Annons

Avtal vid "pro bono"-jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej,

Ska göra en tjänst åt en bekant till en god vän som ska lansera en klädkollektion. Det handlar alltså om modefoto och produktfoto till en hemsida och ev. broschyrer.

Även om det inte är pengar inblandat tänker jag att det kan vara bra att ha ett avtal som reglerar bildernas användning på något sätt. Undrar därför vad som är rimligt att kräva/begära? Att jag får använda bilderna för marknadsföring av mig själv är väl rätt självklart, men hur är det med t.ex. rätten att sälja vidare till tredje part? Något annat som är "standard" i den här typen av situationer?

Kommer också se till att det finns modellreleaser. Det är första gången jag tar på mig ett sånt här uppdrag, så tips och råd när det gäller formaliteterna tas därför tacksamt emot :)

E.

PS. En tjänst är en tjänst, men av nyfikenhet undrar jag hypotetiskt om man kan lägga in någon slags klausul i stil med att om det plötsligt går skitbra för det här klädföretaget kan jag få betalt för bilderna retroaktivt?
 
Rent allmänt gäller ju att det mesta går att skriva in i ett avtal så länge båda parter är överens......

Om jag hade gjort jobbet hade jag skrivit in i avtalet att bilderna endast får användas av din vän för den marknadsföring de är avsedda för samt att du äger samtliga rättigheter till bilderna vilket medför att du t ex får använda dem i marknadsföring av dig själv samt sälja dem om du hittar en köpare.

Eventuellt kan man ju lägga in en "right-of-first-refusal" dvs att du måste erbjuda din vän att köpa loss bilden innan du säljer den till någon annan. I det läget är det ju rimligt att även lägga in ett pris som du måste acceptera om vännen bestämmer sig för att köpa loss bilden/bilderna.

Att skriva en klausul som medger att du får betalt i eftrehand om företaget börjar gå "skitbra" är mycket svårt eftersom man då måste vara överens om vad "skitbra" innebär.... är det en vinst i procentuell avkastning ?ett visst antal kunder ? viss omsättning ? ska det vara resultat före avskrivningar ? osv osv
 
Att skriva en klausul som medger att du får betalt i eftrehand om företaget börjar gå "skitbra" är mycket svårt eftersom man då måste vara överens om vad "skitbra" innebär.... är det en vinst i procentuell avkastning ?ett visst antal kunder ? viss omsättning ? ska det vara resultat före avskrivningar ? osv osv
Nja, inte så svårt tycker jag. Omsättning är ett enkelt och bra mått.
 
så om vännen omsätter 1 MSEK om året men går 300 000 back ? Går firman alltså per definition "skitbra" då enligt dig ?
Resultatet kan man som ägare av ett AB manipulera ungefär hur man vill, t ex genom löneuttag, så det är helt irrelevant. Omsättningen kan man inte manipulera på samma sätt: säljer produkterna bra får man hyfsad omsättning, säljer produkterna dåligt får man låg omsättning.
 
Resultatet kan man som ägare av ett AB manipulera ungefär hur man vill, t ex genom löneuttag, så det är helt irrelevant. Omsättningen kan man inte manipulera på samma sätt: säljer produkterna bra får man hyfsad omsättning, säljer produkterna dåligt får man låg omsättning.

Känns som att vi kommer ifrån ämnet, men det var mest detta jag ville belysa med min kommentar om att det är en svårdefinierad klausul... ett företag med höga lagerkostnader initialt har också en stor omsättning utan att ha sålt en enda produkt...

Jag lämnar nu diskussionen och hoppas att trådstartaren fick nån slags hjälp på vägen iaf :)
 
ett företag med höga lagerkostnader initialt har också en stor omsättning utan att ha sålt en enda produkt...
Nej, det har det inte. Har bolaget inte sålt "en enda produkt" är omsättningen 0 (noll). Omsättningen är ett mått på bolagets intäkter, och just därför ganska användbart i det här fallet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.