Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avancerad kompaktkamera: Köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

sockerbagarn

Ny medlem
Har en Nikon D40 som oftast är för klumpig att ta med, så jag vill komplettera med en avancerad kompaktkamera för mer spontan fotografering och hoppas på lite hjälp :)

Nu tycker jag att kväll/natt foto (typ stadsbilder är läckert), och letar efter en kamera som fixar detta utan att det blir störande brus. Vad jag förstår är det CMOS sensor som gäller framför CCD??
Sen vill jag kunna filma i HD, gärna 1080p.. RAW är ett stort +, men inget krav.

Har kollat recensioner på dessa i länken + några till, men vet snart varken ut eller in. Så lite mer vägledning i kamera djungeln från någon mer insatt skulle uppskattas.

Dessa har jag kollat på, men kom gärna med fler tips och råd då jag har lite för dålig koll:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=815816,825164,804548,601527,691981

Mvh
Danne

Jag rekommenderar att du kollar in Canons S95, Panasonic LX5 eller Olympus ZX-1. De modellerna höjer sig ganska rejält över snittet och har en imponerande bildkvalitet. Min personliga favorit av dessa är S95:an, men det är en smaksak...

Just nu är nog Olympus XZ-1 bäst.
Tätt följd av Canon S95 o Panasonic LX5.
Men det är mina 5 cent...

Först, lite mindre systemkameror finner du hos DMC-GF3 & E-PEN Lite 3.
Fast så liten som en kompakt kamera blir de dock inte.

CCD ger fortfarande bättre bildkvalitet än CMOS vid små sensorstorlekar, framför allt är det märkbart för kopplet av kameror med sensorstorlek 1/1.7" & 1/1.63". CCD klarar dock inte full HD så bra som CMOS, så t.ex. ett av dina förslag Nikon Coolpix P300 är just en sådan med CMOS, fast den har en mindre sensor 1/2.3".

Olympus XZ-1 ljusstarka objektiv över hela zoomområdet gör den till främsta kandidaten för foto, så tillvida att du inte värdesätter videomöjligheterna högt, för då får den stryka på foten och se sig besegrad av Panasonic DMC-LX5.

Tack för era synpunkter. Jag skall absolut kolla närmare på Olympus XZ-1, Canon S95 och Panasonic LX5.
Alla 3 har fått fin fina recensioner :)
Det jag prioriterar högst är fina nattbilder, sen kommer full HD filmning tätt efter. Så jag ska bara försöka hitta någon sida jag kan jämföra detta på, vilket är lättare sagt än gjort...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar