Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatiskt mörkare bild efter redigering+utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick idag två framkallningar från fujidirekt.se av i grunden samma bild.

- Den ena framkallningen var från en helt oredigerad bild som kom direkt från kameran.

- Den andra framkallningen var samma som den första bilden, men bilden hade jag fixat till i CS3 genom att ta bort t.ex. röda ögon. Ljus- och färgsättningen på bilden var dock helt oförändrad av mig. Jag sparade bilden i CS3. När "spara-rutan" kom upp var, under rubriken "color" ICC-profilen "sRGB IEC61966-2.1" ibockad, så jag använde den. Jag sparade sedan bilden i maxkvalitet.

Innan jag skickade de ovanstående bilderna till fujidirekt.se kollade jag på dem i windows fotogalleri. Bilderna ser exakt likadana ut på min datorskärm, frånsett de smärre fixningar av t.ex. röda ögon som jag gjorde i Photoshop.

När jag nu får kopiorna från fujidirekt så ser bilderna ganska olika ut beträffande ljus och färg. Varför?

Kan det ha att göra med att fujidirekt.se kör med någon auto-korrigering som påverkar photoshop-bilden på ett annat sätt än originalbilden? Jag ser inget om detta på fujidirekts hemsida, men på Crimson står det så här:

Auto-korrigering (normal) - detta är den förvalda inställningen. Autokorrigering är ett filter som bilderna går igenom för att förbättra ljus, kontrast och färgmättnad. Det är framförallt tänkt för bilder som kommer direkt från kamerakortet på kameror i låg och mellanpris-klassen. Då lyfter det oftast bildens kvalité på ett förbluffande sätt.

Autokorrigering ska absolut inte användas på bilder som är skannade eller bearbetade i datorn, för då kan resultatet bli ett helt annat än man tänkt sig.



Eller kan det vara så att jag missat någon inställning i Photoshop?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.