Advertisement

Annons

Automatik/manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Egil Aa

Aktiv medlem
Så trött nu på att ha provat olika bländarvärden och inte alls fått bra resultat. Överexponerade bilder med min Canon EOS 500 D. Sigma 10-20mm.
Är det bättre då att välja den enkla vägen, köra med full automatik hela tiden och sen redigera i Photoshop? Eller kan man få fram en bättre grund att jobba med om man t. ex. har valt manuella inställningar från början? Inte HDR.
Frågan är - hur vet man/ ser man vilka värden man ska köra med? Nu känns det bara som att jag chansar på något mellan f/2,8 - f/14 och hoppas att iallafall en bild ska bli bra. Och det gör det inte! Slutartider experimenterar jag inte med alls nu såhär års.
Dagsljus är det tal om.
Hur ska jag göra om jag vill få max utan automatik? Eller ska jag helt enkelt sejfa och köra enbart på automatik? Känns ju lite snopet med en systemkamera, man vill ju ha det där extra!
/ Egil
 
Så trött nu på att ha provat olika bländarvärden och inte alls fått bra resultat.
< snip />
Slutartider experimenterar jag inte med alls nu såhär års.
Du har svarat på din egen fråga.

Rätt exponering beror på fyra saker:
  • Ljuset.
  • Slutartiden.
  • Bländaren.
  • Känsligheten (ISO).
Detta gäller oavsett årstid.

Men gör som det står ovan: Kolla ljusmätaren i sökaren och ändra sedan de tre variablerna du kan påverka, tills du får det som kameran anser vara rätt. Även om det finns begränsningar med den inbyggda ljusmätaren har den rätt oftare än vad den har fel.
 
Jag kör oftast med någon typ av halvautomatik, Av eller Tv läget tillsammans med automatisk ISO (ibland också M med automatisk ISO, när jag vet att ISO omfånget klarar av de ändringar i ljusstyrka som jag kan förvänta mig).

Det är bara ett fåtal gånger jag använder M tillsammans med fast ISO vid vanlig fotografering, eftersom det kräver att man har tid på sig att kolla ljusmätare etc. innan man knäpper bilden.
 
Är ljuset bra, väljer man bländare beroende av motiv.
Är ljuset dåligt, får man anpassa bländaren därefter.

Men bländaren är inte allt, jag tycker det är kul att flytta runt vitbalansen, inte bara för att få det exakt rätt, ibland vill jag istället överdriva vissa stämmningar.
Färgmättnad. En annan trevlig parameter.

Det jag jobbar med mest just nu är:
Bländare, Vitbalans, färgmättnad och exponeringskompensation.

Fattar inte varför du får överexponerade bilder. Kör du i Av ska det ju bli rätt, oavsätt bländare.

Sejfa inte. Auto är inget att sträva efter. Kameran ska man lära sig, och det kan gärna ta ett par år
 
Bara för att man kan ställa in vilken kombination som helst i M-läge så betyder ju inte det att blir användbara bilder.

Kör på A-läget. Välj den bländare du vill ha så får du se vad kamerans automatisk föreslår som slutartid. Borde bli rimligt bra bilder.

När du fått en känsla för det där kan du gå över till M-läget. Om du behöver.

Halvautomatik som A-läget är ett ypperligt sätt att fotografera, som absolut inte ska förringas Jag använder det til 98% av mina bilder. Man har koll på bländaren (vilket ofta är det viktiga) och kameran sköter slutartid (och eventuellt även ISO).

Det där med att det ska vara bättre eller "finare" att fota i M-läge är en myt. Visst, det har sina poänger ibland, men knappast till merparten av ens fotografering.
 
Hur ska jag göra om jag vill få max utan automatik?
Ta t ex fem bilder per motiv med exponering -1,5 -0,7 +-0 +0,7 och +1,5. (Eller ännu mindre steg anpassat efter hur mycket fel du tycker det blir nu.) Anteckna vad i bilden du mätte exponeringen mot och vilken mätmetod kameran var inställd på.

Efter ett tag kommer du att ha data som talar om hur du ska göra i framtiden. Och eftersom kring 0,3 steg fel oftast inte gör så mycket så har du fram till dess oftast en bild som blev rätt. Om det är mindre rörliga motiv.
 
Kontroll av exp värdet

Hej
Egentligen tycker jag inte det spelar någon roll hur man får fram sitt exp värde. Men man kan kontrollera det med högdagervarningen som finns kamerans display när man visar bilden som man har tagit. Om man fotar i RAW ska man helst ha en liten högdagerblink. Det är bäst för i PS kan man mörka ner motivet lite och då blir det bra. Man kan läsa om hur sensorn fungerar eller så kan man bara acceptera att det är så.

Per-Erik
 
Min ringa erfarenhet säger att man kan inte heller lita på displayen om bilden blev för mörk eller ljus då den skenbara ljus/mörkerförhållandet beror mest på hur ljust det är ute. Det enda som duger som hyggligt mått på om exponeringen blev hyffsad är om histogrammet hamnade någlunda centrerat, gärna i kombination med att man har blinkvarning på. Men, man skall inte drabbas av panik om det blinkar i högdagrarna. Jag tycker runt 10 procent blink är acceptabelt om det är i molnkanter och i skarpa reflexer.
Sen kan jag tycker att gröna läget är underskattat. Om skärpedjup och sånt inte är kritiskt duger gröna läget skapligt tillsammans med kompensationsknappen. Och, skaffa känsla för vad kameran föreslår. Efter ett tag får man rätt bra fingertopskänlsa för vad som är bra startvärden även i helmanuellt läge, och med blixt likaså.
 
Histogrammet är ett bra hjälpmedel om man vill fota M (och har gott om tid på sig). Beroende på motiv så kan man antingen acceptera utfrätta himlar eller helsvarta skuggot, sensorerna klarar inte av att fånga allt i krävande ljus. Som så många redan sagt, lita på ljusmätaren i kameran. Histogrammet finns som ett av flera displayalternativ för visningsbilden i displayen - se manualen).

Det finns en egenhet (i Canonkameror iaf) - att även om kameran står i M så är ISO fortfarande AUTO tills du sätter den manuellt. Det tog mig ett bra tag innan jag anpassade mig helt efter det. Nuförtiden (även om jag också tillhör den skara som använder Av/Tv mest) så börjar jag dagen med att ställa ISO till det jag tycker vädret tillåter (och det jag tror jag tänker fota under dagen). Ljusa fina sommardagar som nu = ISO100. Glåmigt väder/sommarkväll = ISO400 eller kanske 800 för att hålla ner tiderna (beror också på vilken största bländare man har på de objektiv man tänker använda). Det ger betydligt roligare bildskörd att ha något fast med F/1.4-1.8 i dunklet och zomma en del med fötterna...

Men som också någon annan skrev, du har redan förstått grunderna, se bara till att utnyttja dom till din fördel :)
 
Histogrammet är ett bra hjälpmedel om man vill fota M (och har gott om tid på sig). Beroende på motiv så kan man antingen acceptera utfrätta himlar eller helsvarta skuggot, sensorerna klarar inte av att fånga allt i krävande ljus. Som så många redan sagt, lita på ljusmätaren i kameran. Histogrammet finns som ett av flera displayalternativ för visningsbilden i displayen - se manualen).

Det finns en egenhet (i Canonkameror iaf) - att även om kameran står i M så är ISO fortfarande AUTO tills du sätter den manuellt. Det tog mig ett bra tag innan jag anpassade mig helt efter det. Nuförtiden (även om jag också tillhör den skara som använder Av/Tv mest) så börjar jag dagen med att ställa ISO till det jag tycker vädret tillåter (och det jag tror jag tänker fota under dagen). Ljusa fina sommardagar som nu = ISO100. Glåmigt väder/sommarkväll = ISO400 eller kanske 800 för att hålla ner tiderna (beror också på vilken största bländare man har på de objektiv man tänker använda). Det ger betydligt roligare bildskörd att ha något fast med F/1.4-1.8 i dunklet och zomma en del med fötterna...

Men som också någon annan skrev, du har redan förstått grunderna, se bara till att utnyttja dom till din fördel :)[/QUO
Tack alla ní som engagerade er i min fråga, nu, med många tips och trix - ja så blir det nog bra.
 
Det där med att det ska vara bättre eller "finare" att fota i M-läge är en myt. Visst, det har sina poänger ibland, men knappast till merparten av ens fotografering.

Ja, det vore bra om vi kunde avliva den myten. Jag undrar egentligen varifrån den kommer. Det måste vara någon koppling med kompaktkameror och att de ofta saknar manuella inställningar. Kanske.

Det är tråkigt när nybörjare får dåliga bilder bara för att de "kan själv". Jag undrar om det inte är precis vad som drabbat trådskaparen. Han har ju betalt för en fin ljusmätare, och så använder han den inte!

Någon som gissar bättre än jag på hur myten uppkommit?

Per.
 
Det där med att det ska vara bättre eller "finare" att fota i M-läge är en myt. Visst, det har sina poänger ibland, men knappast till merparten av ens fotografering.

Håller helt med och det kan inte sägas nog många gånger.

I många år har kamerorna varit oerhört "intelligenta". Den som fotar manuellt vet att det absolut inte innebär bättre bilder per automatik. Jag skäms inte för att erkänna att jag många gånger gjort misstaget att köra manuellt när jag borde ha litat mer på kamerans förmåga än på min. Det är trots allt inga idioter som gör kamerorna. :)

Sedan är det ju oerhört praktiskt att låta kameran sköta resten om det enda jag egentligen bryr mig om är att få skärpedjupet vid f/1.4.
 
Håller helt med och det kan inte sägas nog många gånger.

I många år har kamerorna varit oerhört "intelligenta". Den som fotar manuellt vet att det absolut inte innebär bättre bilder per automatik. Jag skäms inte för att erkänna att jag många gånger gjort misstaget att köra manuellt när jag borde ha litat mer på kamerans förmåga än på min. Det är trots allt inga idioter som gör kamerorna. :)

Sedan är det ju oerhört praktiskt att låta kameran sköta resten om det enda jag egentligen bryr mig om är att få skärpedjupet vid f/1.4.

M är liksom en kvarleva från analoga tiden. Idag är det ju inte svårt att kolla direkt hur resultatet blev ändra göra om göra rätt.

Jag tror nog att behärska M är mer en självkänslo-boost än nåt annat. Jag använder M mer för att det får mig att känna att jag har allt under kontroll fast jag lika gärna kunde använda AV och TV ( Canon) i samma situtation.

I vissa fall får jag bättre resultat med TV då är det bara att använda TV.

jag använder fyra lägen uteslutande:
M til 60%
Av 20%
Tv 15%

och P 5%
 
Man har faktiskt precis lika mycket kontroll i något av de mer automatiserade lägena, alltså P, Tv eller Av, som man har i M. Kameran visar precis vilken tid och bländare den tänker använda.

Många blandar ihop kontroll och styrning, måhända inspirerade av engelskan, där control är mer det som vi kallar styrning eller reglering.
 
Jag använder själv A-läget till 98% av mina bilder eftersom det är skärpedjupet som oftast är det intressanta för mig. Även om det exakta skärpedjupet inte alltid är kritiskt så använder jag A-läget även till vardagsbilder. Brukar köra på f/5,6 och det ger i allmänhet "lagom" skärpedjup, samt att objektiven oftast är som bäst (skärpemässigt) då.

Även de tillfällen då jag egentligen eftersträvar så snabb slutartid som möjligt brukar jag använda A-läget. Jag ställer in så stor bländaröppning som möjligt (eller möjligen nåt snäpp mindre) vilket gör att kameran väljer så snabb slutartid den kan.

M-läge använder jag egentligen bara vid blixtfotografering inomhus. Då kan jag med slutartid, bländare och ISO välja hur mycket bakgrundsljus som ska komma med, Sen fixar blixten och TTL resten. Men ofta kör jag även i A-läge här, särskilt som jag i princip alltid studsar blixten i tak/väggar.

Möjligen använder jag även M-läge när ljuset är konstant och det är viktigt att jag får samma exponering på flera bilder.

Jag är dessutom flitig användare av exponeringskompensering, och har lagt det direkt på den bakre ratten för att alltid ha snabb tillgång till den. Men det behövs ändå relativt sällan.

Dagens kameror är som sagt ganska duktiga på att välja rätt. Åtminstone tillräckligt rätt och tillräckligt ofta.
 
De gånger man ska fånga en bild utan rörliga delar, då börjar jag först med att konstatera om jag vill ha långt eller kort skärpedjup och ställer bländaren därefter.
Efter detta skjuter jag en provbild med bländarautomatik, sitter ljuset som det ska? Får jag med himmel exponerad så som jag vill? Efter det överväger jag om jag ska byta mätmetod eller skruva på exponeringskompensationen och knäpper av någon bild till. Efter ett par brukar jag ha något jag är nöjd med. Jag underexponerar gärna eftersom det är lättare att ljusa upp mörka delar än tvärtom!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar