Annons

Avinstallera LR???

Produkter
(logga in för att koppla)

Marols

Aktiv medlem
Hej!
Har LR 4 (och CS 5)
Igår laddade jag ner uppdateringen 4.2, vilket visade sig vara rätt korkat - eftersom den inte är kompatibel med CS5. Får varningsmeddelande varje gång jag ska redigera i PS.
Tänker avinstallera LR, och installera om - men VAR????
I CS finns ju under hjälpfliken "Inaktivera", men nåt sånt hittar jag inte i LR. Var avinstallerar jag? Kontrollpanelen? Skiter sig mitt serienummer då?
(Har LR på två datorer...)

MYCKET tacksam för hjälp!
/maria

LR har ingen koll (såvitt jag märkt i alla fall) av hur många gånger du installerat den. Det finns heller inget alternativ för att avaktivera en installation som i andra CS-program.

Tack Anders!
Nu lärde jag mig nåt...avinstallerade ju bara 4.2, vilket innebär att det andra var kvar (dvs 4.1). Attans vad kul det är när man lär sig nåt... :)
Tack för ditt snabba svar!
/Maria

LR 4.2 är lika kompatibel med CS5 som LR 4.0 och LR 4.1, dvs vill du kunna redigera raw-filer i både LR och ACR, så måste du uppgradera till CS6. Däremot kan du konvertera dina raw-filer i LR 4.2 och öppna dem som tiff-filer i CS5 utan problem.

LR 4.2 är lika kompatibel med CS5 som LR 4.0 och LR 4.1, dvs vill du kunna redigera raw-filer i både LR och ACR, så måste du uppgradera till CS6. Däremot kan du konvertera dina raw-filer i LR 4.2 och öppna dem som tiff-filer i CS5 utan problem.

Jo, det vet jag - men hade ändå önskat att det stått nånstans...å andra sidan kunde man läst på...*skit bakom styret...* :)

Ett bättre alternativ, tycker i alla fall jag, är att i LR konvertera till DNG innan bilden skickas till CS5.

Ett bättre alternativ, tycker i alla fall jag, är att i LR konvertera till DNG innan bilden skickas till CS5.
Det förstår jag inte riktigt vitsen med. Om du bearbetar bilden i LR 4.2, så har du ju tillgång till senaste konverteringsprocess 2012, dvs du kan utnyttja de allra senaste finesserna i LR, vilka inte finns i ACR 6.7/CS5.

När du arbetat färdigt med din raw-fil i LR 4.2, kan du fortsätta editera den i CS5 som tiff-fil om du behöver göra något i PS som inte går att göra i LR.

Om du istället exporterar en DNG-fil från LR 4.2 och process 2012, och öppnar den i ACR 6.7/CS5, så kommer den att öppnas i process 2010, dvs du har tappat alla de senaste finesserna du fick i LR 4.2.

Eller missförstod jag vad du menade?

Det förstår jag inte riktigt vitsen med. Om du bearbetar bilden i LR 4.2, så har du ju tillgång till senaste konverteringsprocess 2012, dvs du kan utnyttja de allra senaste finesserna i LR, vilka inte finns i ACR 6.7/CS5.

När du arbetat färdigt med din raw-fil i LR 4.2, kan du fortsätta editera den i CS5 som tiff-fil om du behöver göra något i PS som inte går att göra i LR.

Om du istället exporterar en DNG-fil från LR 4.2 och process 2012, och öppnar den i ACR 6.7/CS5, så kommer den att öppnas i process 2010, dvs du har tappat alla de senaste finesserna du fick i LR 4.2.

Eller missförstod jag vad du menade?

Ja, det gjorde du. Jag kör med CS6 och den senaste versionen, kom häromdagen, av ACR där är 7.2.0.46.

OK, sorry men jag förstår inte fullt ut ändå. Vad är det du gör med DNG-filerna som du för över till PS, men inte använder i ACR?

OK, sorry men jag förstår inte fullt ut ändå. Vad är det du gör med DNG-filerna som du för över till PS, men inte använder i ACR?

Helt enkelt för att ACR och LR i prnicip är samma sak. Det är i huvudsak allt där lager finns inblandat som jag gör i PS, eftersom lager ju som bekant inte finns i LR.

Att konvertera till DNG för att kunna använda äldre PS låter dumt. Har man inte cs6 men använder LR4 så är enda skillnaden mellan bron till PS att LR4 genererar sin egna TIFF fil innan PS öppnar den. Har du däremot CS6 så skippar den momentet att skapa ett intermediär fil utan öppnar helt enkelt RAW filen med dess justeringar.
2 saker förhindras alltså med att ha cs6, extra TIFF skapande samt man kan spara i ett annat filformat än den som LR skapat och ändå få den snabbt tillbaka i LR biblioteket utan att återimportera.

Ytterligare ett problem har uppstått - har använt högerklicka - exportera - fått filerna i jpeg (vill ha detta!)
Efter ominstallationen exporterar han dom i tif, vilket jag inte vill! Har kollat inställningar, men ser inte var jag ska ändra - har någon nåt förslag på var???
/maria

Ytterligare ett problem har uppstått - har använt högerklicka - exportera - fått filerna i jpeg (vill ha detta!)
Efter ominstallationen exporterar han dom i tif, vilket jag inte vill! Har kollat inställningar, men ser inte var jag ska ändra - har någon nåt förslag på var???
/maria

Hittade....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto