Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AVS Video Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej :)
Jag filmar en del med min nya kamera Lumix LX7, i 1080p pal 50 b/s

Det blir ju ganska stora filer i AVCHD, eller som dom heter MPEG-TS
T.ex. en fil direkt från kameran kanske är 132 MB.(1920x1080P) och är bara 2 minuter lång.
Om jag sedan konverterar den till MKV i högsta kvalitet,så blir filen mindre 76 MB .MKV-fil
Detta var bara ett exempel om jag har programmet inställt på högsta, i detta fallet 5000 bitrate.

Jag tycker att film-snutten blir lika bra som originalet.

Frågan är, är detta lagom för att få ner filformatet utan att tappa för mycket av kvaliteten, eller kan man sänka mer, typ 2500, då blir filen 40 MB, men då märker man lite försämring.
Hur mycket använder dom som konverterar HD-filmer till MKV ?

Någon som har några funderingar kring detta?

Tog bort stor bild som har sönder sidan.

/Mod

Senast redigerad av en moderator:
Avgör först vem som är målgruppen för materialet och sen ta reda på vilken utrustning som ska användas till att titta på materialet. Därefter väljer ni format anpassad för ovanstående.

Hej
Det handlar om eget filmat material i 1080P-högsta kvalitet som mina kameror klarar av.
Det blir ordentligt stora filer, när materialet är inspelat med 28 mpbs (Mbit/s)
Jag vill inte ha någon kvalitetsförsämring
Jag kommer att bränna dom färdiga filmerna på BD, eller bara spara dom på Hårddisk

Det jag undrar är vad "proffs-rippare" som släpper BD-filmer i MKV-format på nätet, använder för mpbs ?

målgruppen är jag själv och vänner

Proffs-rippare?
En riktig film som släpp på BD ligger på allt mellan 15-40 mbit
Kolla själv http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3338

Dock inte i MKV-formatet, som egentligen bara är en behållare för en rad olika format/kodeks.
Så frågan är om det är AVC som ligger i dina MKV-filer efter konvertering.

Oavsett skulle jag nog söka reda på det där på forumen som har bluray motsv. som kärnämne.
videohelp.com eller forum.blu-ray.com

Ni lär inte vara den enda med den frågan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar