Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk högerexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Finns där någon kamera i dagsläge med en funktion som gör att exponeringen automatiskt lägger sig maximalt till höger i histogramet? Dagens sensorer e ju så pass bra allt blir iaf räddningsbart så länge som inget är utbränt.

En annan fråga när jag ändå är igång. Finns där någon speciell anledning till att DSLR fortfarande inte har histogramet iaf i liveview? Visst det finns spegellösa alternativ, men stör mig att funktionen inte finns än ens på de senaste spegelmodellerna.

Tack på förhand!

Hej!

Finns där någon kamera i dagsläge med en funktion som gör att exponeringen automatiskt lägger sig maximalt till höger i histogramet? Dagens sensorer e ju så pass bra allt blir iaf räddningsbart så länge som inget är utbränt.

En annan fråga när jag ändå är igång. Finns där någon speciell anledning till att DSLR fortfarande inte har histogramet iaf i liveview? Visst det finns spegellösa alternativ, men stör mig att funktionen inte finns än ens på de senaste spegelmodellerna.

Tack på förhand!

Histogrammet tar ju inte slut i högerkanten så "till höger" är ett relativt begrepp.

Ställ kameran på typ +1 så kommer det mer till höger men du kommer inte bli nöjd, det kommer försvinna detaljer i det ljusa och kommer bli mer problem med gradienter och bandning i efterarbetet.

Jag har mina kameror ställda på +1/3 i normalläget då jag inte är rädd att bränna ut lite.

Hej!

Jag försökte diskutera det där i en tråd för flera år sedan, men jag har för mig att ingen fattade vad det skulle vara bra för... :)

Som svar på din fråga: nej, inte vad jag vet. Men jag vet inte allt.

Jag försökte diskutera det där i en tråd för flera år sedan, men jag har för mig att ingen fattade vad det skulle vara bra för... :)

Som svar på din fråga: nej, inte vad jag vet. Men jag vet inte allt.

Haha :) Låter ju lite märkligt när alla man snackar med säger "exponera till höger". Exponerar själv till 90 % till max till höger i histogramet precis innan högdagrarna klipps, men tycker det e störande att behöva ta "en hel hög med bilder" för att hitta rätt. Och man har inte alltid tid att "hålla på och fibbla". Framkallningstekniken jag använder mig av i Lightroom är beroende på just att ligga max till höger så därför tycker iaf jag att det hade varit en bra funktion :)

Ett tips som inte har med automatisk högerexponering att göra, men som underlättar att göra det manuellt, är att nollställa bildförbättringsfunktioner i kamerans JPEG-generering. Annars gör de inställningarna att den JPEG vars histogram man ser på kameradisplayen blir ”onödigt ljus”.

Om jag ändå vet att jag tänker bearbeta bilden i LR brukar jag därför nolla inställningar för kontrast, ALO (som Canon kallar sin ljusoptimeringsfunktion), skärpa, vinjetteringskompensation etc. Det här förenklar att kunna se när histogrammet verkligen är framme vid högerkanten.

Beroende på motiv, objektiv etc kan skillnaden mellan standardinställningar och nollade inställningar för JPEG-generering bli ganska stor (d.v.s. man kan exponera betydligt ljusare innan histogrammet klipps om man nollat inställningarna).

(Den som brukar pyssla med att exponera till höger känner antagligen redan till det här, men det kanske kan vara till nytta för nån.)

Ett tips som inte har med automatisk högerexponering att göra, men som underlättar att göra det manuellt, är att nollställa bildförbättringsfunktioner i kamerans JPEG-generering. Annars gör de inställningarna att den JPEG vars histogram man ser på kameradisplayen blir ”onödigt ljus”.

Om jag ändå vet att jag tänker bearbeta bilden i LR brukar jag därför nolla inställningar för kontrast, ALO (som Canon kallar sin ljusoptimeringsfunktion), skärpa, vinjetteringskompensation etc. Det här förenklar att kunna se när histogrammet verkligen är framme vid högerkanten.

Beroende på motiv, objektiv etc kan skillnaden mellan standardinställningar och nollade inställningar för JPEG-generering bli ganska stor (d.v.s. man kan exponera betydligt ljusare innan histogrammet klipps om man nollat inställningarna).

(Den som brukar pyssla med att exponera till höger känner antagligen redan till det här, men det kanske kan vara till nytta för nån.)

Absolut nyttig info för de som inte vet det :)

Hej!

Tack på förhand!

Jag har histogram i live view på min Nikon D800 om jag vill, betvivlar att den är den enda kameran med den funktionen, men dagens kameror har så många funktioner att det ibland kan vara svårt att hitta rätt utan att läsa manualen.

Jag har histogram i live view på min Nikon D800 om jag vill, betvivlar att den är den enda kameran med den funktionen, men dagens kameror har så många funktioner att det ibland kan vara svårt att hitta rätt utan att läsa manualen.

Har boken Mastering the D600 och i den står inget om att denna funktion finns. Hur gör du på din D800 för att få fram det?

Tyvärr inte på D600an. Har 4 olika visningsläge via info-knappen i Liveview men ingen visar histogram. Kameran ligger farligt nära försäljning nu...

Det är väl det vanliga (löjliga) sättet att skilja mellan modellerna. Man tar bort några funktioner och kapar priset. D600 är ju annars löjligt kompetent.

Ska du sälja får du gärna hojta till....

Live-histogram är som jag förstått det ganska inexakta, då de inte läser ut all information från sensorn; gissningsvis skulle detta ta alldeles för mycket processorkraft att läsa och tolka denna data.

Det finns ganska många diskussioner kring detta om man googlar lite, och jag har inte själv testat huruvida det histogram min kamera kan visa live stämmer överens med det som faktiskt gäller för den färdiga bilden. Funktionen är på intet sätt avgörande för mitt kameraval, så jag har inte brytt mig om att sätta mig in i det :)

Svaret blir nog ja med tvekan.

Nikons Active D-Lighting avses göra precis det, lägga exponeringen åt höger, genom att läsa av alla fälten i matrisen och ta hänsyn till högdagrarna så att de inte bränns.

Om det sedan verkligen fungerar? Jag har ingen Nikon, men jag ska låna ett par och prova.

Det finns faktiskt ett ganska enkelt sätt att ta högerexponering nästan automatiskt, och det är att man använder spotmätning mot det ljusaste som ska återges med teckning och kompenserar med ett värde som man får experimentera fram. På de bästa sensorerna kan värdet hamna i närheten av +3, men på de flesta av våra kameror är det ungefär +2. Det är lite krångligt, eftersom spotmätningen görs i mitten, så att man först måste mäta och låsa exponeringen, och först därefter komponera bilden. Om man dessutom ska välja fokuspunkt blir det lite väl många bollar i luften.

Jag tror att du nästan kan gissa svaret. Bilden når ju aldrig sensorn när du tittar i sökaren. I den mån det finns någon form av matris för mätning, så är det en liten kamera uppe i sökaren som läser av olika fält i sökarbilden, hos Nikons instegsmodeller ganska få och rätt stora, medan det är betydligt fler fält i de dyrare modellerna. Men när man får ett histogram, är det sensorn som analyseras, och den analyseras efter inställningarna för jpeg. Man kan få histogram vid direktvisning, och de flesta av de spegelfria kamerorna har det, liksom en del kompakter och långzoomkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar