Annons

Avlasta kamerarem med ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Evolutionen har uppenbarligen inte anpassat oss människor för att gå omkring med en kamera hängande runt halsen samtidigt som vi bär ryggsäck. Kameraremmen drar nacken framåt och axelremmarna på ryggsäcken drar axlarna bakåt, det kan bara sluta med att det gör ont efter ett tag..
Men det finns en löjligt enkel lösning! Om man drar kameraremmen genom bärhandtaget som brukar finnas på de flesta små ryggsäckar och låser remmen med en noga utvald pinne (sådana brukar finnas i överflöd ute i skogen) så balanserar krafterna framåt och bakåt ut varandra. Den gravitationsinducerade lodräta kraftvektorn blir förstås kvar men den får man inte så ont av när den vilar på axlarna
Om någon råkar ha ett förslag på hur man blir av även med denna så är jag idel öra :D

rem1.jpgrem2.jpg

Fiffigt! Och definitivt prisvärt😉
Jag vill dock inte ha pendeleffekten så jag använder Peak Design snabbfäste på ena axelremmen i brösthöjd.
Skulle dock vilja ha kameran centrerad på bröstet i hållaren istället så har någon en klipsk lösning där så dela gärna.

Använder jag systemkamera och ryggsäck samtidigt
så använder jag kamera/kikar -kroken på Haglöfssäckens ram. Det avlastar nacken...
Sedan så använder jag ju då en ramrygga med avbärarbälte - det avlastar axlarna nästan all vikt...

En annan enkel lösning är att skaffa en bred och längre rem och trä den över huvudet och ena armen. På det viset belastar den inte nacken utan trycket fördelas jämnare över axel och skuldra.

Att remmen ska vara längre är för att man ska kunna ta upp kameran till ögat utan att få gamnacke på köpet :)
Att den ska vara bred är för att den inte ska skära in så hårt i kroppen.

Beroende på material i remmen så kan man genom att flytta kameran från sidan till brösten skifta belastningen något. Detta underlättas om remmen har någon friktionsyta som gör att den inte glider så enkelt.

Jag använder det med min kamera med monterat 600 mm så det borde funka med alla typer av objektiv.

Det var ju snyggt med färgmatchad rem och rygga!
Japp, Asaklitt och Canon verkar ha anlitat samma designer 😛
Pinne dock i naturfärg.

Glömde nämna att pinne-lösningen ger fullt beredskapsläge. Inget som behöver knäppas loss eller häktas av när man vill ta en bild på något snabbt passerande motiv :giggle:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar