Annons

Avancerad vitbalans problem: tre olika temp

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite problem med en bildserie som jag arbetar med just nu. Det är bilder tagna på Skissernas Museum och jag har ett stort problem med färgbalansen.

Skissernas använder sig av 3-4 olika artificiella ljuskällor som alla varierar i färgbalans ochtemperaturer. Vi har LED spots, Halogen spots, lysrör för allmänn upplysning och halogen allmänbelysning och givetvis stora fönster som släpper in dagsljus.

Hur gör du när du arbetar med komplicerade motiv som har tre eller fler olika ljuskällor som gör att du har allt från cyanstick till grågrönt och pesiko-lax färgade stick.

Jag har pillat lite på olika sätt att få det rätt men det tar en väldig tid att göra allt för hand med svampen och dodge i Ps.

Jag har funderat på olika sätt att använda lager för att få det att fungera med.

Någon som har nått bra tipps?

Hur gör du?
Tack för alla tipps, ider och åsikter på förhand.

Chris

Här är en exempelbild på vad jag arbetar med.

Och faktiskt en av de bilderna som är "jobbigast" då det är 3 olika färg temp i den.

Bilagor

• _DSC0056.jpg
    _DSC0056.jpg
    9.6 KB · Visningar: 455
Hej!

Jag har lite problem med en bildserie som jag arbetar med just nu. Det är bilder tagna på Skissernas Museum och jag har ett stort problem med färgbalansen.

Skissernas använder sig av 3-4 olika artificiella ljuskällor som alla varierar i färgbalans ochtemperaturer. Vi har LED spots, Halogen spots, lysrör för allmänn upplysning och halogen allmänbelysning och givetvis stora fönster som släpper in dagsljus.

Hur gör du när du arbetar med komplicerade motiv som har tre eller fler olika ljuskällor som gör att du har allt från cyanstick till grågrönt och pesiko-lax färgade stick.

Jag har pillat lite på olika sätt att få det rätt men det tar en väldig tid att göra allt för hand med svampen och dodge i Ps.

Jag har funderat på olika sätt att använda lager för att få det att fungera med.

Hur gör du?

Chris

Oj, det skulle bli en lång uppsats om allt man kan göra i PS för att jämna ut det hela.

Först och främst skulle jag vilja säga att blandljus kan vara riktigt snyggt. T.ex när varmt och kallt ljus finns i samma bild. Men det beror självklart på bildtyp och vad den ska användas till. Magenta- och persikolaxstick (Bengt Grive?) :) är ju sällan snyggt förstås.

Eftersom det inte går att fixa dessa olika ljuskällor i kameran får man helt enkelt göra det manuellt.

• Börja med att göra tre nya lagerkopior (eller ett för varje färgstick du vill korrigera).

• Välj sedan "Färgbalans" (Cmd+B) och justera balansen tills du är nöjd.

• Gör likadant med de andra lagren.

• Gör sedan en lagermask på varje lager

• Därefter målar du bort allt utom det du vill behålla från respektive lager.
Använd en pensel med svart färg. Penseln behöver vara ganska stor och i det mjukaste läget för att inte skarvar ska synas. En penselopacitet kring 20-40 % kan nog passa bra.

Senast ändrad:
En slav blixt hade varit mumsigt och löst många problem.

tyvärr får inte blixt användas då det finns ljuskänsliga skisser och annat material som far illa av blixtar på museumet.

Om det inte vore för att konservatorn sagt blankt nej till blixt så hade jag släkt ner och bara kört med blixt.

Men ditt tips verkade vettigt, jag har själv petat lite med lager men inte fått det att funka tidigare ska testa ditt sätt nu.

återkommer med slutresultatet.

Chris

EDIT: var tvungen att googla Bengt Grive, lätt awesome människa ju, men nej pesikolax tror jag är ensam om att använda... =D

Senast ändrad:
En slav blixt hade varit mumsigt och löst många problem.

tyvärr får inte blixt användas då det finns ljuskänsliga skisser och annat material som far illa av blixtar på museumet.

Om det inte vore för att konservatorn sagt blankt nej till blixt så hade jag släkt ner och bara kört med blixt.

Men ditt tips verkade vettigt, jag har själv petat lite med lager men inte fått det att funka tidigare ska testa ditt sätt nu.

återkommer med slutresultatet.

Chris

Ok. Man måste ju respektera vad de säger, men jag har svårt att föreställa mig att en blixt som lyser någon tusendel av en sekund kan förstöra något när det samtidigt väller in dagsljus från fönster...

Jag tänker inte säga emot konservatorn, speciellt när jag gör praktik som museifotograf.

Men jo jag håller med dig om att just den utställningssalen med nyproducerat material knappast tar skada. Dock finns det saker i arkiven och i de vanliga sammlingarna som inte mår bra av blixtljus och dagsljus.

Det är bara den tillfälliga utställningssalen som släpper in dagsljus ofiltrerat. Alla andra fönster är täkta med mörkläggnings gardiner elelr en form av tjockare japanpapper för diffusering och för att se till att infrarött inte kommer in.

Jag har aldrig riktigt satt mig in i ljus på det sättet som ett museum ser på ljus innan jag hamnade här.

Jag tänker inte säga emot konservatorn, speciellt när jag gör praktik som museifotograf.

Men jo jag håller med dig om att just den utställningssalen med nyproducerat material knappast tar skada. Dock finns det saker i arkiven och i de vanliga sammlingarna som inte mår bra av blixtljus och dagsljus.

Det är bara den tillfälliga utställningssalen som släpper in dagsljus ofiltrerat. Alla andra fönster är täkta med mörkläggnings gardiner elelr en form av tjockare japanpapper för diffusering och för att se till att infrarött inte kommer in.

Jag har aldrig riktigt satt mig in i ljus på det sättet som ett museum ser på ljus innan jag hamnade här.

Ja, då är det bara att gilla läget och göra det bästa av det. En sak jag tänkte på när jag såg din bild var att en stor, mjuk pensel kanske inte är det bästa när det gäller väggskarven till höger. Där behövs en markering på ett noggrannare sätt.

Ja, då är det bara att gilla läget och göra det bästa av det. En sak jag tänkte på när jag såg din bild var att en stor, mjuk pensel kanske inte är det bästa när det gäller väggskarven till höger. Där behövs en markering på ett noggrannare sätt.

Du menar mellan den korta väggen som slutar innan de små statyerna?

Ja där är en väldigt skarp gräns, kanske en släng med den gammla hederliga selection tool....

...
EDIT: var tvungen att googla Bengt Grive, lätt awesome människa ju, men nej pesikolax tror jag är ensam om att använda... =D
När det gäller den typen av färgbeskriviningar så var nog Bengt Grive pionjär. När han var på glitterreportage så kunde det låta i stil med - Prinsessan bär en BLÅBÄRSRISGRÖN klänning och MÖRKVITA skor...

Senast ändrad:
Lägg gärna upp resultatet om du vill.
Har lite lugnt och tråkigt idag så jag hjälper gärna till om jag kan.

Ursäkta men jag har väldigt svårt att förstå varför du vill förfalska verklighetet, vad blir bättre av det? Jag tycker din exempelbild ser jättebra ut, den visar ju att det är olika färgtemperaturer, blandning av artificiellt ljus och dagsljus, förstår inte varför ni vill ta bort det?

*örk* huvudvärk av den glansiga mack skärmen nu.

Själv gillar jag orginal bilden (bortsett från att linjerna böjer sig som en tunna), men blivit tillfrågad om jag inte kan fixa till bilderna lite så att de ser mer ut som på riktigt.

Sen tyckte jag att det var en utmärkt övning i att lära mig mer om färgkorrigering.

Det där med på riktigt, kan alltid diskuteras och faktum är att den mänskliga hjärnan är väldigt bra på att blockera färgstick så när man går runt i salen så upplevs den vit och inte svagt laxfärgad.

Olafur Eliasson hade en riktigt häftig installation i Lunds Konsthall på det temat, en korridor som hade starka natriumlampor som ger ifrån sig ett mycket skarpt gult ljus (EXTREMT gult) i vilka alla färger försvinner och blir till gråskalor och gult.

Om man stannade inne i den tunneln i ca 20-40 min började hjärnan ersätta och hitta på färger efter som hjärnan är övertygad om att ALLT inte ska vara GULT. De saker somman tidigare visste vilken färg de har fick tillbaka sin färg. De saker som hjärnan inte visste vilken färg de har, hittar hjärnan helt sonika på en färg som verkar lämplig. Går man sedan ut från tunneln och såg på saken igen så blev man väldigt förvirrad för heltplötslig så slår färgen om från den "falska" färgen till dess "riktiga" färg.

Enormt kul utställning.

slänger upp mitt färgia resultat när jag är färdig med det. Blir nog i morgon, fick rycka in och hjälpa till med lite andra saker nu.

Ursäkta men jag har väldigt svårt att förstå varför du vill förfalska verklighetet, vad blir bättre av det? Jag tycker din exempelbild ser jättebra ut, den visar ju att det är olika färgtemperaturer, blandning av artificiellt ljus och dagsljus, förstår inte varför ni vill ta bort det?

Smaken är olika. Även beställarens önskemål avgör vad som måste göras med bilder. Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden kan blandljus vara snyggt. Så långt är vi helt överens. Men precis som Chris säger är våra ögon/hjärna bra på att jämna ut skillnader av olika färgtemperaturer. Det är inte kameran speciellt bra på och därför kan man behöva hjälpa till lite i efterbehandlingen.

Som jag ser det är det inte frågan om att "förfalska verkligheten" utan tvärt om.

Ja det tycker då ja men det spelar ju ingen roll här, bara fotografen och beställaren är nöjd så.
Hade varit kul att se den där Olafur-installationen faktiskt. :)

Hej!

Hur gör du?

Chris

inga svårigheter i din bild,istället för att arbeta med fler lager som är iof riktigt bra men lite bökigare så markera de områden som du tycker har färgförskutning pga annat ljus, exv väggen, markera och dra ner cyaner/blått.
Du kan enkelt markera områden med lite ludd och förändra det markerade området i nyans mättnad.
Tråkiga stick är ju vanligtvis magenta och cyaner.

PS jag behöver inte ens markera något i din exempelbild, dra ner blått och cyaner så ser det betydligt bättre ut, kolla även nivåerna i bilden, hela bilden kan förbättras.

Senast ändrad:
konvertera hela bilden till svartvitt!

Hej!

Hur gör du?

Chris

Hej!

Hur gör du?

Chris

För mig har din bild tre problem:

1) Trist komposition som domineras av en korridor,

2) Distorsion,

3) Färglöshet.

Bilden vinner på att göras svartvit.

Först ditt original, sedan min version med korrigering av distorsion samt den svartvita varianten.

Bilagor

• _DSC0056.jpg
    _DSC0056.jpg
    9.6 KB · Visningar: 80
  • _DSC0056 kopiera.2.jpg
    _DSC0056 kopiera.2.jpg
    71.5 KB · Visningar: 87
  • _DSC0056 kopiera.2.sv.jpg
    _DSC0056 kopiera.2.sv.jpg
    39.1 KB · Visningar: 81
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar