Annons

Avstånd hårddisk/bildskärm & oskärmad subbas

Produkter
(logga in för att koppla)

Alter ego

Medlem
Jag håller på med att inreda en liten bildredigeringshörna hemma men har på grund av utrymmesbrist problem med placering av subwoofer.
Jag har två huvudkandidater vad gäller högtalarsystem – Acoustic Energy Aego M och Harman Kardon Soundsticks II. Inget av systemen har - som jag tolkar det - magnetiskt skärmade subbasar.

1. Hur nära hårddiskarna kan man placera en oskärmad subbas?

2. Hur nära en bildskärm kan man placera en oskärmad subbas? – Och: Är LCD skärmar lika känsliga i det här avseendet som gamla CRT skärmar?

Förslag på andra högtalarsystem av motsvarande eller bättre kvalitet mottages gärna – en förutsättning är dock magnetisk skärmade sattelithögtalare samt att systemen tar liten plats.

Tackar på förhand.
Niklas
 
En CRT-skärm använder magnetism för att böja elektronernas bana i bildröret. Därför kan en CRT-skärm bli störd av yttre magnetfält. En LSD-skärm är en helt annan konstruktion.
 
Hårddiskar ska normalt klara sig bra. Kanske dumt att ex. placera dem PÅ subben men annars ska det inte vara några problem. Magnetfält från högtalarelement klingar av rätt snabbt så har man bara ett avstånd på säg en 0.5m så är fälten från en subb oftast inget att oroa sig över även om man använder en CRT skärm.

LCD skärmar är i det närmaste helt okänsliga för magnetfält.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.