Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avancerad synk-lösning med flera datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

suprapappa

Medlem
Hej

Jag söker en rätt avancerad synkroniserings/backup-lösning för bilder som innefattar 2-3 datorer + ett NAS.

Det jag vill göra är att kunna lägga in bilder och redigera dessa från flera datorer samt att en backup ska hamna på mitt NAS.

När jag skaffade NASet tänkte jag att man lägger in och redigerar bilder där och sen synkroniserar mot sin dator så att en backup ligger där.

Problemet är att filöverföringen till NASet (en Synology DS207+ ) är så pass långsam att det inte känns kul att jobba mot det…bläddrar man bland bilder tar det ngn sekund att rita upp bilden på skärmen jämfört med att det känns som det går ögonblickligen om man bläddar från den lokala hårddisken. Däremot vill jag kunna titta på bilder på TVn via en mediastreamer (Popcon Hour) och som det är nu visas bilderna då från NASet med anledningen att den alltid är på .

Den optimala lösningen vore om jag kunde ha ett synkroniseringsprogram som hela tiden ligger i bakgrunden och bevakar ändringar i angivna mappar men att detta ligger på 2-3 datorer och det skulle se ut enligt följande

Ändringar på dator 1 synkroniseras till dator 2 + NAS
Ändringar på dator 2 synkroniseras till dator 1 + NAS

Jag har hittills inte stött på ett synkprogram som klarar att göra detta och dessutom automatiskt.

Jag kan dock tänka mig att det också skapar vissa problem:

- Vad händer om dator 1 och dator 2 inte är på samtidigt? Finns det ett synkprogram som börjar jobba först när bägge datorerna är online utan att ge ett felmeddelande om att synkronisering ej kan utföras för att ”destination folder” saknas. (skulle kunna bli rätt irriterande om man sitter och jobbar med en massa bilder)

- Är det klokt att lägga in bilder från flera datorer, använder i nuläget Acdsee…hur funkar det med taggar på en bild...dom skrivs väl inte in i filen? Kan man synka dom också på ngt sätt?

Det skulle vara väldigt skönt att kunna jobba med bilder från olika datorer, då kan jag t.ex. sitta i soffan med en laptop och tagga bilder samtidigt som bildbehandling kanske är skönare att göra vid min stationära dator.
Sen kanske detta är en jättekorkad lösning av ngn anledning jag inte tänker på : ) ?

Ska kanske tilläggas att jag verkligen är på glad amatör-nivå när det kommer till bilder och det är möjligt att behoven därför inte är helt genomtänkta.

Går det här att lösa?

Tack!

Hej

Jag söker en rätt avancerad synkroniserings/backup-lösning för bilder som innefattar 2-3 datorer + ett NAS.

Det jag vill göra är att kunna lägga in bilder och redigera dessa från flera datorer samt att en backup ska hamna på mitt NAS.

När jag skaffade NASet tänkte jag att man lägger in och redigerar bilder där och sen synkroniserar mot sin dator så att en backup ligger där.

Problemet är att filöverföringen till NASet (en Synology DS207+ ) är så pass långsam att det inte känns kul att jobba mot det…bläddrar man bland bilder tar det ngn sekund att rita upp bilden på skärmen jämfört med att det känns som det går ögonblickligen om man bläddar från den lokala hårddisken. Däremot vill jag kunna titta på bilder på TVn via en mediastreamer (Popcon Hour) och som det är nu visas bilderna då från NASet med anledningen att den alltid är på .

Den optimala lösningen vore om jag kunde ha ett synkroniseringsprogram som hela tiden ligger i bakgrunden och bevakar ändringar i angivna mappar men att detta ligger på 2-3 datorer och det skulle se ut enligt följande

Ändringar på dator 1 synkroniseras till dator 2 + NAS
Ändringar på dator 2 synkroniseras till dator 1 + NAS

Jag har hittills inte stött på ett synkprogram som klarar att göra detta och dessutom automatiskt.

Jag kan dock tänka mig att det också skapar vissa problem:

- Vad händer om dator 1 och dator 2 inte är på samtidigt? Finns det ett synkprogram som börjar jobba först när bägge datorerna är online utan att ge ett felmeddelande om att synkronisering ej kan utföras för att ”destination folder” saknas. (skulle kunna bli rätt irriterande om man sitter och jobbar med en massa bilder)

- Är det klokt att lägga in bilder från flera datorer, använder i nuläget Acdsee…hur funkar det med taggar på en bild...dom skrivs väl inte in i filen? Kan man synka dom också på ngt sätt?

Det skulle vara väldigt skönt att kunna jobba med bilder från olika datorer, då kan jag t.ex. sitta i soffan med en laptop och tagga bilder samtidigt som bildbehandling kanske är skönare att göra vid min stationära dator.
Sen kanske detta är en jättekorkad lösning av ngn anledning jag inte tänker på : ) ?

Ska kanske tilläggas att jag verkligen är på glad amatör-nivå när det kommer till bilder och det är möjligt att behoven därför inte är helt genomtänkta.

Går det här att lösa?

Tack!

Jag kan absolut inte komma med en helhetslösning på din fråga. Jag kanske inte ens förstår problemet :)

Dock kan det vara värt att titta på Version Cue som följer med Adobe CS paketet. Det används för att synka alla dokument som bearbetas från olika datorer, antingen via internet eller LAN. Många har detta program utan att veta vad det är. Det kan t.ex. användas för bilder, Indesigndokument, Illustrator med mera.

Varje gång någon vill plocka upp t.ex. en bild så "checkas den ut" för den användaren. Det betyder att ingen annan kan då bearbeta samma bild. När ändringen är klar Checkar man in bilden igen och då tvingas man till att skapa en ny version och info om vad man gjort med den (fortfarande med samma filnamn). Alla versioner sparas i kronologisk ordning och det går alltid att hitta ursprunget. Därav namnet "Version Cue"

I ett konsultuppdrag för några år sedan satte jag och en nätverksexpert upp ett sådant flöde mellan tre olika reklambyråer och en slutanvändare.

I ett hemmanätverk är det väldigt enkelt att sätta upp en dator som Version Cue server.

Senast ändrad:
stort tack för snabba svar!

jag har hittills installerat MS SyncToy och kommit en bit på vägen. kom på att jag kan skapa flera synkpar som "korsbefruktar" varandra : )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar