Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

automatisk rotering fortsätter och fortsätter och fortsätter....

Produkter
(logga in för att koppla)

Estethia

Aktiv medlem
jag blir galen.
vissa av mina bildfiler från D2x fortsätter att automatiskt rotera när jag öppnar dem efter en omsparning (med rotering) i photoshop.
jag vet inte riktigt varför några få filer aldrig tycks bli "mätta" på rotering och inte alla, och kan därför inte riktigt komma på vad jag ska göra för att förhindra det.

jag kan ha sparat dom rackarna som jpg, sparat för webben, sparat i tiff, gjort megamassor med bildbhehandling.... ändå fortsätter dom rotera sig vidare och vidare igen när jag öppnar dom på nytt.
när det har hänt så har jag gått in i filläsaren och rotera rätt på dom och då tycks det stanna vid det, men man vet ju aldrig förns i efterhand vilka luringar som kommer rotera sig på nytt.

samma sak händer på två olika datorer och både med cs och cs2.
och det är bara vissa bilder, inte alla.
det är hemskt jobbigt när man kör en stor batch och så måste man avbryta då och då.

nån som vet varför och/eller har någon lösning?
är det ps som "glömmer" kasta bort informationen efter en rotering, eller är det kameran som är konstig?

"Det är okej, det är en Nikon"

(Gömmer mig under skrivbordet och fortsätter inlägget)

Jag har faktiskt ingen aning...låter helmysko. De roterar alltså från rättvänd till felvänd ?

Hmm.. hur håller du kameran?

Tänkte mest om du håller den på "fel" håll så att orienteringssensorn får spatt..

njae, det är snarare så att kameran förstår hur jag håller den, och första gången jag öppnar bilden i ps så blir det rätt.
men om jag då fixar med bilden och sparar den och öppnar den på nytt i photoshop.... ja då vänder ps bilden igen!
vilket ju är dumt eftersom det blev rätt från början.
och om jag nu sparar den igen och provar att öppna bilden i ps en tredje gång... ja då fortsätter den vända och blir uppochner.

det är det här som jag tycker är så knasigt, och jag misstänker att det är ps som strular.
men det är isf fel på både cs och cs2 och på två separata datorer... det är ju onekligen lite konstigt.

Hur för du över bilderna från kameran till datorn? Jag använder Nikon Transfer och har aldrig haft några problem med rotation i CS eller CS2, Photoshop kanske inte förstår rotationsinformationen om man drar över bilderna direkt från kortet via drag-och-släpp?

Förtydligande: jag har en d2H, är inte säker på att den taggar filerna på exakt samma sätt...

När kameran roterar bilden så gör den egentligen inte det! (iaf så fungerar det så med min Canon och jag antar att nikon användersamma knep)

...i stället så lägger den lite information i bildfilens huvud om att bilden ska roteras si och så när den öppnas! Detta har för mig inneburit att om jag tar jpeg-bilder så förstår phtoshop att de ska roteras si och så men inte t ex visningsprogrammet i Windows...

Jag skulle kunna tänka mig att ditt problem har något med detta att göra... Om tex PS roterar bilden och sparar informationen om att den ska roteras i huvudet så kommer den ju att fortsätta rotera varje gång du sparar ner och öppnar den på nytt...

Vet inte vad man ska göra åt det dock... radera informationen i huvdet på nått sätt...?

//Eric

PS. Jag har inte haft nåt problem med RAW!

Senast ändrad:
Numeric skrev:
Vet inte vad man ska göra åt det dock... radera informationen i huvdet på nått sätt...?
Om det bara är flaggan i EXIF-informationen som är felsatt så kan man nollställa den genom att använda jhead med kommandoradsflaggan -norot.

Normalt brukar mitt nedladdningsprogram (Downloader Pro) göra rotation och nollställning av den flaggan åt mig, men ibland när jag bara kopierar över bilderna från minneskortet manuellt så använder jag jhead med flaggan -autorot för att rotera bilderna enligt EXIF-flaggan och resetta den.

Tänk bara på att de inbäddade tumnaglarna ofta inte roteras av programmen utan man får ta bort dem (flaggan -dt till jhead) och regenerera om dem med lämpligt program om man tycker det är viktigt. Paketet Photomolo verkar kunna hjälpa till med detta.

Även om EXIF-flaggan är ett ganska smart påfund så ställer det till problem med program som inte förstår sig på den så min rekommendation är att vända bilderna på rätt köl så snart som möjligt för att minimera problem.

Precis som tidigare skrivet så finns det metadata i bilden som säger till program som kan läsa den att den ska rotera 90 och så länge den strängen ligga kvar i bilden så kommer den att roteras varje gång den öppnas i tex PS.

Jag har själv inte råkat ut för det och använder heller inte Nikon men jag läste någonstans att man kan kryssa i en ruta i Nikon Transfer att filen ska ses som roterad av andra program, eller något liknande.

Annars kan man väl stänga av den funktionen redan i kameran?

Efter lite googlande så hittade jag detta:

Highlight Auto image rotation in the setup
menu (209) and press the multi selector to
the right. Press the multi selector up or down
to highlight an option, then press to the right to
make a selection.

Har som sagt ingen Nikon att testa med men där borde det gå att stänga av autorotation om jag fattade det rätt.

Stänger inte detta av rotationen helt? Det är nog inte önskvärt för då får man sitta och rotera en massa bilder manuellt varje gång man skjutit en session i porträttformat, man vill bara att bilderna inte ska fortsätta roteras för att flaggan inte modifieras i samma takt som roteringen sker.

Som sagt, jhead har löst de problem jag hade en gång i tiden. Numera gör mitt nedladdningsprogram det åt mig.

jag brukar bara använda drag and drop från antingen kortläsare eller från min p 2000 och tycker det är väldigt bekvämt.
hatar alla jäddra nikonprogram och vill inte installera mer än nödvändigt på min jobbdator.
finns det något i tex. breezebrowser som kan få roteringen att avstoppa efter första gången?
annars funkar ju ps filläsare, men det är inte världens snabbaste program tyvärr.

är det verkligen ingen annan som har samma problem?
brukar alla bara ps'a sina bilder en enda gång?
tillome mina kopior som är sparade för webben roterar om jag öppnar dom i ps på nytt.

maxzomborszki skrev:
Stänger inte detta av rotationen helt?

Jo det stänger säkert av det helt. Tänkte bara att om det är ett stort problem med flera bilder och man inte finner någon annan lösning så roterar man kanske dem hellre en gång permanent än att hålla på att rotera dem i oändlighet.

Sparar du metadata i en central databas eller i XMP-sidvagnar?

Om du använder central databas kanske det kan bli så att den tror att dina kopior är originalen och tillämpar de inställningarna från databasen?

men de roteras även om jag flyttar över dom till en annan dator, så det måste ligga kvar i själva bilden.
det ligger kvar även om det är en kopia sparad för webben.

att helt stänga av rotation är ingen lösning.
jag plåtar väldigt mycket stående bilder men det är inte alla som jag jobbar med mer än en gång.
men det är ändå ett väldigt störande moment som jag gärna vill bli av med på ett enkelt sätt.

ni som har kameror med automatisk rotering och som oxå kört drag and drop när ni laddar över, har ni oxå samma problem?

Estethia skrev:
hatar alla jäddra nikonprogram och vill inte installera mer än nödvändigt på min jobbdator.
Jag förstår dig. Nikon Transfer tillhör inte mina favoriter :)

finns det något i tex. breezebrowser som kan få roteringen att avstoppa efter första gången?
Det är inte helt omöjligt. Breezebrowser kommer från samma kille som skrivit Downloader Pro som löser det hela åt mig. Jag kan försöka kolla när jag kommer hem och kan nå datorn jag har Breezebrowser på. (Förespråkar nog hellre modellen nedan dock. Den är lätt att automatisera och tämligen säker.)

Det jag glömde poängtera annars var att jhead ser till att uppdatera EXIF-informationen efter att bilden roterats och man kan göra det på stora mängder filer vilket gör att det lämpar sig för batchkörningar. Om bilden redan är vänd på rätt köl så hoppar jhead glatt över bilden och tar nästa.

Sen bör även nämnas att jhead inte gör själva rotationen utan bara "intelligensen" bakom. Själva rotationen överlåter den till jpegtran. Installation av dessa två program på PC består bara av att ladda ned följande binärer: jhead.exe och jpegtran.exe

Tycker man om dra och släpp i Windows kan man ju göra en bat-fil (kanske döpa den till autorotate.bat) som ser ut som följande:
Källkod:
@echo off
PATH=C:\Documents and Settings\Max\Desktop;%PATH%
jhead -autorot %*
Byt ut C:\Documents and Settings\Max\Desktop mot stället där du sparat jhead.exe och jpegtran.exe. Nu är det bara att dra dina bilder först från minneskortet till hårddisken, sedan från hårddisken till ikonen av denna batfil som du självklart redan lagt på skrivbordet. Ett litet svart fönster kommer öppnas och berätta vilka bilder som roterats och därefter stängas när allt är klart. Bilderna roteras på plats men det är "lossless rotation" det är frågan om.

Ursäkta det långsamma svaret. Det tog en liten stund för mig att komma ihåg hur man läste argument i bat-filer :)

Senast ändrad:
Estethia skrev:
ni som har kameror med automatisk rotering och som oxå kört drag and drop när ni laddar över, har ni oxå samma problem?
Jepp, därför jag bytte sätt att tanka över bilderna till min stationära eller kör "jhead -autorot" på den laptop jag brukar släpa med mig när jag gör studioplåtningar "borta" och snabbt vill få över bilderna för påsiktsgranskning på plats. (Vill inte köra nedladdningsprogramvaran på laptopen för den programvaran gör annan magi också för att lägga in bilderna snällt i mina samlingar.)

Ett tag körde jag med att ställa laptopen på högkant, för då utnyttjar man ju bättre skärmen vid porträttbilder, men det blev så knöligt när man körde mixade format :-D

Du kan också prova att välja "Export Cache" efter att du roterat bilden i PS. Tydligen så hjälpte det en medlem på Dpreview då inte infon i filen uppdaterades korrekt.

I CS skulle det ligga under /File/Export Cache men på CS2 kunde jag bara hitta det i Bridge under /Tools/Cache/Export Cache

Kanske något att prova?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar