Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk vitbalans - bra eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Håller som bäst på att prova de alla intressanta funktionerna som min nya D90 har. När jag kommer till vitbalansen blir jag lite fundersam. Jag har alltid fotat med automatisk vitblans men justerade den manuellt när jag var ute igår. Det var soligt och fint väder och jag satte natuligtvis balansen till " solljus". Detta gav då ett bättre resultat än den automatiska. Detta gjorde mig lite fundersam. Är inte en solig dag ganska så enkelt för automatiken? Där borde den väl inte misslyckas? Nu var förvisso inte resultaten dåligt med automatiken men en viss skillnad märktes klart.

Är det så här generellt på alla kameror? Fotar ni med automatisk eller manuella inställningar på vitbalansen?

Jag använder nästan alltid automatisk vitbalans. Det spelar ingen roll när man fotar i RAW, vilket jag alltid gör, då går det ställa in i efterhand i RAWkonverteraren, i mitt fall CaptureNX. /FW

Vitbalans är ganska subjektivt. Ofta är det trevligt att värma upp lite när man fotar folk, eftersom om man använder gråkort ofta får en kallare ton än man upplever.
Jag har min nästan alltid i auto, om jag inte använder en blixt med färgfilter. Detta eftersom jag använder lightroom, och det är den enda chansen att få veta vad min nikonkamera tyckte att rätt vitbalans var.

Auto vitbalans kanske inte att lita på.

Hej.
Jag(tror) att auto vitbalans ibland "gör fel".
t ex en lien vit hund på en grön gräsmatta i solsken...
Jag kan tänka mej att hunden blir lite magentafärgad??
Staffan

Jeg brukar ofta köra på automatiskt vitbalans (om jag inte vill se bilden helt klart på displayen) jag resonerar så att jag fyr ju ytterligare en inställninga att jämföra med i raw konverteringen då kamerans AWB skiljer sig från rawkonverterarens. De andra presetsen finns ju redan i rawkonverteraren.
/FLiP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar