Annons

Automatisk backup

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Hej!
Ursäkta en amatörs okunnighet när det gäller hårdvara.
Behöver backup på mina bilder. Jag har en laptop (som jag sitter med i soffan) och en stationär dator. Jag har inga filer på den bärbara utan tar in filer därifrån via hemgruppen.
Kikade på den här prylen med fattar inte riktigt texten. jag har wifi på min stationära burk och på lappen. En tb räcker ju inte hela livet men man borde ju kunna dumpa över inehållet på en vanlig disk och Stoppar unan den. Funkar det? Finns det bättre grejer? Finns det nåt program som kan dumpa ut nya och ändrade filer på en vanlig extern hårddisk via USB? Jag använder ett modem från Net-1 med inbyggd router.
Tacksam för svar!
//Joel

Hej!
Ursäkta en amatörs okunnighet när det gäller hårdvara.
Behöver backup på mina bilder. Jag har en laptop (som jag sitter med i soffan) och en stationär dator. Jag har inga filer på den bärbara utan tar in filer därifrån via hemgruppen.
Kikade på den här prylen med fattar inte riktigt texten. jag har wifi på min stationära burk och på lappen. En tb räcker ju inte hela livet men man borde ju kunna dumpa över inehållet på en vanlig disk och Stoppar unan den. Funkar det? Finns det bättre grejer? Finns det nåt program som kan dumpa ut nya och ändrade filer på en vanlig extern hårddisk via USB? Jag använder ett modem från Net-1 med inbyggd router.
Tacksam för svar!
//Joel

Jo det funkar väl, jag gör själv manuella backupper men många gör automatiska.

Googla lite så hittar du massor med lösningar.

Finns ganska gott om program för detta.

Du har lite olika val. En extern USB disk är ett. Sätt den på den stationära. När man köper en USB disk så brukar det vanligtvis följ med programvara för just backup. Funkar alldeles utmärkt. Annars fungerar MS SynkToy som dessutom är gratis

Ett annat alternativ är en NAS. Finns både med WiFi och med kabel. Till dessa följer det också ofta med programvara för backup, annars MS SynkToy.

Ett redje alternativ och som är billigaste om än inte säkrast är att stoppa i ytterligare en HD i din stationära och använda den som backup. Tillsammans med Microsofts SynkToy blir det en snikbackup som fungerar. Enda kruxet är att den är fysiskt bunden till din stationära dator. Stjäls den eller brinner upp så försvinner även backupen.

MS SynkToy är ett alldeles utmärkt litet program men det finns fler. Tänk också på att med WiFi kan tiderna för att köra en backup bli väldigt långa. Det beror i och för sig också på vilken typ av backupplösning du väljer. En snik som bara kopierar ändringarna eller en som gör fullständiga backuper då och då..... Den sistnämnda kommer att bli outhärdligt långsamt på en vanlig WiFi om du inte har en av de senare snabbare varianterna

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto