Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AVCHD eller mp4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har just köpt en Sony DSC-HX20V och funderar på om jag ska spela in mina filmer i AVCHD eller mp4... Jag använder filmfunktionen i kameran för vanliga semesterfilmer m.m.

Jag vill att videokvaliteten ska bli bra, men jag är inte ute efter perfektion. Det som lockar mig med AVCHD är framförallt att frameraten är dubbelt så hög mot mp4 (50 istället för 25). Min gamla kamera kunde bara filma mp4-filmer i 20 fps vilket jag tyckte var väldigt irriterande för det blev inget flyt i filmerna.

Jag har inte bestämt mig för om jag ska bränna ut mina filmer på DVD eller om jag bara ska skapa filmfiler och spela upp på TV:n genom hdmi-sladd från min dator. Jag har ingen blu-ray-spelare eller brännare så det är inget alternativ.

Jag har en ganska ny dator med mycket RAM så det bör inte vara något problem att redigera filmer där oavsett hur jag gör...

Ge mig tips och idéer. Och förresten - om ni tycker att jag ska filma i AVCHD - bör jag använda PS; FX, FH eller HQ-kvalitet? PS är ju det "bästa" men det kanske är overkill?

Johan mitt tips är att du om ni har tid helt enkelt provar båda. Välj en månad där du har AVCHD och en med MP4 och sen tredje månaden jämför.

Vad gäller fps så är 25fps fullt gott till det mesta. De gånger 50 gör nytta är vid tillfällen med mycket rörelser. Filma sport eller andra rörliga objekt.

Vad gäller kvalitén är det ganska subjektivt, visst kan kanske högsta läger för dig vara overkill med tanke på vad du vill göra. Samtidigt är hårddiskplats ingen större kostnad idag. Så du får väga lite där vad du känner. Kanske näst högsta passar dig, bra kvalité men ändå inte max.

AVCHD är ett "bökigare" format i jämförelse. Men det är gjort för att redigera och/eller bränna på DVD/Bluray motsv. MP4 är enklare och därmed lite smidigare i hanteringen. Kvalitétsmässigt kan de i teorin hålla samma nivå, men det beror lite hur kameran gör och hur den är inställd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar