Annons

Avdrag/moms

Produkter
(logga in för att koppla)

adrianulander

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis registrerat enskild firma. Är här nån som vet om jag får göra avdrag på inventarier som jag tar med mig in i firman, samt om jag får tillbaka momsen på dessa inköp (fotoutrustning och dator för ca 65.000kr)?

Jag undrar också om jag får dra av kostnaden på den fotoutbildning jag börjar nu på Kulturama (78000kr)

Tacksam för svar!

Mvh.Adrian

Du kan inte dra momsen för dina inventarier som du tar in i bolaget. (Du kan aldrig lyfta momsen när företaget köper från en privatperson och det är vad det handlar om i detta fallet.)

Edit: Du säljer dina fotoprylar till företaget. Dessa skall värderas till marknadsvärdet. Vid årskiftet har företaget samma möjligheter som alla andra företag att göra avskrivningar på sina inventarier. Väldigt många skriver ned sin utrustning på 5 år men det finns varianter.

Är firman registrerad och klar kan du bokföra din utbildning som en kostnad i företaget. Sedan finns det förstås en del funderingar kring denna fråga där dina svar delvis kan påverka mitt svar/råd.

//Micke

Minita skrev:
Du kan inte dra momsen för dina inventarier som du tar in i bolaget. (Du kan aldrig lyfta momsen när företaget köper från en privatperson och det är vad det handlar om i detta fallet.)
Ett par saker till förtjänar att nämnas:

-- Alla inventarier värderas till marknadsvärdet *då de tas in i bolaget*

-- Vill man vara säker på att det skall godtas av Skatteverket, bör värderingen göras av opartisk värderingsman.

-- Vid värderingen är beloppen *inklusive* moms, då denna ju ej får lyftas på ingångsinventarier.

-- Även förbrukningsinventarier (<5000:- exkl. moms) kan tas in och läggas upp på avskrivningsplan (dras desa direkt som startkostnader, kan du bara dra sådant som köpts in året före startåret, men inte längre tillbaka i tiden).

Alla svar från Björn Lundéns bok "ENSKILD FIRMA". Rekommenderas varmt, tillsammans med andra böcker i ämnet han skrivit. Väl investerade pengar för nybörjaren!

Senast ändrad:
Minita skrev:

Edit: Du säljer dina fotoprylar till företaget. Dessa skall värderas till marknadsvärdet. Vid årskiftet har företaget samma möjligheter som alla andra företag att göra avskrivningar på sina inventarier. Väldigt många skriver ned sin utrustning på 5 år men det finns varianter.

Är firman registrerad och klar kan du bokföra din utbildning som en kostnad i företaget. Sedan finns det förstås en del funderingar kring denna fråga där dina svar delvis kan påverka mitt svar/råd.

//Micke

Inventarier som du köpt upp till ett år innan du startade din näringsverksamhet kan du dra av för i deklarationen.

Läs mer på skatteverket.se
http://www.skatteverket.se/svarpava...nnafragorfaq/5.10010ec103545f243e8000628.html

jorgene skrev:
Din länk handlar om kostnader.

Inventarier kan (så vitt jag vet) vara hur gamla som helst när de tas in i företaget. Huvudsaken är bara att de värderas till ett korrekt marknadsvärde vid intaget.

Som jag tolkar ursprungsfrågan så handlar det om kostnader för kamerautrustninig samt dator, vilket är utrustning som krävs vid uppstart av näringsverksamheten.

Så, svaret på ursprungsfrågan är ja, han kan dra av för dina inköp som han gjort innan han startade "firman".

men.. självklart kan man ta in inventarier i företaget när som helst. Det sägs dock vara enklast att få igenom det i uppstartsfasen.

phk skrev:
men.. självklart kan man ta in inventarier i företaget när som helst. Det sägs dock vara enklast att få igenom det i uppstartsfasen.
Visst har du rätt, självklart bör man dra av sina ingångsinventarier när man startar upp sitt företag. Min poäng var dock att det finns ingen gräns att inventarier måste vara inköpta senast ett år innan uppstarten, som du skrev i en tidigare post. Inventarierna kan vara inköpta precis när som helst. 5, 10 eller 20 år gamla spelar ingen roll, bara de värderas till korrekt marknadsvärde vid intaget.

Däremot finns ettårsgänsen för "vanliga uppstartskostnader", förbrukningsinventarier, förbrukningsvaror, etc. Det är dessa som avses i broschyren du länkade till.

Är det inte så att en enskild firma egentligen finns så snart du påbörjar din verksamhet, den kan alltså ha startat innan man t.ex. registrerar sin firma? Det kan väl också innebära att man kan lyfta momsen för inventarier som köpts in till firman före registreringen? OBS, sista meningen är ren spekulation så ta det som en idé.

Leifer skrev:
Det kan väl också innebära att man kan lyfta momsen för inventarier som köpts in till firman före registreringen? OBS, sista meningen är ren spekulation så ta det som en idé.
Nja, det är nog inte riktigt så. Det är egentligen ganska logiskt; företaget köper ju prylarna av en privatperson -- dvs du själv -- och en privatperson kan aldrig debitera moms till en kund. Och det är alltid strängeligen förbjudet att lyfta moms som inte är uttryckligen specificerad på ett kvitto.

Däremot är det, som jag skrev i post 4 ovan, helt OK att ta upp värdet *inklusive* moms som underlag för värderingen för dina ingångsinventarier.

jorgene skrev:
Nja, det är nog inte riktigt så. Det är egentligen ganska logiskt; företaget köper ju prylarna av en privatperson -- dvs du själv -- och en privatperson kan aldrig debitera moms till en kund. Och det är alltid strängeligen förbjudet att lyfta moms som inte är uttryckligen specificerad på ett kvitto.

Däremot är det, som jag skrev i post 4 ovan, helt OK att ta upp värdet *inklusive* moms som underlag för värderingen för dina ingångsinventarier.

Jo, men det jag tänkte var att det är företaget som köper i steg 1. Inte att den enskilda firman köper av dig som privatperson alltså.

Leifer skrev:
Jo, men det jag tänkte var att det är företaget som köper i steg 1. Inte att den enskilda firman köper av dig som privatperson alltså.
Ett företag kan väl inte handla saker innan det existerar? Hur som helst får du inte lyfta någon moms innan företaget är momsregistrerat. Men, du har ju rätt i att verksamheten i praktiken kan ha startat innan företaget bildas -- därför finns reglerna att du i efterhand får ta in inventarier ("ingångsinventarier"), samt att du får dra av kostnader du haft ett år innan uppstarten.

jorgene skrev:
Ett företag kan väl inte handla saker innan det existerar? Hur som helst får du inte lyfta någon moms innan företaget är momsregistrerat. Men, du har ju rätt i att verksamheten i praktiken kan ha startat innan företaget bildas -- därför finns reglerna att du i efterhand får ta in inventarier ("ingångsinventarier"), samt att du får dra av kostnader du haft ett år innan uppstarten.

En enskild firma behöver inte registreras, den existerar från det att verksamheten påbörjats. Vore jag i samma situation skulle jag ta kontakt med en revisor eller motsvarande, de kan förstås (förhoppningsvis) svara på vad som gäller.

Leifer skrev:
En enskild firma behöver inte registreras, den existerar från det att verksamheten påbörjats. Vore jag i samma situation skulle jag ta kontakt med en revisor eller motsvarande, de kan förstås (förhoppningsvis) svara på vad som gäller.
Det är möjligt att göra som du säger, men jag skulle tro att det inte är så vanligt. T.ex. för att man inte erhåller firmanamnsskydd och att det inte ger ett lika "seriöst" intryck som att vara registrerad. Vissa förhållanden medför också att man kan vara tvungen att registrera sin firma.

Jag tror hur som helst inte detta har så stor betydelse här, eftersom trådskaparen säger att han nyss registrerat sin firma. Eftersom man då får förutsätta att han inte tidigare lämnat in några näringsbilagor till någon av sina deklarationer -- och därmed inte anses ha någon oregistrerad enskild firma -- så är det de "normala" reglerna för registrerad rörelse som gäller för honom.

Att blanda in en massa undantag och mindre vanliga förhållanden, gör bara frågan extra krånglig. Det är komplicerat nog som det är. :)

Tja, då var jag med igen...;-)

I princip kan man driva en rörelse utan att registrera in namnet men det är väldigt ovanligt.

Kostnader som man har haft innan registreringen men som berör själva verksamheten är avdragsgilla. Det är faktiskt bara en kostnad som inte är avdragsgill och det är själva avgiften för registreringen. (även om alla ändå tar med den)

I praktiken bestämmer man sig för ett datum då man "kör igång" och kör till årsskiftet. Då har man möjlighet att bestämma om man vill köra ett lite kortare första år eller kör ett längre första år. Detta brukar vara avhängt i vilket skede man träffar "revisorn" som skall försöka bringa lite ordning och reda på alla papper. ;-)

Vill man ta in sina fotoprylar, datorer och allt vad det kan vara i företaget SKALL dessa värderas och bokföras därefter inkl moms. I vissa fall kan man kostnadsbokföra en inventarie direkt (avhängt av beräknad livslängd och värde) men det brukar bli inventarier. Dessa kan vara hur "gamla" som helst bara de uppfyller kraven på att vara en inventarie. (Livslängd mer än 3 år, överstiga ett värde om 5 000.- ex moms m.m.)

