Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autozoom på 430EXII Bara när den pekar fram?

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Har en lite fråga ang zoom på en 430EXII. Köpte en sådan till min 40D och dagen efter jag köpte den trodde jag den lagt av :0(

Den föjlde inte längre med kameran när jag zooma, efter ett par timmars sökande på nätet hittade jag en tråd där man förklarade att detta bara fungerar när blixten pekar rakt fram och inte när man vinklar den !! Stämmer detta? Jag har min konstant vinklad upp för att studsa blixten i taket, fungerar inte autozoomen då?

Min bror har en D90 och en SB600 och den funkar även med vinklad blixt.

Finessen med zoom på blixten är att blixtens utlysningsvinkel kan anpassas till att precis lagom täcka in den bildvinkel som objektivet ser.
För att detta överhuvud taget ska ha någon som helst relevans vill det till att blixten sitter monterad på kameran och pekar rakt fram. Sitter blixten någon annanstans än på kameran stämmer inte bildvinklarna överens, så då är autozoom meningslös.
Pekar blixten inte rakt fram är det vad nu ljuset reflekteras i som bestämmer hur det kommer att belysa motivet, så då är autozoom meningslös.

Att din Canonblixt slutar zooma när du vinklar den är alltså helt rimligt. Om Nikonblixten fortsätter zooma i det läget är det för att dess programvara inte är lika intelligent skriven.

det kan nog stämma, tror min 550 gör så, när du reflekterar i något annat så får du ialla fall en helt annan vilnkel på ljuset beroende på avstånd till det du reflekterar ljuet i och vinkel och färg .. och då spelar inte utlysningsvilkeln så stor roll...

Har en lite fråga ang zoom på en 430EXII. Köpte en sådan till min 40D och dagen efter jag köpte den trodde jag den lagt av :0(

Den föjlde inte längre med kameran när jag zooma, efter ett par timmars sökande på nätet hittade jag en tråd där man förklarade att detta bara fungerar när blixten pekar rakt fram och inte när man vinklar den !! Stämmer detta? Jag har min konstant vinklad upp för att studsa blixten i taket, fungerar inte autozoomen då?

Min bror har en D90 och en SB600 och den funkar även med vinklad blixt.

det kan nog stämma, tror min 550 gör så, när du reflekterar i något annat så får du ialla fall en helt annan vilnkel på ljuset beroende på avstånd till det du reflekterar ljuet i och vinkel och färg .. och då spelar inte utlysningsvilkeln så stor roll...

OK,

Jag nu gör jag så att jag mäter med blixten rakt fram och sedan vinklar jag upp den för att ta bilden. BÖKIGT! :0)

OK,

Jag nu gör jag så att jag mäter med blixten rakt fram och sedan vinklar jag upp den för att ta bilden. BÖKIGT! :0)

Så ska du absolut inte göra, du lurar exponeringsmätningen i stället. Mät med * knappen när du har blixten som när du tar bilden.

Blixten zoomfunktion har du bara nytta av när du försöker få ljus på något långt bort och då bör du ha den riktad framåt utan bouncer på.

Bara för att den inte Zoomar så slutar kameran inte att mäta ljuset

du kan ställa utlysningsvilkeln manuelt om det skulle vara ett problem att du tycker det blir fel.

Antingen mäter du med FEL (* på alla kameror utom 1D) eller låter E-TTL göra det vanliga jobbet med förblixten. Men oavsett måste det ju vara med blixten riktad så som du tänker ta bilden. Annars mäter du något som du inte ska använda.
Detta förutsätter ju att du inte har någon extern blixtmätare, men det verkade inte så på din beskrivning.

Jag funderade lite till på varför du inte hade fått sanslöst felexponerade bilder. Eftersom du inte beklagat dig över det antog jag i alla fall att bilderna blivit vettiga.

Men det visade sig att kameran är slug nog att sudda bort resultatet av en FEL som tagits med blixten rakt fram, så snart man trycker in knappen som frigör spärren för att vrida/tilta blixten. Alla de mätningar du har gjort har kameran alltså bortsett från, och sedan gjort en ny mätning när du faktiskt tagit bilden.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto