Hej
Jag e sugen på att köpa en systemkamera för att fota mest på fester/högtider/utflykter.
Vet inte om jag vill köra manuellt, vet dock att jag vill ha bra jpeg. Och kanske i framtiden köra manuellt, men bara kanske.
Kollade lite på DPreview och tydligen rekommenderade dom sony a5100 och a6000. Sen var Nikon d5500 en annan utmanare. Sen em10 2. Sen ska tydligen sony a7 vara prisvärd och då får man fullformat. Några andra?
Hur svårt är det att efterbehandla raw i program? Och ska man lära sig att köra manuellt för att få bästa bilderna? Är det svårt? Är det värt det? Nån som vet nått om slutare/bländare, vitbalans och nån webbsite eller bok som ni rekommenderar. Mycket frågor och som sagt vet inte hur stort intresse detta blir.
Tacksam för svar!
Jag vet egentligen inte riktigt varför jag vill svara på detta, men det är antagligen den sökande osäkerheten i din frågeställning som motiverar mig. (Tyvärr är fototekniska forum som fotosidans (eller dpreview) ofta inte nåt bra ställe för att söka råd. :-/ )
Nåväl. Som du presenterar det, vill du främst fotografera familj och umgänge, för framtida minnen och dokumentation. För det syftet är A6000 inte alls en dum kamera, precis som intrycket du fått från dpreview.
Däremot är du ganska körd när det gäller objektiv, och objektiv brukar ju vara en huvudgrej när man frågar efter en ”systemkamera”. I din situation är ju annars en duktig 1” kompaktkamera det naturliga valet. A6000 är förvisso bättre, tack vare att det är en ”större” kamera (APS-C), men det dyker automatiskt upp en massa saker att ta ställning till, främst objektivval.
Sen ställer du en luddig fråga angående ”manuell, jpeg och RAW”.
Så här ligger det till: Vad avser hur man fotograferar med kameran, så har alla moderna kameror två olika funktionsområden. Det första man väljer är vilket av dessa man vill använda. Det ena utesluter det andra. Det ena kan vi kalla motiv-inställningar, det andra kan vi kalla exponerings-inställningar.
Motivinställningar påminner om hur en mobilkamera fungerar. Kameran ställer in allting efter vad den tror blir bäst. Fullt automatiskt alltså. Men man kan också hjälpa den på traven genom att ange att det här är ett porträtt-motiv, sport-motiv, jag-vill-inte-ha-blixt, etc.
I motivinställningar kör kameran över alla detaljinställningar du försöker göra
Vill man ha kontroll över hur kameran arbetar (och då också hur bilden blir) måste man använda sig av exponerings-inställningar istället. Vana fotografer använder uteslutande exponerings-inställningar. En total nybörjare tror kanske ofta att det är detta som är ”manuellt”. På sätt och vis är det så, men i traditionell nomenklatur är ”manuell” bara en av dessa, just den mode där kameran inte bedömer exponeringen utan fotografen explicit ställer både slutartid och bländare. Manuellt använder jag bara när jag vill ha exakt samma exponering i många följande bilder. Annars använder jag nån av de halvautomatiska exponerings-inställningarna. För att använda exponerings-inställningar måste man dock kunna fotografera. Dvs man måste vara väl förtrogen med sambanden mellan ISO, bländare och slutartid, och hur dessa påverkar bilden.
Vad gäller jpeg och RAW så avser det hur kameran registrerar bilden. Jpeg är en färdig bild. RAW är inte ett bildformat. Bara data läst rakt ner från sensorn. Det måste fortfarande processas fram en bild ur RAW-filen, en bild som då exporteras och sparas som t.ex en jpeg. Tidigare svar i denna tråden har rätt: RAW är lättare. För att få en jpeg att bli sån som man vill ha den, och inte bara efter någon kompromissad normal-inställning, direkt i kameran, måste man fibbla med kamerans jpeg-kontroller innan man tar bilden. Dessa kontroller är dessutom djupt begravda i meny-systemet och tämligen obegripliga utom för experter. Med RAW gör man det i lugn och ro i datorn, efter man har tagit bilden och man kan direkt bedöma resultatet och backa och göra om. Det tar längre tid och mer arbete bara. Men det är enda sättet att få optimalt resultat.
Många kameror erbjuder möjligheten att registrera bilden både som jpeg och samtidigt spara RAW. Enda nackdelen med detta är att det påverkar buffert och hastighet i seriebildstagning. Annars har man det bästa från två världar: En färdig jpeg att visa upp och sprida, och möjligheten att göra nåt bättre av det senare.