Så här långt brukar de flesta hänga med. I detta läget är det förnuftigt att rådgöra med en kunnig som kan se hela upplägget. Betänk konsekvenserna av att lyfta in "privata" föremål i företaget. Plötsligt så gäller helt andra regler ex vid skador, förlust och garantier. Tänk också att detta är en lek med siffror. Någon (ägaren till företaget) skall förr eller senare betala för sakerna.

Din utbildning som kommer att kosta en hel del pengar. Är i princip inga problem med att lägga in i företaget. Kostnaden skall förmodligen periodiseras (läggas ut på flera år) i bokföringen och ev moms dras som vanligt.

Hoppas att du har ett genomtänkt upplägg för ditt företag och att det inte är bara ett sätt att komma åt momspengar. Det finns några viktiga grundkrav som myndigheterna kan backa tillbaka till och helt kallt underkänna alla avdrag och kalla verksamheten för hobby.

* Företaget skall drivas i vinstsyfte.

* Det skall vara seriöst.

* Du måste ha en kundkrets bestående av mer än 1 uppdragsgivare annars riskerar du att betraktas som anställd.

Ta hjälp och red ut saker och ting innan det är för sent.

//Micke

Minita skrev:
I vissa fall kan man kostnadsbokföra en inventarie direkt (avhängt av beräknad livslängd och värde) men det brukar bli inventarier. Dessa kan vara hur "gamla" som helst bara de uppfyller kraven på att vara en inventarie. (Livslängd mer än 3 år, överstiga ett värde om 5 000.- ex moms m.m.)
En fråga här Micke, då du tycks vara väl insatt i frågorna.

Som jag skrev i ett inlägg ovan, så skriver Björn Lundéns i sin bok "ENSKILD FIRMA" att även förbrukningsinventarier (<5000:- exkl. moms och/ eller kortare livslängd än 3år) vid en firmastart kan tas in och läggas upp på avskrivningsplan, precis som normala inventarier. Dras dessa däremot direkt som startkostnader, kan man -- precis som du skriver -- bara dra sådant som köpts in året före startåret, men inte längre tillbaka i tiden.

Jag förmodar att det Björn Lundén skriver är korrekt, eller?

Jag skulle vilja tacka er alla för engagemanget i min fråga! Jag har seriösa avsikter med min firma och räknar med att ha ca 10 kunder per år.

Den där boken, Enskild firma, måste jag nog köpa.. Jag ska nog köpa Hogias lösning för bokföring, löner o.s.v. också. Jag har visserligen pluggat redovisningsteori på Stockholms Universitet, men det är inte helt färskt och inte helt samma sak som i en liten firma. Jag tar all hjälp jag kan få. =)

Mvh.Adrian

Nu skall vi se. Jag tror att vi talar om äpplen och päron.

När någon bestämmer sig för att starta ett företag, så har vederbörande upp till 12 månader på sig att registrera företaget. Därmed har vi också en spärr för hur gamla kostnader som kan bokföras.

I en del fall, så vet man inte riktigt om man skall driva företaget eller om man skall ha det som hobby. För säkerhets skull så sparar man alla kvitton. Det är då den här 12 månaders spärren finns som Björn Lunden skriver om. När du väl har bestämt dig, så kan du kika på dina kvitton/kostnader som berör verksamheten och bokföra dessa om inköpen är max 12 månader.

Sedan har vi varianten med ett inköp, om det är en direkt avskrivningsbar kostnad eller om man måste bokföra kostnaden som en inventarie. Där kommer reglerna in med livslängd och 5 000.- spärren. (Ett större företag har högre belopp)

En inventarie kan alltså i princip vara hur gammal som helst. Den dagen du som privatperson vill sälja in inventarien till bolaget, måste man ta hänsyn till reglerna hur du skall bokföra inventarien.

Sedan har vi varianten med förbrukningsinventarier, dvs värde understigande 5 000.- eller livlängd under 3 år som skrivs av direkt. T.ex. du köper en optik för 4 800.- ex moms. Dvs ett hyfsat objektiv i de flesta fall. Eftersom livlängden överstiger 3 år är inköpet en inventarie MEN värdet är under 5 000.- Då blir detta en förbrukningsinventarie och då gäller 12 månaders spärren.

Vet inte om Ni blev klokare på detta. Jag skulle avslutningsvis vilja att Ni som står i startgroparna lägger lite pengar och får konkreta råd av en byrå. Detta brukar löna sig i längden.

//Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar