Advertisement

Annons

Automatiskt hitta suddiga bilder av text böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Någon som känner till ett program som kan detektera suddiga bilder (rörelse oskärpa och/eller missat fokus) på en viss typ av bilder. Jag förstår att det är svårt (omöjligt?) att generellt avgöra detta, te.x ifall jag fotat en solnedgång.

Fast om jag har en större mängd foto på text från böcker (t.ex. gamla kyrkböcker) finns det då något program som automatiskt kan detektera eller iallafall spotta ur sig en procentsats över hur suddig en bild är?

Alla tips tages tacksamt emot.

Någon som känner till ett program som kan detektera suddiga bilder (rörelse oskärpa och/eller missat fokus) på en viss typ av bilder. Jag förstår att det är svårt (omöjligt?) att generellt avgöra detta, te.x ifall jag fotat en solnedgång.

Fast om jag har en större mängd foto på text från böcker (t.ex. gamla kyrkböcker) finns det då något program som automatiskt kan detektera eller iallafall spotta ur sig en procentsats över hur suddig en bild är?

Alla tips tages tacksamt emot.

Vet inte något specifikt program som kan ge en procentsats på suddighet. Det enda jag kan komma på är programmet Omnipage Pro som kan läsa av inscannad text och konvertera till redigerbar text. Det som programmet inte kan läsa markeras på något sätt. Bilder som t ex en solnedgång går inte att hantera i det programmet. Fast en scannad text är ju också en bild, om det är så du menar?

Edit: det kan så klart vara en fotograferat text också, inte bara scannad

Senast ändrad:
Men va fasen, jag tyckte väl att jag kände igen ditt namn! Vi hade ju kontakt för flera år sedan i samband med introduktion till mäklarfoto! :)

Men va fasen, jag tyckte väl att jag kände igen ditt namn! Vi hade ju kontakt för flera år sedan i samband med introduktion till mäklarfoto! :)

Hej Mats

Ja, det stämmer det är jag :) Kollade in din sida och riktigt coolt med dina 360-bilder @ 4000 megapixel över Helsingborg. Riktigt smidig visualisering också.

Vad gäller min fråga så tror jag inte OCR-funkar eftersom det ofta är handskriven text från 1500-1700-talet, alternativt tryckt text med det gamla (och ur OCR-synvinkel) svåra typsnitt.

Hade gärna sett ett batch-program som kan jobba igenom en större mängd bilder och för varje rapportera ut ett värde över skärpa/kontrast/etc. i bilden.

Hej Mats

Ja, det stämmer det är jag :) Kollade in din sida och riktigt coolt med dina 360-bilder @ 4000 megapixel över Helsingborg. Riktigt smidig visualisering också.

Vad gäller min fråga så tror jag inte OCR-funkar eftersom det ofta är handskriven text från 1500-1700-talet, alternativt tryckt text med det gamla (och ur OCR-synvinkel) svåra typsnitt.

Hade gärna sett ett batch-program som kan jobba igenom en större mängd bilder och för varje rapportera ut ett värde över skärpa/kontrast/etc. i bilden.

Tack. Just bilden över Hbg ingår i en basutställning på Dunkers där bilden projiceras på en stor duk och användaren styr sig runt och zoomar i hela staden.

Kan verkligen förstå problemet med 1500-tals texter, där går nog OCR bet. Gamla gotiska typsnitt kan knappt människor läsa :)

Några andra ideer har jag inte tyvärr.

Jag har ett svagt minne av att jag gjort just detta i Matlab i en kurs i datoriserad bildanalys för en massa år sedan, så det är nog sannolikt att det går att hitta mjukvara som gör just detta. Jag har dock inte bättre tips att komma med än att googla i väntan på svar här, jag har inte tid att gräva i det.

Jag har ingen aning om vilka program som finns, men man borde väl kunna använda kontrast/gråskala för att komma fram till skarpa/oskarpa bilder. En skarp bild har högre kontrast än en oskarp. En skarp bild borde också ha färre färgnyanser (eller färre antal nyanser om man gör om den till gråskala) än en oskarp antar jag. Hur man sen omsätter detta i praktiken vet jag inte.

Jag har ett svagt minne av att jag gjort just detta i Matlab i en kurs i datoriserad bildanalys för en massa år sedan, så det är nog sannolikt att det går att hitta mjukvara som gör just detta. Jag har dock inte bättre tips att komma med än att googla i väntan på svar här, jag har inte tid att gräva i det.

Jag tänkte också på MATLAB som en lösning när jag löste problemet, iallafall om det gäller inskanning av text. Om man tar och gör en matris av ett område av bilden där varje pixel får ett numeriskt värde baserat på svärta. Sen så jämför man detta värde med grannpixlarnas och ser hur snabb övergången mellan ljust och mörkt är. Skulle inte det funka?

Fråga på ett universitet nära dig om inte du kan komma i kontakt med någon lämplig student som har billig timtaxa =)

Tack för alla svar :) Det finns en hel del aktiv forskning inom området med ett flertal intressanta artiklar de senaste åren och ett par av dem har använt Matlab.

Dock verkar det vara värre med färdiga verktyg/prototyper. Jag jobbar själv på en högskola så det får nog bli att leta rätt på ett par studenter som får ta fram ett open source CLI-program för detta inom ett studentprojekt ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto