Annons

Avtal för galleriutställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan_Christian

Ny medlem
Vad är en rimlig överenskommelse när man ställer ut på caféer, restauranger, klubbar etc?
Som icke ännu etablerad fotograf/konstnär har jag kontakt med några olika etablissemang som skulle kunna tänka säg att ha mina verk till försäljning på väggarna. Då de blir återförsäljare åt mig vill de säkert ha en kommission, vi har inte kommit dit i diskussionen än.
Hjälp gärna att hitta exempel på avtal som har slutits tidigare eller vad som är en rimlig procentsats av försäljningspriset. Man vill ju görna

Tack på förhand.

9061C873-F980-408C-8A62-96FBB99B5C61.jpeg

Beror på upplägget. Om du hänger upp tavlor på ett café och själv sköter försäljningen så tycker jag det är win-win, där cafet får gratis konst på vägarna och du får försäljningen. Man kan ju ha ett upplägg att tavlorna hänger där de hänger och köparen kontaktar dig för att beställa, kunden kan då få storlek och utförande som han önskar.

Det andra är att cafét säljer av dina tavlor, har ingen erfarenheten av detta men jag kanske skulle kunna tro 50-50 av vinsten?

Senast ändrad:
Tack Peter, jag hade inte riktigt tänkt på alternativ nummer ett. Det är ju mycket smidigare även om det är en högre tröskel för köparen.
Jag ska börja med en galleriutställning som jag är värd för själv så får vi se hur det går.

Har du någon erfarenhet av vilken prissättning som funkar för signerade verk med begränsad upplaga?

Gissar att det är inte en samlare som kommer att köpa från dig (iaf inte i starten), tror därför inte begränsad upplaga etc spelar så stor roll, utan köparen går efter en känsla eller något som går i färg med gardinerna etc. Jag har bara sålt canvas där kostnaden låg på 500-1000:-/st och jag tog då det dubbla. Men har bara sålt i mindre skala som hobby utan momsredovisning.

Prissättning för konst är en konst i sig.
På konstlotteriet på jobbet väljer de flesta det dyraste verket som förstahandsval, och därefter i fallande ordning.
När de hämtar ut sin lott säger de att ”den är värd [si och så mycket]”.

Inte många som verkar bry sig om att den ska passa in och hänga på en vägg därhemma.

Jag inbillar mig att du säljer lika mycket oavsett pris. Det är bara olika köpare som väljer att slå till, beroende på storleken på deras plånbok.

Prissättning för konst är en konst i sig.
På konstlotteriet på jobbet väljer de flesta det dyraste verket som förstahandsval, och därefter i fallande ordning.
När de hämtar ut sin lott säger de att ”den är värd [si och så mycket]”.

Inte många som verkar bry sig om att den ska passa in och hänga på en vägg därhemma.

Jag inbillar mig att du säljer lika mycket oavsett pris. Det är bara olika köpare som väljer att slå till, beroende på storleken på deras plånbok.
En gång vann jag lite högre upp på prispallen. Tror att jag var nummer 3 eller 4 men tavlan jag tyckte bäst om låg som 14 tror jag i prisfallet men jag tog den ändå. Men vilket liv det blev på vissa (även dom som låg bakom mig) och jag fick ju höra att jag gjorde fel trots att dom fick en "dyrare" vinst och reglerna sa att man fick själv välja. Han som gnällde mest frågade jag 7m han tyckte om tavlan som han valde och svaret var nej den åker in i garderoben varvid jag frågade om det inte fanns tavlor som han tyckte om, jodå men dom var billigare 😉 så dom kunde han inte inte ta

Grattis till att du kommit så långt som en utställning. Skulle själv vilja göra detta men tummarna kommer inte loss. Glöm inte att berätta hur det gick och oavsett om det säljs något eller ej så har du kommit en bit längre på vägen än jag 😀

Senast ändrad:
Jo jag tror du har en poäng Petter. Det är känslan av värde man köper. Priset får ibland gärna vara lite högt.
Min strategi är att ställa ut högt stiliserade foton på specifika motiv från orten där de ställs ut. Köparen ser förhoppningsvis någonting bekant ut ett nytt perspektiv.
Enligt kalkylen måste jag ta minst 2000kr ink moms för en A3-print med passepartout och kartongbaksida. Kanske kan 2500kr med en enkel ram vara befogat. Men det gäller ju att få upp lite volym också.

En gång vann jag lite högre upp på prispallen. Tror att jag var nummer 3 eller 4 men tavlan jag tyckte bäst om låg som 14 tror jag i prisfallet men jag tog den ändå. Men vilket liv det blev på vissa (även dom som låg bakom mig) och jag fick ju höra att jag gjorde fel trots att dom fick en "dyrare" vinst och reglerna sa att man fick själv välja. Han som gnällde mest frågade jag 7m han tyckte om tavlan som han valde och svaret var nej den åker in i garderoben varvid jag frågade om det inte fanns tavlor som han tyckte om, jodå men dom var billigare 😉 så dom kunde han inte inte ta

Grattis till att du kommit så långt som en utställning. Skulle själv vilja göra detta men tummarna kommer inte loss. Glöm inte att berätta hur det gick och oavsett om det säljs något eller ej så har du kommit en bit längre på vägen än jag 😀

Tack Mats, man får liksom fake it till you make it. Galleriet ordnar jag själv i familjens Gamla stenlada på Öland. Men jag har jobbat med bild och form och video i 10 år och aldrig gjort något för mig själv så nu liksom bubblar det i mig att få vara lite konstnär. Däremot siktar jag högst medvetet på att det ska vara kommersiellt gångbart.
Det finns ju också en mängd entreprenörer online som både säljer, printar och distribuerar fotokonst. Bla printler och kolla. Ska se om jag kan approchera dem också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar