Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avancerad kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska skaffa mig ett komplement till min systemare. Bästa kameran är ju den man har med sig, som det heter.
Viktigt för mig är: hyffsade ISO-egenskaper, lite vidvinkel och RAW.
Kikar på Panasonic Lumix DMC-LX3 som fått grymma recensioner. Dock är den ju bra gammal nu (Juli 2008), känner att det känns lite mossigt. Canon G11 känns lite väl dyr.
Vad rekommenderar ni?
 
Mossig eller beprövad?
Om du vill så kolla på Leicas DigiLux 4 då, den säljs ju i safaritema nu.

Räcker bildkvaliten till för dig är det väl bara att slå till?

/Kent
 
Jag hade ungefär samma kriterier då jag valde kompaktkamera för ungefär en månad sedan.
Kandidaterna var då:
Canon S90, Panasonic LX3 o Ricoh GR3.
Canon G11 utgick för jag tyckte den var för stor.
Det blev en S90 då LX3:an har lite mindre zoomomfång o GR3 har fast 28mm.
 
Är också sugen på S90. Hur är det med handhavandet?

Det beror nog på dina händer. Efter att ha vant mig vid hur man håller den har jag inga större problem med handhavandet, den fungerar till och med ganska bra med bara en hand. Snurrhjulet på baksidan ändras dock lätt (som det har rapporterats om mycket på nätet), men inte särskilt ofta av misstag om man håller den i tumgreppet. Den är dock liten och har små knappar så har man stora händer så ska man nog känna på den i affär först.

Bildkvaliteten är helt OK för en kompakt, men naturligtvis inte riktigt systemkamerakvalitet.
 
För en kompakt är det bra med de båda hjulen. Blir inte lika mycket letande i menyer som en vanlig kompakt.
Tycker den är lite hal. Så handrem är nästan ett måste. Funderar nästa på att leta rätt på nåt grepp att sätta på framsidan.
 
S90 är bäst!

Har köpt en S90 till min fru när jag varit utomlands. Kostar betydligt mindre i Hong Kong eller USA. Jag kan inte förstå varför Canon har gjort en så stor "mark up" på G11 och S90 i Sverige (mycket mer än andra modeller).

Kameran är helt underbar. Mycket smart motivfunktioner så min fru får perfekt exponeringar även i motljus utan att göra något ting. Samtidigt är det en kamera som hon kan växa i...

VIsst, knapparna är lite små så den är inte knöligt men oftast behövs inte så mycket inställande eftersom kameran är så smart.

Om man vill ha en kompaktkamera så får man nog acceptera att knapparna är små....

Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.