Annons

Avsiktligt plåta med "fel" vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Fundering från en analogfotograf:

Kör idag mest diafilm och de flesta är "dagsljusbalanserade". Tycker då att allt ser ut som förväntat, soliga scener normala, svaaagt blå toner i skugga (men inte som stör alls), varma toner vid kvällssol, och kalla blå toner efter solnedgång.

De flesta jag hört som kör digitalt lägger ned mycket möda på "korrekt" vitbalans. Men hur blir det om jag vill ha samma stuk som med mina dia? Kan jag ställa vitbalansen på "dagsljus" och köra på? Eller blir skillnaderna för stora och uppenbara med det digitala jämfört med analogt?

Vad jag vill är att det skall se varmt ut i solnedgång osv, men självklart inte helt åt skogen överdrivet. Vill ej ha helt neutral vitbalans som trollar bort stämningen i speciella scener.

Tolka nu inte detta som någon vs-tråd, vill mer veta om/hur mitt arbetssätt kommer skilja vid övergång till digitalt!

Sedan jag blev digital 2004 så har mina kameror alltid stått på dagljus vitbalans (sol-ikonen) och aldrig ändrats. Jag vill se naturens ljus på bilderna och ej justera bort det.

Automatisk vitbalans kan ha ett värde om man ska justera bort gröna lysrör och så, men den typen av fotografi gör jag inte.

Automatisk vitbalans har enligt mitt tycke förstört många potentiellt bra naturbilder.

Jag plåtade dia innan 2004.

Om du tar bilder i raw-format så kan du ganska enkelt ändra vitbalansen sen om du inte är nöjd.

jas39 skrev:
Sedan jag blev digital 2004 så har mina kameror alltid stått på dagljus vitbalans (sol-ikonen) och aldrig ändrats. Jag vill se naturens ljus på bilderna och ej justera bort det.

Automatisk vitbalans kan ha ett värde om man ska justera bort gröna lysrör och så, men den typen av fotografi gör jag inte.

Automatisk vitbalans har enligt mitt tycke förstört många potentiellt bra naturbilder.

Jag plåtade dia innan 2004.

Det låter finfint!
Värdesätter svar från f.d. diafotograf. :)

cecber skrev:
Om du tar bilder i raw-format så kan du ganska enkelt ändra vitbalansen sen om du inte är nöjd.

Jo det har jag läst mig till. :)

Men vill ändå hitta ganska rätt från början ifall det skulle gå att få till användbara JPEGs direkt ut kameran. (T.ex. familjebilder, firmafester o.dyl.)

För det mesta blir det nog ändå RAW gissar jag. Ser man då vald vitbalans när den skall framkallas, eller är den helt opåverkad så att man sätter sin tänkta vitbalans först då vid konverteringen i datorn?

Självklart vill man ha det rätt från början : ) Men det är alltid skönt om det finns back-up.

I PS råhanterare så kommer bilden in med den vitbalans man har haft och den heter "som fotograferat" och den kan man gå tillbaka till närsomhelst. Men sen finns en rullgardinslista där man kan välja en massa olika alternativ. Vet ej hur det fungerar i andra råhanterare men förmodligen finns någon liknande variant.

jas39 skrev:

Automatisk vitbalans har enligt mitt tycke förstört många potentiellt bra naturbilder

I all respekt för dina fina bilder Johan, men jag skulle önska att du utvecklar ditt resonemang något. Du skriver att du vill se naturens ljus på bilderna och därför har solikonen. Men vad händer då om det är mulet? Enligt min något begränsade erfarenhet mäter kameran som om det är solljus och du får du ju färgstick i bilden. Det är väl inte naturens ljus precis?

Vänligen Gabbe

Givetvis kan du plåta med "fel" vitbalans! :)

Precis som du plåtade jag mestadels med dia innan jag blev digital (numera plåtar jag mest negativ när jag plåtar analogt, tri-x för hela slanten), och jag tycker ofta att den "perfekta" vitbalansen tar bort ljusets karaktär.

Den här bilden är ett bra exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/893012.htm?set=lp

Den plåtade jag med vitbalansen inställd på dagsljus. Jag tror inte den bilden skulle vara i närheten lika tilltalande om jag hade kört med en "perfekt" vitbalans.

Så kör med "fel" vitbalans och var glad :)

Vad är "fel" vitbalans? Om du gillar resultatet är det väl rätt oavsett vilken läge spaken på kameran hade när bilden togs. Och är man inte nöjd kan man ju fixa till färgbalansen efteråt (även med JPEG).

angelcom skrev:
I all respekt för dina fina bilder Johan, men jag skulle önska att du utvecklar ditt resonemang något. Du skriver att du vill se naturens ljus på bilderna och därför har solikonen. Men vad händer då om det är mulet? Enligt min något begränsade erfarenhet mäter kameran som om det är solljus och du får du ju färgstick i bilden. Det är väl inte naturens ljus precis?

Vänligen Gabbe

Tack för att du tyckte om mina bilder.:)

Du nämner precis vad det handlar om. Färgstick. Jag vill att fotografi under blå timmen ska ge bilder med en blå ton. Under löven i en bokskog ska det vara ett grönt ljus. En orange himmel under solnedgången ska vara orange och inget annat.
En mulen dag kanske ger lite kallare toner om kameran står på "sol", men det är så jag tycker det ska vara. Jag vill se ljuset som mina ögon vitbalanserat bort.
Dagsljus- ("sol") inställningen i kameran skapar för mig en absolut referens, så jag t.ex. kan följa ljusets variationer på en plats under olika årstider.

Precis så som diafilm fungerade.

danneman skrev:
För det mesta blir det nog ändå RAW gissar jag. Ser man då vald vitbalans när den skall framkallas, eller är den helt opåverkad så att man sätter sin tänkta vitbalans först då vid konverteringen i datorn?
Det beror på vilken kamera och vilken råkonverterare man använder. Elaka rykten påstår att Nikons nyare kameror krypterar vitbalansinfon så att bara Nikons egna råkonverterare kan läsa vilken färgtemperatur som kameran var inställd på.

Någon annan har säkert bättre koll på de nya kamerorna. Med min gamla D70 verkar alla råkonverterare hitta kamerans val av vitbalans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar