Annons

Automatisk döpning av filnamn

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

Finns det något smart sätt att döpa om en MÄNGD filer som tex ligger i en katalog på MS Windows?
Eller kanske någon shareware/freware-program för detta?

Exempelvis:
fil001.jpg
fil002.jpg
...
fil099.jpg
fil100.jpg

dessa filer skulle jag vilja döpa om till
31.jpg
32.jpg
...
130.jpg
131.jpg

Dvs jag skall kunna bestämma "formatet" på namnet samt "början".
I mitt ex är formatet <siffror> med början på 31

Tips och tricks efterlyses.

Mvh Anders
http://www.enfotograf.se

Om du använder Windows XP är det inga problem. Markera filerna du vill byta namn på.
Högerklicka, välj Byt namn i snabbmenyn.
Skriv in exempelvis Natur, klicka på OK coh Windows kommer att lägga till indexnumrering.
Exempelvis: Natur001, Natur002 osv.

Om du inte kör XP kan du exempelvis köpa Total Commander före detta Windows Commander, som innehåller ett utmärkt massomdöpningsverktyg.

Senast ändrad:
eller så använder han helt enkelt det programmet jag postade 20 min efter han frågade och slipper en massa strul med download.com osv...

Fast PS är väl knappast ett share- eller freeware. Tror att 10tkr är en liten saftig utgift för att kunna döpa om filder.

Jag trodde att de flesta som är så intresserade att de besöker fotosidan även justerar sina bilder efter exponering...

Och då kanske med hjälp att ett bildbehandlingsprogram som t.ex. PS.

Jag todde forumen var till för att hjälpa till med svar på frågor och funderingar, inte att "knäppa folk på näsan".

Det finns naturligtvis fler program än PS, PS Elements är ett. En vild gissning från min sida är många som har dator och använder sig av program kanske inte alltid har betalt sin licens...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar