Annons

Avtal vid amatörfotografi / företag

Produkter
(logga in för att koppla)

AnastasiaB

Ny medlem
Hej!

Mitt intresse är att fota människor, natur, kultur och så vidare... Jag kommer börja söka folk som är intresserade att stå modell genom hemsidor. Jag kommer inte kunna betala ersättning, utan eventuellt erbjuda bilder i gengäld för deras arbete. Eftersom jag är ny gällande det hela behöver jag lite råd. Behöver jag avtal? Vilket skulle ni rekommendera i sån här situation? Jag skulle vilja använda bilderna på hemsida/blogg/portfolio (eventuellt sälja, men lite för tidigt att tänka på sånt nu..? )

När tycker ni att det är tillfälle att skaffa eget företag? Är det när man verkligen kommer igång som fotograf och är efterfrågad, eller är det något man kan klara sig utan?

Hoppas någon känner sig hjälpsam idag! :)
Vänligen,
Anastasia
 
Senast ändrad:
Hej
Jag är i ungefär samma sits som du..

När det gäller avtal så har jag förstått att man behöver ett så kallat model release-avtal med modellen för att få sälja den för kommersiellt bruk och antagligen även för att marknadsföra sig själv med bilden? Gäller det även för bilder till egen portfölj?

Sen är det väl alltid bra att ha ett avtal som talar om villkor för betalning mm.

Någon annan har säkert bättre koll och kan svara lite fylligare?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.