Annons

Avlånga ansikten

Produkter
(logga in för att koppla)

Magrom

Medlem
Den senaste rullen jag framkallade inehöll en del porträttbilder. Till min fasa är alla bilder utdragna. Ansiktena är alltså markant avlånga om de fotograferats í porträttformat och tillplattade om kortet är i liggande format. Jag har aldrig sett något sådant från denna kamera förut (2,5 år gammal). Objektivet är en pentax 28-105 f3.2 i silverutförande. Kameran är en Pentax PZ6. Jag tror att porträtten togs i vidvinkel (<40mm) f5.6. Var kan felet tänkas ligga?

ps.
Hoppas att detta är rätt forum för denna fråga
ds.

Fotograferar du med vidvinkel uppstår två fenomen.

Det ena är att du kommer såpass nära motivet så att det relativa avståndet mellan objekt som näsa och kinder blir stort. I och med det så blir det också storleksskillnad mellan dem, näsan upplevs som oproportionerligt stor t ex.

Det andra är att raktecknande vidvinklar "drar ut" objekt som är i kanterna. Det brukar inte vara så smickrande om det är ansikten.

Är det något av detta som hänt?

Det är nog labbet som har gjort fel!
Jobbar själv med fujilabb och jag har sett det fenomenet förut.
Beror på att masken inte fungerar korrekt vid scanningen!

Vilket labb?

prozac skrev:
Det är nog labbet som har gjort fel!
Jobbar själv med fujilabb och jag har sett det fenomenet förut.
Beror på att masken inte fungerar korrekt vid scanningen!

Vilket labb?

Det låter precis som om filmens format och papperets format har olika proportioner. Som när man visar en TV-bild (för 4:3-format) på en Widescreen-TV i 16:9.

Klaga och begär nya bilder.

/AnWi

Det låter precis som om filmens format och papperets format har olika proportioner. Som när man visar en TV-bild (för 4:3-format) på en Widescreen-TV i 16:9.

Klaga och begär nya bilder.

/AnWi

Har inte med det att göra! Beror på att masken inte fungerar korrekt utan bilderna får Simpson huvuden. Masken är trasig.
Efter vi bytte mask har det inte hänt igen :)

Du får väl gå dit o höra vad dom säger!
Lite svårt att avgöra vad det är när jag inte har sett nån bild.
Men du får nog säkert bilderna omfixade utan kostnad :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar