ANNONS
Annons

avtala om tidsbegränsad användning

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Jag är startar som bäst upp min verksamhet som fotograf och samlar på mig erfarenhet hela tiden, målsättningen är att kunna leva på det 100%. Jag har framförallt jobbat med privatpersoner som kunder hittils.

Jag gjorde ett jobb nyligen där i efterhand en komun (kulturskolan i komunen i fråga) utryckte ett seriöst intresse av att köpa en större mängd av de bilder jag tog i syfte att marknadsföra sina verksamheter. Det var framförallt prat om en liten trykt katalog om 2-300 ex, internetpublicering och utsmyckning av deras lokaler.

Vi träffades för att gå igenom bilderna och prata pris och de var stormförtjusta i bilderna och jag erbjöd dem för 3500+ moms, jag var tydlig med att de bara fick använda dem för att marknadsföra sina verksamheter, men tänkte alldrig på att konkret bena ut hur länge de skulle få använda bilderna. Inga avtal är underskrivna och inga bilder har levererats ännu.

Fördelen med tidsbegränsad användning är ju att det blir ett starkt incitament att låta mig komma tillbaks nästa år för att ta nya bilder.

Nackdelen är att de kan tycka det är krångligt och begränsande och därför tycka sämre om mig och inte anlita mig igen.

Bildköparen tyckte att priset jag begärde var billigt, och jag har själv i efterhand kommit fram till priset jag satte är väldigt lågt. Det gäller 50 utvalda bilder efter 16h fotande i studio och redigering. Jag vill inte höja priset i efterhand men tycker att det finns utrymme att begränsa användningen.

Hur skulle ni göra i min situation?

Edit: De personer som syns i bilderna har givit tillstånd till ovan nämnda användning.

Vansinnig prissättning

Till att börja med så undrar jag hur du resonerade när du satte priset?
Det motsvarar 218:- +moms per timme.
Med den prissättningen kommer du aldrig kunna leva på dit fotograferande med mindre än att du jobbar minst 80 timmar i veckan, och ändå tar ut en låg lön.

Så, ja tidsbegränsning är ett måste.
Accepterar de inte det så är det bara att se till att hitta nya kunder som är beredda att betala det som krävs för att du ska kunna leva på ditt fotograferande utan att jobba dygnet runt.

Gällande priser så tycker jag att du ska utgå från SFF:s prisguide, som grundar sig på branschens genomsnitt.
Du bör prismässigt liga på ungefär den nivån för att få en vettig ekonomi.
http://www.sfoto.se/grafik/generella/prisguide08.pdf

Till att börja med så undrar jag hur du resonerade när du satte priset?

hej, jag tjänar vettig timpenning på orginaluppdraget, att komunen ville ha bilder var bara en bonus. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att sälja bilder till dylika kunder och syften så visste jag inte riktigt hur jag skulle sätta priset. Jag ville som inte skrämma bort dem genom att ta för mycket betalt, men jag har faktiskt en kopia av prisguiden hemma redan.

Tack så mycket för att du delar med dig av dina åsikter.

Mvh
Mårten

... att komunen ville ha bilder var bara en bonus. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att sälja bilder till dylika kunder och syften så visste jag inte riktigt hur jag skulle sätta priset. Jag ville som inte skrämma bort dem genom att ta för mycket betalt,

Det faktum att du redan fått betalt för bilderna förändrar ju naturligtvis saken en del.
Dessvärre så är det vanligt förekommande att fotografer som ska starta eget sätter för låga priser. Detta fick mig att missförstå det du skrev.

Men ett ordinarie pris för arkivbilder är ju fortfarande rimligt, och knappast "högt", varför jag inte riktigt kan se hur det skulle kunna skrämma bort någon.
Speciellt inte en kommun som rimligtvis bör agera seriöst när man köper bilder.

När det gäller tidsbegränsning så anser jag att det är ett "måste".
Alternativet är att man tar riktigt bra betalt för bilderna då man säljer bilder utan tidsbegränsning efter som det leder till att man själv tappar kontrollen för alltid för var när och hur bilderna används.

För övrigt så är ju det normala att man tar betalt per publicering.
Ordinariepriset för publicering blir ju för kunden inte det minsta dyrare bara för att du redan tidigare tjänat pengar på bilderna.
Att sänka priset riskerar däremot att det blir svårt att få tillräckligt betalt för framtida bilder.

Gällande utsmyckningen så bör just den inte vara tidsbegränsad.
Men i övrigt så anser jag att det är måste med tidsbegränsning, alternativt att kunden betalar per publicering. Med ett sista alternativ att kunden betalar för fullständiga rättigheter.

Av ovanstående orsaker så tycker jag bestämt att du ska skriva in en tidsbegränsning i avtalet.
Med tanke på att kommunen tycker att dit pris är lågt, så har jag svårt att förstå varför de skulle invända mot det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar