ANNONS
Annons

Avancerad kompakt vs. Systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hubbares

Medlem
Hej!

Jag står i begrepp om att köpa en ny digitalkamera (eller rättare sagt, en till). Jag äger en Canon PS A70 som jag haft i snart 3 år. Från början hade jag kameran bara för att ta kort med den, men nu på sistone har jag upptäckt hur kul det är att fota "på riktigt". Så nu när jag har börjat mixtra med bländare, exponeringskomp, lsutartider osv., så känner jag att den inte räcker till riktigt längre, för klent objektiv, lite zoom osv. Så därför ska jag investera i en ny nu, men jag vet inte riktigt vad jag behöver för min fotografering, så ni kanske kunde hjälpa mig?

Eftersom jag jagar och fiskar och är ute i naturen rent allmänt så kommer jag mest att fotografera utomhus; solnedgångar, vyer, djur (förhoppningsvis :)) osv. Sen blir det även en hel del motorsport, ex. skoter, biltävlingar osv.

Inomhusbilder tror jag inte att jag kommer att ta överdrivet mycket av, de enda bilder jag tar inomhus är "högtidlighetsbilder", dvs. jular, kalas osv. Kanske kan hända att jag tar nån makro eller nått, men det är ytterst begränsat.

Jag hade först tänkt köpa en FZ5, men då kom FZ7 och jag tänkte köpa en sån. Men då började jag räkna och såg att det inte skiljde speciellt mycket till en DLSR ex. D50 kitet på dustin 18-55 + 55-200+ 1 GB + Väska = 8000. En FZ7 med minneskort och väska kostar ju nästan 5500, så då blev jag sugen på ett sånt kit istället. Men, nu har jag börjat fundera på en annan kategori, semi-system kamerorna, eller vad man ska kalla dem. Ex:

Z30
SONY R1
KM A200
SAMSUNG 815
FF S9500

Finns kanske fler också, men det var dessa jag kom på nu.

Så vad tror ni, vilket passar mig bäst? DLSR, Semi-DLSR eller Långzoom?
Ifall ni svarar systemkamera så skriv gärna vilket hus samt vilket/vilka objektiv som kan vara lämpliga.

Budgeten ligger väl på max ~8000 något, men jag betalar ju gärna mindre, jag vill inte betala mer än nödvändigt.

Eftersom du verkar tycka att det är roligt att experimentera och att själv ta kontrollen så skulle jag ju säga att en DSLR är att föredra. Du får mycket bättre möjlighet att kunna kontrollera/leka med skärpedjupet tex.
Du kommer rätt långt med det D50-kit du nämner. Sedan har du ju alltid möjligheten att komplettera senare, om något specialintresse skulle dyka upp.
Vill du ta närbilder kan ju även komplettera 55-200:n med en närbildslins.

Håller med Robert. Du kan dessutom hitta en begagnad D50 till rätt kurs, såg en här på fotosidan för 4K med kitobjektiv.

// Jimmy

Tack för svaren!

Jag är också inne lite på samma banor... Men det enda jag är "rädd" är att jag kommer tycka att en DSLR är för stor, så jag kommer sällan att ha med mig den när man är ute och jagar/fiskar, för det är ju ofta då man hittar saker att fotografera...

Eller är det bara en vanesak att försöka lära sig att ha med sig kameran och göra plats åt den i väskan?

Spraket: Jo jag har funderat lite på beggat, men dels så bor jag ju i den norra änden av landet, och här finns inte så stor marknad. Och att köpa en kamera osett via telefon känns inte som att jag vill göra riktigt ...

En fråga till Ang. rengöring av kameran. Hur ofta bör/måste man göra det? Är det något man kan göra själv? Kostnad?

Många utav "alltiett"-kamerorna är ju åxå ganska stora. Sony R1 (och även Samsung 815, tror jag) är ju tex större än de flesta DLSR:er i instegssegmentet. Skillnaden är ju att man bara behöver släpa på det objektivet som sitter fast monterat, medan man, beroende på behov och krav, kan behöva ha med 2-3st objektiv med en systemkamera.

Vad menar du med rengöring? Utvändigt? Det är väl bara att torka av med en fuktig trasa när man tycker att det behövs.
Om du menar sensorn på en DLSR så räcker det oftast med att blåsa med en blåsboll. Hjälper inte det så finns det ju ett antal varianter för hur man själv kan rengöra sin sensor. Sök på forumet så får du massor med info.
Låter man nån annan göra det så verkar det som att man, beroende på ställe, får räkna med att ge allt mellan 500kr och 1500kr.
Hur ofta man behöver göra det beror ju på dels hur ofta man byter objektiv, hur man gör när man byter och i vilken miljö man gör det.
Jag har haft min D70 i över 1.5 år och har bara behövt använda en blåsboll ett par gånger.

För ett par år sedan var jag i samma situation som du Samuel. Då köpte jag en KonicaMinolta A2, på den tiden en avancerad långzoomare med "nästan-DSLR"-känsla, kontroller och inställningsmöjligheter. Men det är ju inte en riktig DSLR. Och gissa vad jag suktar efter nu, när jag börjar inse denna kameras begränsningar???

Hubbares skrev:
Tack för svaren!

Jag är också inne lite på samma banor... Men det enda jag är "rädd" är att jag kommer tycka att en DSLR är för stor, så jag kommer sällan att ha med mig den när man är ute och jagar/fiskar, för det är ju ofta då man hittar saker att fotografera... göra plats åt den i väskan?.
...

Själv har jag ingen systemkamera än (har inte kommit på vilken jag ska köpa) men har varit och kännt på en Canon 350D, den kommer du nog inte tycka är för stor, nu har jag visserligen inte så stor koll på långzoomare men kollade upp Samsung 815 och den är faktiskt lite större än Canon 350D

Det vore bra om man viste vad man ville

Samma bekymmer här
Det vore bra om man viste vad man ville...
Långzom är nog inte fel men priset upp till Pentaxen är inte så stort, om man nu skulle nöja sig med en kopmaktkarea var börjar dom bli bra o små ex canon700 eller liknande. Jag bryr mej inte om vilken typ, utan mer att bildkvalliten skall vara på topp. helst bättre än min G3 o smidig o detta kommer att bli svårt...
Björn

De större hybridkamerorna är ju i stort sett lika stora som de mindre systemkamerorna, så det kan du bortse från.
Sökaren i en systemkamera är iallmänhet många gånger bättre än i andra typer av kameror. Med en dslr får du också större sensor vilket innebär mindre brus samt möjlighet till kortare skärpedjup.

Sitter i ungefär samma situation.
Väljer främst mellan Panasonic FZ7 och Pentax *ist DL (denna då med kitobjektivet 18-55).
Ingen oöverstiglig skillnad varken i pris eller storlek.

Kamerans huvudsyfte är att följa med ut på en resa, så kommer mest fota i dagsljus, utomhus. Alltså på låga ISO.
Är det då nån signifikant skillnad på bildkvalitet? Och till vilkens fördel isåfall?

Senast ändrad:
Jacob:

Ta och ladda ner lite bilder från tester på nätet med resp kamera (bilderna från Pentaxen bör ju vara med det tilltänkta objektivet) och bedöm själv. Kommer du alltid att fota på låga ISO-tal och inte göra väldigt stora förstoringar så ska det mycket till innan du ser skillnad, det är vad jag tror.

Fördelarna med pentaxen kommer ju att vara bättre och snabbare autofokus, mer möjlighet att kontrollera skärpedjupet osv.

Fördelen med FZ7 är ju att du får tillgång till tele utan att köpa till något extra objektiv. Bildstabiliseringen är åxå bra, men på pentaxen kompenseras ju det av att man kan använda högre ISO-tal istället.

Jag har laddat ner en uppsjö med bilder o jämfört men blir inte speciellt mycket klokare. Har jämfört s80 e500 fz7 km5d så är väll fz7 något sämre bild totalt..

Har oxå suttit och jämfört en del.
En sak som gör det svårt med pentaxen är att den har
200 som lägsta iso, vilket är svårt att jämföra helt
rättvist med 50 som fz7an har.
Så tror inte bildkvalitet kan vara en avgörande faktor

Skicka iväg några av bilderna till ett labb för framkallning åxå, om ni inte gjort det.

Fujifilm FinePix S9500

Jag har också jagat Avancerad kompakt alternativt Systemkamera. FinePix S9500 är det vettigaste jag hittat som är i närheten av en systemkamera.
Lång zoom, riktig vidvinkel, blixtsko och gammal hederlig mekanisk trådutlösare!
Dessutom zoomar man genom att vrida objektivet, inga +/- kanppar :)

Parallellt tittade jag på digital, vattentät ersättare till Canon AS1an att ha med i kajaken, det blev en Pentax W10. Så Pentax MZ5N får hänga med ett år eller två till. Ekonomin tillåter inte två kameror samma sommar.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=S9500

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar