Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AVCHD Lite (Panasonic DMC-FT1)

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Panasonic DMC-FT1 som en tålig familje-kompakt, främst därför att den verkar ge betydligt bättre video-kvalitet än Olympus vattentäta alternativ.

Men jag blir lite fundersam på video-formatet; AVCHD Lite, någon som är familjär med det? Jag redigerar inte filmerna, utan sparar småsnuttarna på mediacentret och tittar på TV'n. Helst skulle jag ju vilja att det funkde rakt av i Vista/Windows 7's mediacenter oxå, men jag blir lite skeptisk när jag googlar.

Hur användarvänligt är formatet egentligen? Måste man konvertera alla filmer för att de ska passa in bra i mediahanteringen på datorn, eller finns det nån form av codec?

Per

Jag köpte mig en ft1 förra helgen och jag resonerade som du att videokvaliten är betydligt bättre i denna än i Olympus dito.

Jag har provat att filma lite och har lagt över några filmer lokalt på min burk men jag har inte testat att installera någon codec (som det skall finnas för att kunna spela upp filmerna i vilken mediaspelare som helst). Jag gjorde som så att jag konverterade om dem till divx-filer istället.

Ok, vad använde du för program för att konvertera till divX, är det bökigt? Om man kan batch-konvertera en hel drös filmer i ett svep vore det förstås en gångbar väg, men om man förlorar allt för mycket i kvalitet på det så är man ju tillbaka på ruta ett?

Läste förresten nu i Wikipedia att mediaspelaren i Windows 7, till skillnad från den i tidigare Windowsversioner ska kunna spela upp formatet direkt:

"the default media players for Apple(QuickTime) or Microsoft(WMP - except in Windows 7, which does support it) will not play AVCHD natively. Plugins and/or third party software are required."

Vad har du fått för intryck av kameran i övrigt?
(och ffa - vilken färg är snyggast?! :D)

Per

Jag googlade lite och hittade ett program vid namn "alive hd video converter" men det verkar finnas en hel drös av dem där ute. Det var inte alltför bökigt utan det var bara att öppna en fil göra några få inställningar och trycka på start. Huruvida det går att göra batchkonverteringar har jag inte undersökt.

I övrigt gillar jag kameran och utomhus i soljus tycker jag att den tar ganska bra bilder, naturligtvis går det inte att jämföra dem med en dslr. Men för att få ut det sista krävs lite photoshoppande. Menysystemet är enkelt och intuitivt och jag upplever att den exponerar ganska bra, i motljus är den väl kanske inte jättebäst, men vilken kompaktkamera är det? Autofokusen är dessutom rappare än jag hade räknat med vilket blev en positiv överraskning. Vid sämre ljusförhållanden har jag inte hunnit testa ännu. Det enda jag kan störa mig lite på är att zoomknappen sitter väldigt nära avtryckarknappen men man får ta det lite försiktigt.

Jag valde mellan grön och orange. Det blev till slut den sistnämnda :).

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en Panasonic DMC-FT1 som en tålig familje-kompakt, främst därför att den verkar ge betydligt bättre video-kvalitet än Olympus vattentäta alternativ.

Men jag blir lite fundersam på video-formatet; AVCHD Lite, någon som är familjär med det? Jag redigerar inte filmerna, utan sparar småsnuttarna på mediacentret och tittar på TV'n. Helst skulle jag ju vilja att det funkde rakt av i Vista/Windows 7's mediacenter oxå, men jag blir lite skeptisk när jag googlar.

Hur användarvänligt är formatet egentligen? Måste man konvertera alla filmer för att de ska passa in bra i mediahanteringen på datorn, eller finns det nån form av codec?

Per

Hej

AVC är en standaliserad MPEG-4 videoström (kan heta H.264 också).
Tyvärr har Microsoft fått ett eget format standaliserat som heter VC-1 med lite samma inriktning som AVC vilket har gjort att, ialla fall för mig, inte går att spela AVC filer via Windows Media player. AVCHD är ett format som Panasonic och Sony står bakom.

AVC går utmärkt att spela via gratisspelarna KMplayer eller VLC t.e.x. Om AVCHD lite fungerar i dessa vet jag inte men tycker att de borde gör det.

Rekomenderar följande länk om du inte redan läst den sidan:

http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

Om du testar de spelarna och kan spela upp filerna vore det kul att få veta det.

Jo, VLC spelar ju gladeligen upp nästan vad som helst, men det blir inte särskilt användarvänligt om man vill zappa runt mellan en massa småsnuttar.

Jo, VLC spelar ju gladeligen upp nästan vad som helst, men det blir inte särskilt användarvänligt om man vill zappa runt mellan en massa småsnuttar.

Har du filerna i en mapp så kan i alla fall KMplayer hoppa mellan filerna i mappen via spelare.

Senast ändrad:
Har du filerna i en mapp så kan i alla fall KMplayer hoppa mellan filerna i mappen via spelare.

Tack för tipset; verkar ju finnas flera alternativ, och de lär väl bli fler med tiden. Får nog bli en FT1'a idag då!

[Jo, jag var också inne på orange, men grön känns som en stark bubblare - ack dessa svåra, livsavgörande beslut!]

Per

Tack för tipset; verkar ju finnas flera alternativ, och de lär väl bli fler med tiden. Får nog bli en FT1'a idag då!

[Jo, jag var också inne på orange, men grön känns som en stark bubblare - ack dessa svåra, livsavgörande beslut!]

Per

Mitt livsavgörande beslut blir orange för att den är lättare att hitta...gudars skymning vilken trevlig kompis min LX3 kommer att få. Dustin verkar vara bra ställe att shoppa den på. Någon som har annat bra pålitligt ställe?
:)

ANNONS