjänst man kan göra kunden är så klart att leverera med bilder i lämpligt webbformat, och utesluta möjligheten till storleksändring. Det torde kunna göras med ett enkelt skript när man lägger bilderna på lämpligt medium för leverans till kunden. Jag tror att det för en privatperson är bra att ha tydliga anvisningar för i vilken mån man får publicera sina bilder på webben. Det föreslagna kontraktet ger flera olika tolkningsmöjligheter som kan leda till tvist.
 
Varför Fotografen och Uppdragsgivaren? Det torde heta fotografen och uppdragsgivaren. En petitess men nog så viktig för oss språkpoliser.

Tycker Johan på Åland.

Innehållet i avtalsförslaget bryr jag mig inte om för tillfället men det är bra att det diskuteras. Vi ser så många fotografer som strider om sina pengar med uppdragsgivare för att det inte fanns ett avtal på förhand.

//J
 
Varför Fotografen och Uppdragsgivaren? Det torde heta fotografen och uppdragsgivaren. En petitess men nog så viktig för oss språkpoliser.

Definerade uttryck skrivs med inledande versal i avtal för att skilja ut dem från de vanliga orden. Det är ett sätt att förhindra att man blir oense om vad ett ord avser.
 
Det finns också en del slamkrypare i begreppet "kommersiell".

Jag tycker till exempel att om kundens verksamhet på nätet inte är kommersiell, blir inte heller en publicering av en bild kommersiell, även om sidan som används innehåller reklam, som t.ex. Facebook. Det är också rimligt att man skulle kunna ändra storlek för sådan publicering,, och en ganska enkel tjänst man kan göra kunden är så klart att leverera med bilder i lämpligt webbformat, och utesluta möjligheten till storleksändring. Det torde kunna göras med ett enkelt skript när man lägger bilderna på lämpligt medium för leverans till kunden. Jag tror att det för en privatperson är bra att ha tydliga anvisningar för i vilken mån man får publicera sina bilder på webben. Det föreslagna kontraktet ger flera olika tolkningsmöjligheter som kan leda till tvist.

Avsikten med avtalsskrivningen var att tillåta publicering på kundens egen sida på Facebook, ex: "Toppenfina bilder på vår lilla Vera, tagna av toppenfotografen Fotografen" skulle vara ok. Däremot inte att sälja bilden som microstock eller skicka den till en Libero-tävling, vare sig av fotograf eller kund - då måste man först komma överens om former och ersättning för det.

Jag skulle personligen inte komma viftande med avtalet om jag upptäcker att en kund skalat om till 600px på sin blogg (som absolut kan ha reklambanners), så länge det ser schysst ut och mitt namn står i anslutning till bilden. Hellre skaplig publicerad gratisreklam än perfekt opublicerad gratisreklam.

Däremot skulle jag kanske vänligt tipsa om att man kan ställa upp kvaliteten om de valt för hård JPEG-kompression.

Ett avtal är ju inte något som prompt måste forceras. Det är ett verktyg att ta till i de fall det går helt överstyr. Ex när din bild sprids "humorretuscerad" på Facebook, eller skickas in till en blöjreklam i någon annans namn.

Det viktigaste du har är ditt rykte som entreprenör. Att leka polis i onödan är inte rätt väg att bygga solida kundrelationer, imo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.