ANNONS
Annons

Avancerad blixt till "billig" kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

C.Mson

Medlem
Har haft en fundering ett bra tag nu...

Har försökt att leta info om min fråga men inte funnit något exakt svar.
Hoppas nu att någon här kan ge mig besked.

Min fundering är att införskaffa två blixtar, tex en SB700 och en SB900.
Min nuvarande kamera är en Nikon D5000 och har alltså ingen möjlighet att använda enbart den för att "trådlöst" påverka blixten...
Kan jag om jag har en tex SB900 monterad på kameran få denna att utlösa SB700 utan att för den delen "blixtra" själv???

Alltså använda den ena enbart som sändare?

Jag vet att det finns andra alternativ för att få det att funka med TTL-sändare tex,
men kommer förhoppningsvis i framtiden uppgradera till en annan kamera och kan då ha nytta av två blixtar hur som helst...

Tack på förhand!

Stoffe

båda två går att ha som master-blixt på din kamera.

Ett alternativ är att du kör den ena som master, som du kopplar med en synkkabel (SC-28 eller SC-29) till kameran och den andra som remote. Då nyttjar du bägge två för att få bästa möjliga ljus för att få en jämn ljussättning.

båda två går att ha som master-blixt på din kamera.

Ett alternativ är att du kör den ena som master, som du kopplar med en synkkabel (SC-28 eller SC-29) till kameran och den andra som remote. Då nyttjar du bägge två för att få bästa möjliga ljus för att få en jämn ljussättning.

Men går masterblixten att "stänga av" för att enbart skicka signal till den andra blixten?
Det är den funderingen jag inte fått koll på... Annars är min fundering att införskaffa Pocket Wizard FlexTT5, men det blir ju en hel del xtra pengar...

Mvh Stoffe

Men går masterblixten att "stänga av" för att enbart skicka signal till den andra blixten?
Det är den funderingen jag inte fått koll på... Annars är min fundering att införskaffa Pocket Wizard FlexTT5, men det blir ju en hel del xtra pengar...

Mvh Stoffe

Ja den går att stänga av, man ställer isf Masterblixten [M på blixten, när den är i masterläge] till"--".

Om du har två stk. blixtar så skulle jag ställa SB-700 som master (dvs om du har den på kameran) och SB-900 som slav.

/hw

Ja den går att stänga av, man ställer isf Masterblixten [M på blixten, när den är i masterläge] till"--".

Nu vet jag inte om SB-900 har möjlighet att komunicera med slaven via tex den infraröda autofokushjälpen, men om den inte kan/gör det så kommer den alltid att blixtra LITE, även med styrkan satt till "--". Slaven måste ju få en signal så den vet när den ska utlösa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar