Annons

Avstånd filmplan till bajonettfattning, Minolta A-bajonett?

Produkter
(logga in för att koppla)

permalare

Medlem
Jag behöver veta vilket avstånd det skall vara mellan filmplan och objektivets bajonett för Minoltas A-bajonett. De uppgifter som jag har hittat på nätet är inte tillförlitliga eftersom olika ställen säger olika saker. Måtten varierar mellan 44,5 mm till 44,7 mm.

Har någon en service manual att titta i vilket mått det skall vara eller kan någon mäta på en kamera med A-bajonett?

Många vänliga hälsningar Per Målare

Tack för svaret men det hjälpte inte så mycket eftersom det är bajonett till filmplansavståndet som jag behöver. I en digitalkamera är avståndet inte lika så därför kanske jag skulle ha specifierat att det gäller avståndet i en analog kamera med Minolta A-bajonett.

Många vänliga hälsningar Per Målare

Det går inte att mäta eftersom avståndet avser en punkt mellan filmbanan och tryckplattan där filmen förväntas ligga. 44,5 mm är det mest troliga svaret.

Varför skulle avståndet skilja (mer än möjligtvis någon hundradels millimeter) mellan analoga och digitala kameror? De använder ju samma optik, och om då dessutom optiken går att fokusera på oändlighet i båda fallen och har ungefär samma närgräns måste väl ändå även avståndet vara det samma??? Eller är det jag som måste uppgradera mina kunskaper i optik?

Per_tissen skrev:
Varför skulle avståndet skilja (mer än möjligtvis någon hundradels millimeter) mellan analoga och digitala kameror? De använder ju samma optik, och om då dessutom optiken går att fokusera på oändlighet i båda fallen och har ungefär samma närgräns måste väl ändå även avståndet vara det samma??? Eller är det jag som måste uppgradera mina kunskaper i optik?

Det kan du ha rätt i, men det går väl knappast att mäta det avståndet till sensorytan?

Mvh. Per

objernulf skrev:
Det går inte att mäta eftersom avståndet avser en punkt mellan filmbanan och tryckplattan där filmen förväntas ligga. 44,5 mm är det mest troliga svaret.

Varför skulle inte det gå att mäta?

Jag har i alla fall mätt detta avstånd ett flertal gånger på mina kameror. Jag kanske måste förtydliga ännu en gång. Det är avståndet mellan filmbanan och bajonettens anliggningsyta som jag vill veta.

Mvh. Per

Jag skulle iofs kunna mäta på min gamla X-300 men funderade lite på hur exakt det blir.
Det blir ju måttet mot tryckplattan men hur håller man slutaren öppen? Med Bulbläget?

js1 skrev:
Jag skulle iofs kunna mäta på min gamla X-300 men funderade lite på hur exakt det blir.
Det blir ju måttet mot tryckplattan men hur håller man slutaren öppen? Med Bulbläget?
Men X-300:an är ju inte Alpha-bajonetten tyvärr, 7D och 5D har en liten markering till höger om sökaren som visar var sensorn är, det är en ring med ett litet streck igenom, så där är det nog ganska lätt att mäta.

js1 skrev:

När jag har mätt på mina kameror så har jag sågat till en liten skiva av MDF t.ex som passar så att man kan lägga den i filmbanan. Sen har jag mätt med ett skjutmått utanför kamerahuset och sedan dragit ifrån tjockleken av MDF-skivan.

Mvh. Per

permalare skrev:
När jag har mätt på mina kameror så har jag sågat till en liten skiva av MDF t.ex som passar så att man kan lägga den i filmbanan. Sen har jag mätt med ett skjutmått utanför kamerahuset och sedan dragit ifrån tjockleken av MDF-skivan.

Mvh. Per

Nu hänger jag inte riktigt med. Då måste du lagt en bit mot bajonetten också så du fört ut båda måtten utanför huset?

Hur stor noggrannhet behöver du på måtten? Du har ju måttet inom 2/10mm.

js1 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Då måste du lagt en bit mot bajonetten också så du fört ut båda måtten utanför huset?

Hur stor noggrannhet behöver du på måtten? Du har ju måttet inom 2/10mm.

Jag vill ha måttet på 1/10 mm när.

MVh. Per

Per_tissen skrev:
Du tänker säkert rätt men det blir praktiska mätproblem eftersom det framför sensorns ljuskänsliga skikt finns skyddsfilter o d som vi måste känna till både fysisk tjocklek och brytningsindex på.

permalare skrev:
Jo orsaken är den att jag har skaffat en begagnad Zörk PSA-adapter som passar en Minolta A-bajonett. Denna tänker jag göra om så att den passar mina 35 mm Mamiya kameror.

Mvh. Per
Nu kanske jag tänker på en helt annan sorts adapter men om det är en sådan som är avsedd för att kunna använda mellanformatsobjektiv (för att förskjuta och/eller vrida) så kanske du kan gå omvägen och mäta upp avståndet till den fattningen istället.

Pupillen skrev:
Nu kanske jag tänker på en helt annan sorts adapter men om det är en sådan som är avsedd för att kunna använda mellanformatsobjektiv (för att förskjuta och/eller vrida) så kanske du kan gå omvägen och mäta upp avståndet till den fattningen istället.
Jag tänkte också att det skulle gå men de uppgifter som finns att hitta på nätet för Mamiya 645 stämmer inte de heller!?

Jag har frågat Zörkendorfer och fått ett mått som gäller för 645'an men han sa också att de drog ifrån 0,2 mm på det resulterande måttet och det har jag inte fått någon förklaring på. Det kan ju betyda att inte ens Zörkendorfer vet om det ska vara 44,5, 44,6 eller 44,7 mm.

Därför vill jag ha en verifiering av måttet i verkligheten.

Mvh. Per

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar